Iemand nuttige tips ivm Canon EF50mm f/1,8 II ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pingopuck

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2007
Ik heb onlangs voor mijn Canon EOS 350D, die ik vorige jaar met twee lensen gekocht heb, een nieuwe lens aangeschaft, nl. de EF50mm f/1,8 II . Goed betaalbaar, en ik had ergens gelezen (misschien zelfs in dit forum) dat het een geschikte lens was voor fotograferen bij lage belichting.
Ik wil inderdaad vooral foto's maken van mijn kleindochter en familie, binnen, zonder te hoeven flashen.
Ik heb totnogtoe bijna altijd met de automatische modi van de camera gewerkt (portret, of "geen flash"), maar meen begrepen te hebben dat ik voor het gebruik van deze lens best overschakel naar één van de "creatieve modi".
Kan er iemand mij wat raad geven? Ik ben echt een beginneling, hoor. Zo zei iemand me onlangs: op AV zetten (dat zou ik nog wel kunnen) en dan "opendraaien". Zou niet weten hoe! :o

Dank bij voorbaat voor alle nuttige tips.

hallo,

ik heb zelf de EOS 400D en dezelfde lens... een hele goeie lens voor wat ze maar kost en ideaal om portretten te maken.

Av modus is inderdaad het beste voor dit doel...

wat ze bedoelen met "opendraaien" is een klein diafragma te gebruiken.
Het diafragma is de opening in de lens die bepaalt hoeveel licht binnenkomt.
Een klein diafragma (klein f-nummer op bovenste display van je 350D) betekent een GROTE opening in de lens en dus veel licht. Dit is ideaal om in omstandigheden te fotograferen waar niet veel licht is. De 1.8 in je lensnaam is de grootste opening.

Als je nog vragen hebt, brand maar los ;)

Hey, dank voor deze uitleg. Gezien jij over min of meer dezelfde apparatuur beschikt, kan het inderdaad best zijn dat ik opnieuw bij jou kom aankloppen. Zelf kan ik helaas niet al te veel raad ivm fotografie bezig, wel ivm Macintosh. :)

Misschien al direct een eerste vraag: wat vind je ervan om de ISO te verhogen van 100 naar b.v. 400, naast een kleine f-stop?
Het probleem met de eerste pogingen met deze lens (wel in de automatische modus, niet in de creatieve...) was dat ik ontzettend lange sluitingstijden kreeg, met wazige, en bewogen beelden tot gevolg. Intussen heb ik inderdaad wel betere resultaten bekomen door een driepoot te gebruiken.

Laatst bewerkt:
graag gedaan hoor... kennis is er om te delen met anderen he ;)

ISO 400 is voor de 400D absoluut geen probleem. Normaal moet je zolang mogelijk vermijden om ISO te verhogen omdat je kans hebt op ruis in je foto. De nieuwste DSLRs (waaronder ook nog de 350D) kunnen daar echter prima mee overweg. Soms kan je niet anders dan je ISO te verhogen. De automatische modus gaat dit dus uitstellen zolang het mogelijk is, waardoor je inderdaad lange sluitertijden krijgt en bewogen foto's. Statief is voor mij onmisbaar in fotografie.

Je moet ook de scherptediepte van je foto in overweging nemen he... Als je op f/1,8 werkt, heb je een heel klein scherptediepteveld dus de achtergrond gaat heel wazig zijn. Dit wil je misschien niet altijd en daarom met je een kleiner diafragma (groter nummer) gebruiken wat resulteert een tragere sluitertijden. Dan moet je wel je ISO verhogen zodat je zonder flitser kan werken.

Hopelijk is dit al wat duidelijk :)

Als je nog vragen hebt, laat maar komen he ;)

Ik heb hier in enkele posts meer geleerd dan door in de afgelopen weken andere foto-forums te browsen. Ik heb me speciaal laten registreren in een EOS-forum, maar heb nog geen bericht teruggehad dat ik daar aan de slag kan met mijn vragen. Lijkt trouwens dat men daar veel moeilijkere vragen verkiest (?). Ik begrijp alleszins maar nauwelijks waar de grote jongens het over hebben! :o

Any way, nogmaals dank voor de uitleg. Ik hou van die zeer wazige achtergrond die de f1,8 lens geeft, maar ik kan me inderdaad situaties voorstellen waar je liever meer zichtbare achtergrond hebt (bijvoorbeeld, als je meer personen dan net die ene op de foto wilt). Daarvoor gebruik ik dan de kitlens 28-55.

Ik ga proberen in het weekend wat te experimenteren met die ISO. Ik was op dit idee gekomen nadat ik een fotogalerij van een andere EOS-gebruiker bekeken had, waar ik, naast de foto's, een nauwkeuriger blik op de bijbehorende EXIF informatie geworpen had.
Ik vermoed wel dat ik pas op mijn computerscherm, en dus niet op de LCD van de camera, echt het verschil zal kunnen zien (als ik het al kan zien?)

Zoals Swartzenegger al zei: I'll be back!

hallo,

sommige fora hebben het inderdaad niet op mensen die pas beginnen met een DSLR te werken. Ze vergeten meestal dat ze zelf ook ooit begonnen zijn vanaf 0.

Ik ben zelf ook heel actief op www.belgiumdigital.com en raad je ook aan om daar te registreren. Het is een VZW maar op het forum kan je gratis registreren. Daar zitten massa's bekwame fotografen op die met veel plezier ook je beginnende vragen willen beantwoorden.

Wat betreft die wazige achtergrond, je kan je diafragma op de 50mm ook gerust dichtdraaien hoor (groter f-nummer) om hetzelfde effect te bereiken als met je 18-55 kitlens met het voordeel dat de 50mm 1.8 veel scherper is in vergelijking met de kitlens. Natuurlijk heb je met de kitlens breedhoek op 18mm.

Veel oefenplezier dit weekend!

Dank voor je forum-tip en wellicht vind je me weldra terug op belgiumdigital. Hopelijk niet al te moeilijk voor absolute beginners.

Het ziet er inderdaad naar uit dat ik langzamerhand van die automatic mode wegmoet en in de creative mode moet beginnen experimenteren. Probleem is uiteraard dat, als de kleindochter er is, er niet meer te experimenteren valt! Elke foto moet dan in orde zijn (op grootmoeder's bevel!)

>>Natuurlijk heb je met de kitlens breedhoek op 18mm.

Zou je die zin nog even willen verklaren, aub? Klopt het als ik denk dat als je de lens niet inzoomt, je een grotere hoek (dus b.v. meer personen in beeld) hebt dan met de 50mm lens?
Dank

Dank voor je forum-tip en wellicht vind je me weldra terug op belgiumdigital. Hopelijk niet al te moeilijk voor absolute beginners.
alle begin is moeilijk maar daar zal je wel veel leren. Het leuke is dat ze daar alles op een verstaanbare manier (desnoods met foto's als voorbeelden) de uitleg kunnen geven.
ik heb daar trouwens dezelfde nick (hswolfs).

Het ziet er inderdaad naar uit dat ik langzamerhand van die automatic mode wegmoet en in de creative mode moet beginnen experimenteren. Probleem is uiteraard dat, als de kleindochter er is, er niet meer te experimenteren valt! Elke foto moet dan in orde zijn (op grootmoeder's bevel!)
als je geinteresseerd moest zijn, ik geef samen met een vriend workshops voor mensen die pas een DSLR hebben gekocht... we leggen daar diafragma, sluitertijd, ISO en zo uit zodat mensen comfortabel in Av, Tv, ... kunnen foto's nemen.

>>Natuurlijk heb je met de kitlens breedhoek op 18mm.

Zou je die zin nog even willen verklaren, aub? Klopt het als ik denk dat als je de lens niet inzoomt, je een grotere hoek (dus b.v. meer personen in beeld) hebt dan met de 50mm lens?
Dank
klopt volledig. op 18mm zie je meer op de foto dan op 50mm... moet je maar eens testen : zet je camera met de kitlens op een statief. Neem een foto op 18mm en daarna, zonder statief te verplaatsen uiteraard, op 55mm (dus helemaal ingezoomd ja).
Je zal merken dat de 18mm veel "breder" gaat dan de 55mm.

50mm 1.8 is dan ook geen zoomlens maar een "lens met vast brandpunt". Voordeel van zulke lenzen is dat ze meestal heel lichtsterk zijn (f/1.8, 1.4, 1.2), scherper dan zoomlenzen maar nadeel is dan dat ze (met die 50mm 1.8 als uitzondering) een pak duurder en ze bieden dus geen zoomfunctionaliteit...

Dank voor je heldere uitleg. Hoewel onze conversatie ofwel hier, ofwel bij belgiumdigital wellicht zal doorkabbelen, zal ik de vraag op 'opgelost' plaatsen, zoals me vriendelijk gevraagd wordt via een email.
We'll keep in touch. Ben bijzonder geïnteresseerd in die workshops.

Dank voor je heldere uitleg. Hoewel onze conversatie ofwel hier, ofwel bij belgiumdigital wellicht zal doorkabbelen, zal ik de vraag op 'opgelost' plaatsen, zoals me vriendelijk gevraagd wordt via een email.
We'll keep in touch. Ben bijzonder geïnteresseerd in die workshops.
ik krijg emails als je hier reageert dus we zien wel waar we verder doen ja... mij is het eender hoor...

als je precieze info wil ivm workshop, kan je me steeds mailen op hswolfs (at) gmail (dot) com...

groeten
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan