• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Iets voor de wizzkids onder onder ons

Status
Niet open voor verdere reacties.

barkie

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2006
Ik ben met een excelbestandje bezig wat ik online ga zetten maar loop nou vast. In het voorbeeld hieronder is te zien hoe mijn bestand eruit ziet.

Bij kies periode kan men kiezen uit diverse maandperiodes in het jaar. Dit werkt verder goed.
Dan kan men nog de klasse A t/m. E kiezen en de dagen. Dit werkt verder ook goed.

Op het moment dat de periode is gekozen en de klasse, moet er automatisch een bijbehorend dagbedrag verschijnen. De periodes, klasses en dagbedragen staan in een ander tabblad.

Hoe kan ik dus in één formule zeggen dat het juiste dagbedrag getoond moet worden?

Autohuur
Kies periode 1 juli t/m. 31 augustus
Kies klasse A
Kies dagen 7
Dagbedrag ?

Misschien dat dit wel te veel van het goeie is. Zelf kom ik er in ieder geval niet meer aan uit. Eventueel kan ik per e-mail aan diegene die denkt mij te kunnen helpen het bestand toezenden.

Vriendelijke groeten,
Peter Hendriks

Als er na invoer maar 1 antwoord overblijft dan kan dit (denk ik) het makkelijkst met DBLEZEN. zie de site van WiGi voor een voorbeeld.
www.wimgielis.be >> excel >> voorbeeldbestanden >> databasefuncties.

Als er ook meer dan 1 antwoord mogelijk is dan zal het met een matrix formule moeten, of misschien met VBA.

Met een voorbeeldbestandje was het al opgelost !

Toch niet zo eenvoudig

Als er na invoer maar 1 antwoord overblijft dan kan dit (denk ik) het makkelijkst met DBLEZEN. zie de site van WiGi voor een voorbeeld.
www.wimgielis.be >> excel >> voorbeeldbestanden >> databasefuncties.

Als er ook meer dan 1 antwoord mogelijk is dan zal het met een matrix formule moeten, of misschien met VBA.

Bedankt voor de hulp. Ik schat zo dat in mijn geval er een matrixformule of misschien VBA aan te pas moet komen zoals je schrijft.

Voor mij abacadabra. Kzou niet weten hoe dit toe te passen.

de opbouw van de tarieven:

kolom A t/m K (bijv.) de verschillende soorten periodes
in A2 t/m A20 de verschillende autoklassen
in de cellen de prijs per dag.

het tarief krijg je met vert.zoeken :
het gebied A2:K20
de kolom waaruit gegevens moet worden gehaald is de n-de periode (afhankeijkhoe de keus moet worden gemaakt : Listbox, combobox, kolomrange)

Maar ik dnek dat je vergeten bent, dat het dagtarief ook afhangt van het aantal dagen dat je een auto huurt.
Bovendien kan een autohuurduur in twee verschillende verhuurperiodes (met verschillende tarieven) liggen.

Peter,

Eventueel kan ik per e-mail aan diegene die denkt mij te kunnen helpen het bestand toezenden.

Vriendelijke groeten,
Peter Hendriks
Waarom sturen en niet hier plaatsen zoals al enkele keren opgemerkt?

Eventueel kan ik per e-mail aan diegene die denkt mij te kunnen helpen het bestand toezenden.

Vriendelijke groeten,
Peter Hendriks

De bedoeling van een forum is dat iedereen er wat van opsteekt en niet alleen de vragensteller !!

Laatst bewerkt:
Ik heb even het een en ander geprobeerd. In het bovenste van de twee dagbedragen heb ik de formule in een eenvoudige vorm, met gebruikmaking van hulpvelden, gezet, in het tweede veld zonder gebruikmaking van hulpvelden.

Laatst bewerkt:
Hier mijn bestand

De bedoeling van een forum is dat iedereen er wat van opsteekt en niet alleen de vragensteller !!

Mijn excuses. had het heel even niet in de gaten. mijn bestand is 1.65mb. bijvoegen gaat dus niet. hoe graag ik dat ook zou doen, want is mijn vraag zo opgelst denk ik zo.

opgelost ?

Ik heb even het een en ander geprobeerd. In het bovenste van de twee dagbedragen heb ik de formule in een eenvoudige vorm, met gebruikmaking van hulpvelden, gezet, in het tweede veld zonder gebruikmaking van hulpvelden.

mijn dank is groot. ik zal hiermee aan de slag gaan en eens kijken hoe ver ik kom.

begrijp alleen nog niet de waardes die achter dagen startdatujm en klasse automatisch veranderen. misschien als er ik er even naar kijk dat het duidelijk wordt.

tot zover in ieder geval bedankt.

Als je de formule achter het tweede veld dagbedrag gebruikt heb je de waardes achter startdatum etc niet nodig. Als je de eerste formule bekijkt zie je dat die hulpvelden zijn gebruikt en in die hulpvelden kun je zien hoe er tot een waarde is gekomen. In de tweede formule zijn de verwijzingen naar de hulpvelden vervangen door de formules in de hulpvelden.

Hallo Bobklbu,

Jouw oplossing is correct als je gedurende het gehele jaar dezelfde prijs hanteerd, je houdt namelijk geen rekening met prijsverschillen afhankelijk van de datum.

Bijna

Wederom bedankt voor de goede hulp. Ik heb nog één klein advies nodig om mijn issue op te lossen. De periodes zijn in mijn geval: 1 dag 2 dagen 3 t/m. 6 dagen >7 dagen.

Heb zelf al een en ander geprobeert. zie bijgaand het bestand.

Graag zou ik dit zelf willen doen, dus als ik weet hoe aan te passen heb ik weer wat geleerd.

Bijlagen

Hallo Barkie,

Je moet in de formule in C17 de waardes waarmee de inhoud van B12 wordt vergeleken aanpassen aan de nieuwe waardes. Ik heb een en ander reeds gedaan in bijgaand voorbeeld (op het blad test).

Groeten
Thoralf

PS een paar uur na de posting van bovenstaande tekst realiseerde ik mij dat de verwijzing in C17 nog niet correct was: je had de klasses E en F nog niet opgenomen in de formule. Ik heb dat nu ook even aangevuld.

Laatst bewerkt:
Nog net niet

Thoralf,

Omdat de prijsberekening nog niet helemaal klopt wilde ik zelf eens kijken of ik de formule kon aanpassen, maar ik moet bekennen dat ik de deze nog niet begrijp. Met andere woorden, ik zie nog niet echt wat er gebeurt.

Als je nou 7 dagen kiest zie je de prijs van 3 tot 6 dagen en niet de prijs van 7 dagen en meer.

Hallo Barkie,

Je moet in de formule in C17 de waardes waarmee de inhoud van B12 wordt vergeleken aanpassen aan de nieuwe waardes. Ik heb een en ander reeds gedaan in bijgaand voorbeeld (op het blad test).

Groeten
Thoralf

PS een paar uur na de posting van bovenstaande tekst realiseerde ik mij dat de verwijzing in C17 nog niet correct was: je had de klasses E en F nog niet opgenomen in de formule. Ik heb dat nu ook even aangevuld.

Als je nou 7 dagen kiest zie je de prijs van 3 tot 6 dagen en niet de prijs van 7 dagen en meer.

Dat komt omdat als jij 7 intikt, dat je niet in de kolom GROTER DAN 7 dagen terecht komt. Hetgeen mij logisch lijkt.

Er is nl. geen geval in jouw tabel voor 7 dagen, wel 3 tot 6 en meer dan 7.

Wigi

7 en meer dagen

Daar zit het hem nou juist.

Het moet niet zijn meer dan 7 dagen. Het moet zijn 7 en meer dagen. Oftewel groter of gelijk aan 7.

Zie bijgevoegd bestand.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan