• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankTimmermans

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2007
Hallo,

ik heb een vraag. ik probeer een programmaatje te maken voor de maandelijkse uitgaven.
Gewoon simpel. maar ik wil ook dat in de 'nog uit te geven' cel ook daadwerkelijk komt te staan wat ik nog uit moet geven.

dus als ik bijvoorbeeld bij een cel 'ja' in type dat dan dat bedrag wat bij die uitgave hoort van het totaal bedrag wordt afgetrokken. en zo ook al er meerdere uitgaven al zijn gedaan en dus op 'ja' staan.

wie kan mij helpen. ik heb het geprobeerd met de IF functie maar ik voer het denk ik niet goed uit.

Alvast bedankt.

Kan je even een voorbeeldbestandje met wat uitleg biijvoegen?

cel A1 niets of "ja"
Cel B1 waarde 5
Cel C1 waarde 10
Cel D1 de formule =ALS(A1="ja";B1+C1;C1)

"als" kan in een engelse versie ook "if" zijn.

Als cel A1 leeg is, of iets anders bevat dan "ja", dan staat D1 op 10.
Als in cel A1 "ja" staat, dan worden de cellen B1 en C1 opgeteld en staat D1 op 15.

Okee. eigenlijk is het heel simpel(ik heb ff fictieve bedragen gebruikt nu)
Als er in de kolom 'voldaan' in een veld achter de uitgaven 'ja' komt te staan moet dat betreffende bedrag van het totaal worden afgetrokken en in het veld 'nog te voldoen' worden weergegeven.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is

Bijlagen

• lasten.JPG
    lasten.JPG
    61,9 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
cel A1 niets of "ja"
Cel B1 waarde 5
Cel C1 waarde 10
Cel D1 de formule =ALS(A1="ja";B1+C1;C1)

"als" kan in een engelse versie ook "if" zijn.

Als cel A1 leeg is, of iets anders bevat dan "ja", dan staat D1 op 10.
Als in cel A1 "ja" staat, dan worden de cellen B1 en C1 opgeteld en staat D1 op 15.

Tot hier was ik al gekomen maar in mijn volgende post is het iets beter uitgelegd.. de vraag dan

Zoiets:

B23: =SOM(B6:B21)
B24: = SOM.ALS(D6 : D21="ja";B6:B21)
B25: = B23-B24

Richard

nee dat gaat helemaal niet werken

Waarom gaat dat helemaal niet werken. Ik zou dat ook als oplossing naar voren brengen op basis van je screenshot en wat je als uitleg erbij geeft.

Indien dit niet voldoet, wat loopt er dan verkeerd?

sorry, sorry, sorry.... het werkt wel... ik maakte telkens de zelfde typfout!

Bedankt voor de hulp.. het werkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan