Iedere keer stuur je een stukje van een blijkbaar groter bestand. Daarnaast ga je vervolgens opties toevoegen die eerder gemaakte oplossingen wellicht onbruikbaar maken. Daardoor wordt het voor de helpers hier wel behoorlijk lastig om daar adequaat op te reageren. Als je aan een spreadsheet begint zorg er dan voor dat je weet wat er in moet komen en hoe de gegevens gepresenteerd moeten worden.
M.b.t. je vraag mijn stappen toe te lichten:
Definieer eerst namen voor verschillende bereiken. In de tabel op blad 2 kun je namen definieren voor bv. de kolomkoppen, de rijkoppen en het totaal. Dit doe je door de optie namen beheren te kiezen in het lint en vervolgens de optie nieuw te kiezen. In het invoervak Verwijst naar kun je een bereik invoeren. In de versie die ik je al heb toegestuurd heb ik een dynamisch bereik gedefinieerd, wat wil zeggen dat dit bereik automatisch wordt uitgebreid als je op blad 2 een item toevoegt. Dit heb ik gedaan met de functie VERSCHUIVING. Zie de Help-functie in Excel voor meer uitleg.
Daarna kun je op blad 1 in de cellen waar iets ingevuld moet worden (man of vrouw, merk en smaak) validatie toepassen. Validatie is te vinden onder Gegevens, Hulpmiddelen voor gegevens. Bij het bepalen van de validatie maak ik gebruik van de eerder gedefinieerde namen.
Om de prijs in blad1 te bepalen, gebruik ik de INDEX-functie. Zie HELP-functie in Excel.