if and else; tekst toevoegen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Berichten
901
hallo,

Ik ben bezig een excelsjabloon te maken die de gegevens leest (kopieert) uit een te openen excel bronbestand. Het is de bedoeling dat er een code in een macro komt die de totale inhoud vanuit het bronbestand selecteert, kopieert en vervolgens plakt in het sjabloon. NB Het te openen bestand heeft iedere keer een andere naam, dus de code zal zo moeten zijn dat er gekeken moet worden naar een ander openstaand excelbestand (buiten het sjabloon om).

Wanneer de totale selectie is geplakt - in het sjabloon - moet deze kijken of in kolom B (vanaf regel 2) deze is gevuld en zo niet (wanneer deze dus leeg staan)...moet deze tot aan de laatst gevulde regel een "9" plaatsen, ook kan het voorkomen dat alleen in regel 2 in kolom B een "ander" nummer staat en de rest van de kolom B lege cellen bevat, in dat geval moet deze het nummer uit regel 2 kolom B kopieren en plaatsen in kolom B tot aan de laatst gevulde regel.

Als laatse moet deze het bronbestand (dus niet het sjabloon) sluiten "zonder" deze op te slaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de codes.

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Robert
 
Robert,

Eerst een paar overdenkingen:
Het is in Exce mogelijk zoals je weet om meerdere documenten tegelijk te openen.
Stel je hebt er drie openstaan en 1 daarvan is het bronbestand en je opent het sjabloon, welk bestand moet door het sjabloon verwerkt worden?
Stel je hebt er 1 openstaan, je opent het sjabloon en daarna pas het bronbestand, hoe moet de sjabloon dan gestart worden en weten welke dan behandeld moet worden omdat de bestandsnaam iedere keer anders is?

Het aanvullen van kolom B is niet zo spectaculair maar welke kolom bepaald wat de laatst gebruikte regel is?

Een bestand waarin niet gewerkt is kan ten alle tijden gesloten worden zonder dat Excel vraagt het op te slaan.

Wat heb je zelf al gemaakt?
 
bedankt voor jouw reactie, ik heb mij later i.d.d. ook afgevraagd wanneer je meerdere excelbestanden opent wat dan de consequenties zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je dat niet moet willen en denk dat de vraag ook niet meer van toepassing is. Het ander probleem heeft zich inmiddels al opgelost, aangezien er niet gereageerd werd ben ik zelf bezig gegaan, na de nodige vijven en zessen is het me dan ook gelukt. Mede door jouw antwoord is het probleem opgelost, mijn hartelijke dank hier voor.

Groet, Robert
 
Robert,

Zou je de vraag dan nog op opgelost willen zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan