ie bug?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ecross

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
ik heb een pagina gemaakt met div's
alleen hij laat het niet goed zien in internet explorer, hij doet het wel in firefox.
ik heb een div die float:right alleen gaat te vernaar rechts,
nou kijk zelf maar: *klik*

Laatst bewerkt:
Verwijder voor in de derde nifty div clear: left; en je probleem is opgelost volgens mij.

Hoi ecross,
De *klik* link van hierboven doet het nu niet meer. Als dit de pagina is, dan de volgende tip:
  • Voordat we IE-bugs gaan hunten, moet de html-code correct zijn.
    Op dit moment telt de html-validator 26 fouten, en de in Firefox ingebouwde html-Tidy zelfs 93 (en 37 waarschuwingen). Nu veroorzaakt de ene fout soms ook de andere, dus in de praktijk zal het wel meevallen. Maar ik zou toch eerst even de validator tevreden stellen.
Daarna kunnen we verder zien.

ik heb zelf al wat fouten opgelost, maar er zijn er nog een paar over die ik niet weet,
ik heb een form met daar in/omheen een table alleen dit vind hij niet goed, hoe moet ik dat oplossen?

Hoi ecross,
De validator vindt het niet goed dat je in regel 23 een <table> opent, en direct daarna een <form> plaatst. Omdat iets in een table altijd in een cel moet zitten, gaat dat niet.
Wat je doet, is eerst de <form> plaatsen, en daarna de <table>.
En als je aan het eind van die table kijkt, zie je dat de afsluiting al goed staat in de volgorde: </table></form>.

Succes!
CSShunter

hij is nu helemaal goed,:)
maar het probleem is niet opgelost :(

Hoi ecross,
Mooi dat het allemaal valid html is: dat is de basis voor het bug-hunten! :thumb:
Nu is IE altijd vol van rariteiten als het om floats gaat, en ik kan niet precies duiden waarom het nu mis gaat. Maar vaak is dat ook volstrekt niet duidelijk... :confused:
Het zal 'm hier in de verschillende floats links/rechts na elkaar zitten, met al dan niet de clears ertussen.
Wat zou kunnen helpen, is om de clear: right weg te halen uit de container van de knoppen.
  • d.w.z. uit de <div> in regel 35, meteen na de <!-- informatie -->
Dit kan geen kwaad, want deze div (van 79% breed) is breder dan tussenruimte tussen de inlog-box en de kies-klas box, en moet dus automatisch "duiken" tot waar de breedte groot genoeg is. En dat is dan onder de inlog-box (die 24% breed is). Er gedeeltelijk naast staat de kies-klas box van 19%, en die kan het wel hebben.
Heb je dat al eens geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]De reactie van kenikavanbis had ik even gemist. Maar ik snap 'm ook niet. Je hebt toch helemaal geen class="toolbar" in je code? :shocked:[/edit]

Laatst bewerkt:
hoe krijg je het voorelkaar?! (serieuze vraag)
het ziet er volgensmij goed uit zo
bedankt!

foutopsporingsdienst

Hoi ecross,
hoe krijg je het voor elkaar?! (serieuze vraag)
Ha, bug-hunten? De enige echte oorzaak van een probleem vaststellen?
Ik kwam er achter via de "uitschakel-methode":
  • De pagina is opgebouwd uit <div>'s.
  • Eerst alle andere <div>'s uitschakelen dan de <div> die het probleemgedrag vertoont.
  • Dat kan heel eenvoudig door tijdelijk in de css van een <div> op te nemen: #naamdiv { display: none; }; of tijdelijk in de html: <div id="naamdiv" style="display: none;">. - Zie ook hier.
  • Als het nu al fout gaat, zit het in de css van de probleem-<div> zelf.
  • Als het nu goed gaat, zit het in één of meer (of een combinatie) van de andere <div>'s.
  • Dus ga je om de beurt de andere <div>'s weer inschakelen.
  • Zodra het probleem zich weer voordoet, weet je in welke hoek je het moet zoeken.
Het komt er dus op neer, dat je alles uitschakelt wat geen invloed op het probleem heeft. Je krijgt dan twee pagina's met het geïsoleerde probleem: één pagina waarin het probleem zich net niet voordoet, en één pagina waarin het probleem zich net wel voordoet.
  • Het kan dan niet anders, dan dat het probleem zit in het verschil tussen die twee pagina's. :)
  • Volgende stap is dus het analyseren van waar precies de verschillen tussen die twee pagina's zitten.
  • Heb je die verschillen, dan kan je weer volgens de uitschakel-methode kijken of een verschil van invloed is op het probleem. - Zie ook hier.
  • Zo nee, dan moet het iets anders zijn > volgende verschil, enz.
  • En zo ja: dan heb je de oorzaak van het probleem te pakken. En meestal is de oplossing dan ook dichtbij.
En als je geen oplossing kunt vinden, weet je precies waar je op moet Google'en om te zien wat anderen voor oplossingen hebben gevonden. ;)
Want zeker als het gaat om een verschil in pagina-resultaat tussen "echte browsers" en (een versie van) Internet Explorer: de kans is aanzienlijk groter dan nul, dat ook anderen tegen hetzelfde probleem zijn opgelopen. :D

Het aardige van de uitschakel-methode is, dat deze altijd werkt. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
Voor oplossingen van problemen met Internet Explorer (en ook wel met andere browsers): 10 tegen 1 dat het niet alleen het probleem uitgebreid uit de doeken wordt gedaan in PIE :: Position is Everything, maar dat daarin ook de oplossing staat (bv. op deze of deze pagina).

[edit]Ik heb hier <div> gebruikt voor iets dat een probleem veroorzaakt. Maar het kan natuurlijk net zo goed een ander element op de pagina zijn. Dan werkt het op dezelfde manier: je gaat steeds van "grof" (grote brokken uitschakelen) naar "fijnregeling" = details opsporen als je weet in welk brok iets zit.[/edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan