• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Iets anders dan Horiz.zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik heb een bestandje bijgevoegd dat voornamelijk gebruik maakt van horizontaal zoeken. Werkt op zich prima, alleen je moet het niet willen veranderen door bijvoorbeeld een rij in te voegen. Probleem is dat de rijnummer indicator in de formule niet meeveranderd als je de formule doorkopieert naar beneden. Nu valt dat in dit voorbeeld nog wel mee, maar het is niet prettig als je het over 40 indicatoren hebt.

Dus in de formule:

=horiz.zoeken(zoekwaarde;zoekbereik;rijnummer) verandert het rijnummer niet mee bij kopiëren.

Nou zag ik ergens dat je in dit geval beter gebruik kan maken van de formule =vergelijken. Alleen snap ik er niets van. Kan iemand me uitleggen hoe ik in mijn voorbeeld die formule kan gebruiken, of of er wellicht een andere oplossing voor is. Thx

Hoi Verhoog,

Allereerst een verbetering van je formule:
Volgens mij blijven de weeknummers altijd staan, daar worden geen weken uitgehaald of toegevoegd. In plaats van horizontaal zoeken kun je ook verschuiving of Index gebruiken:
=Verschuiving(Invoer!$A$6;5;max(1;$D$5-2+3))
=Index(Invoer!$A$6:$BC$20;5;max(1;$D$5-2+3))
Max() wordt toegevoegd om negatieve waarden te voorkomen.

Voor je eigenlijke probleem zijn 2 oplossingen:
- Vergelijken gebruiken:
ipv 5 de formule: vergelijken($A13;Invoer!$A$6:$A$20;0)
- ipv 5 een directe verwijzing naar een cel: RIJ(Invoer!$A10)-5

Jeroen

Bedankt voor je reactie Jeroen. Die oplossing die je geeft met RIJ()-5 is een hele makkelijke en had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken. :o

Nog even twee dingen:

Je zegt ipv 5 de formule =vergelijken. Betekent dit dat op de plaats van de 5 in de formule =index of =verschuiving de formule =vergelijken gebruiken??

Verder probeer ik natuurlijk de formules te begrijpen zodat ik ze later zelf ook weer op allerlei manieren kan gebruiken. Kun je mij, in woorden, uitleggen wat de formules verschuiving, index en vergelijken precies doen?? En weet je toevallig wat de formule =verschuiving in het Engels is (mijn versie)?

Vast bedankt.

Goedeavond Verhoog,

De vergelijken-formule vergelijken komt op de plaats van de 5, de verschuiving of index-formule komt in de plaats van horizontaal.zoeken:
=Verschuiving(Invoer!$A$6;vergelijken($A13;Invoer!$A$6:$A$20;0);max(1;$D$5-2+3))

Engels:
Verschuiving -> Offset
Vergelijken -> Match

Verklaringen:
Vergelijken(Zoekwaarde;Zoekbereik;-1/0/1):
Vergelijken zoekt naar een waarde of tekst in zoekbereik en geeft het nummer uit dat bereik weer.
Verschuiving(Cel;X;Y):
Geeft de waarde weer die X rijen lager staat en Y kolommen rechts van Cel (Verschuiving(A1;10;5) is gelijk aan de cel F11)
Index(Bereik;X;Y):
Zoekt binnen het bereik naar de xe rij en de ye kolom (index(A1:K99;10;5) is ook F11).
Verschil tussen Verschuiving en Index:
Bij index moet je binnen het gedefinieerde bereik blijven. Dat kan voordelen hebben als je bijvoorbeeld een foutmelding wilt creeren als buiten een tabel wordt gezocht. Verschuiving heeft het voordeel dat je tabel geen einde hoeft te hebben (er wordt wekelijks een regel aan toegevoegd of er wordt wel eens een rij of kolom verwijderd).

Jeroen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan