• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

if and then vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter cocci
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cocci

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2010
Hallo,

Heb een vraag over if and en then. De bedoeling is dat als er in cel 1 en in cel 2 een bepaalde tekst staat, dat er dan in cel 3 automatisch een prijs komt te staan. Heb een simpele versie even bijgevoegd.

Alvast bedankt.
Bekijk bijlage Book1.rar

Zie bijlage. Ik heb namen gedefinieerd, zie daarvoor Namen beheren in het lint.

Bijlagen

Komt inderdaad aardig in de buurt. Het enige probleem wat ik nu heb, de smaak en soort komen er te staan d.m.v. optionbuttons in een eerder sheet. Werkt dit dan nog?

Groet

Waarom niet?
Probeer het eens uit en meld het hier als je problemen ondervindt

Ron

Komt aardig in de buurt heb alleen nog een probleem. Ik krijg het niet in mijn volledige bestand. Kan dit nog stap voor stap worden uitgelegd?

In de bijlage staat een nieuw bestandje, de opzet is hetzelfde alleen is er nog een variabele namelijk man/vrouw.

Het geslacht, de soort en de smaak worden door excel automatisch ingevoerd door optionbuttons in vorige sheets.

Alvast bedankt!
Bekijk bijlage Book2.rar

Iedere keer stuur je een stukje van een blijkbaar groter bestand. Daarnaast ga je vervolgens opties toevoegen die eerder gemaakte oplossingen wellicht onbruikbaar maken. Daardoor wordt het voor de helpers hier wel behoorlijk lastig om daar adequaat op te reageren. Als je aan een spreadsheet begint zorg er dan voor dat je weet wat er in moet komen en hoe de gegevens gepresenteerd moeten worden.

M.b.t. je vraag mijn stappen toe te lichten:
Definieer eerst namen voor verschillende bereiken. In de tabel op blad 2 kun je namen definieren voor bv. de kolomkoppen, de rijkoppen en het totaal. Dit doe je door de optie namen beheren te kiezen in het lint en vervolgens de optie nieuw te kiezen. In het invoervak Verwijst naar kun je een bereik invoeren. In de versie die ik je al heb toegestuurd heb ik een dynamisch bereik gedefinieerd, wat wil zeggen dat dit bereik automatisch wordt uitgebreid als je op blad 2 een item toevoegt. Dit heb ik gedaan met de functie VERSCHUIVING. Zie de Help-functie in Excel voor meer uitleg.
Daarna kun je op blad 1 in de cellen waar iets ingevuld moet worden (man of vrouw, merk en smaak) validatie toepassen. Validatie is te vinden onder Gegevens, Hulpmiddelen voor gegevens. Bij het bepalen van de validatie maak ik gebruik van de eerder gedefinieerde namen.
Om de prijs in blad1 te bepalen, gebruik ik de INDEX-functie. Zie HELP-functie in Excel.

Bedankt voor de toelichting.

Een opmerking m.b.t. de kleine stukjes die ik ieder keer upload. Dit klopt inderdaad. Dat heeft er mee te maken dat het spreadsheed zo groot is dat het probleem wat ik ondervind bijna niet te vinden is. Tevens staat er marktgevoelige informatie in. Dit kan ik natuurlijk niet bekend maken.

Badankt voor uw hulp.
Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan