Iframe Vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diezelini

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2009
Hallo,

ik heb een klein vraagje, ik ben bezig met een website waar een muziek speler op staat.

Nu wil ik ervoor zorgen dat als mensen naar een andere pagina binnen de site gaan, niet steeds die music player opnieuw begint wat dat is super irritant.

Dus dacht ik aan een Iframe met een variable source(src)..

Is dit mogelijk? Zoja, hoe doe ik dit? met php of javascript?

Kan iemand mij opweg helpen?

Met vriendelijke groeten,

Diezelini

Ja, dat kan. Maar dat is erg slecht voor je site. Frames zijn echt no-good.

Wat een betere oplossing is is een window.open te maken met javascript. Dan krijg je een mooi pop-upje met je speler erin. Google zou je er genoeg over kunnen vertellen.

:thumb:

Ja, dat kan. Maar dat is erg slecht voor je site. Frames zijn echt no-good.

Wat een betere oplossing is is een window.open te maken met javascript. Dan krijg je een mooi pop-upje met je speler erin. Google zou je er genoeg over kunnen vertellen.

Lijkt me geen goed idee aangezien veel mensen de popup blokkering heeft aanstaan. Je kunt beter gaan werken met includes! Dan roep je elke keer een pagina op die in de content van je pagina komt te staan. daaronder kun je dan de speler zetten en Voilà.:thumb:

Popup-blokkering wordt meestal alleen getriggered als de popup automatisch wordt geopend. Als het het gevolg is van een klik, dan wordt de popup inde meeste gevallen gewoon weergegeven.

Daarnaast is jouw "oplossing" totaal geen oplossing voor de TS. De pagina zal dan alsnog gewoon opnieuw laden en dus zal de muziekspeler opnieuw starten.

Ja werken met includes help idd niet want dan word de pagina alsnog ververst.

Ik zal even kijken naar dat open.window - maar mijn Mp3-speler begint al als je op de site komt..

Wat jullie bedoelen is dus een link maken naar een pop-up venster, waar dan mijn mp3 speler begint te spelen?
Ik wil gewoon dat de mp3-speler op de pagina blijft staan.

Is er echt geen andere keuze? en waarom is werken met iframes no-good?

Het is dus niet mogelijk om de src in <iframe> variable te maken?

Er moet toch een oplossing zijn voor zo een simpel probleem? :P

Groeten,

Diezelini

Laatst bewerkt:
Oh jawel, er is een alternatief. Ik zal even een lijstje(s) maken:

(i)frames zijn evil
1. Bookmarking gaat niet goed
2. zoekengines kunnen er niet goed mee omgaan. Linken naar een bepaalde frameset (dus met verschillende pagina's) gaat niet goed
3. Printen gaat slecht
4. nouja, er zijn meer dingen waar ik 123 niet op kan komen, maar een snelle google op frames evil zegt genoeg

Oplossing: Javascript (ajax dus)
1. zie in mn sig voor een tutorial
2. nadeel: ajax heeft drawbacks. Bijvoorbeeld: geen JS aan, bookmarken gaat ook niet altijd goed, etcetera
3. google ajax is evil ;)

Hallo,

heb even naar je tutorial gekeken, en volgens mij heb ik gevonden waar ik naar zocht.

zie hier mijn voorbeeldje:

KlikkerdeKlak

Groeten,,

Diezelini

Hoi Diezelini,
Ik ben bang dat hiermee via de achterdeur toch weer een variant van een (i)frame is binnengehaald, nu in de vorm van dynamische content in de #testDiv container. :confused:
Want wat gebeurt er:
  • je blijft altijd op dezelfde pagina,
  • met menu-links kan je alleen binnen die pagina de content veranderen.
  • in het #testDiv zouden complete html-pagina-codes moeten komen te staan, alleen zonder <head> en <body>,
  • dus ook zonder mogelijkheid om per pagina eigen keywords, beschijvingen e.d. in de <head> op te nemen, of eigen stylesheets aan te roepen, enz.enz.
In feite heb je dus een <frame> of <iframe> constructie ingewisseld voor een vergelijkbaar doorkijkvenster dat door javascript wordt bediend. Met alle gevolgen van dien! "Evil" (zie ook Vegras)! :o
Een paar voorbeelden:
  • Stel javascript staat uit of is onmogelijk (bv. omdat ik blind ben, de pagina's via een text-voorleesbrowser laat voorlezen, en zo'n pure textreader niet aan javascript doet), dan zie ik, resp. hoor ik voorlezen dat ik kan klikken op een link naar een vervolgpagina: maar bij klikken gebeurt er niets! Daarmee is behalve de homepage de hele site onbereikbaar.
  • Stel de site is wat groter geworden dan alleen een paar pagina's, het menu heeft mooie submenu's gekregen, en op een pagina in zo'n submenu heb ik onderaan die pagina iets in een paragraafje <h2 id="ookdemoeitewaard">Ook de moeite waard<h2> gevonden. Dat wil ik even doormailen aan een bekende; en dat moet dan als volgt:
Hoi Doizelona,
Ik kwam toch zoiets treffends tegen op internet. Moet je kijken: www.diezelinidomein.nl.
Dan ga je in het menu naar de rubriek "Nieuws".
In het uitklapmenutje klik je dan op "Nieuws 2009".
Op die bladzij scroll je naar beneden, tot je bij "Ook de moeite waard" bent.
Dat is precies waar we het laatst over hadden! :)

Groetjes :love:
Supernova
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing! Als ik Doizelona was, zou ik denken "Ja, ja, dat doe ik misschien later nog wel eens. Nu geen tijd hoor!" - Het kan ook zó (maar niet als je dynamische content hebt; of misschien alleen als je vreselijke script- of httacces-toeren uithaalt):
Hoi Doizelona,
Ik kwam toch zoiets treffends tegen op internet.
Moet je kijken: www.cosbo.nl/nieuws/nieuws2009.php#gvb-chip
Dat is precies waar we het laatst over hadden! :)

Groetjes :love:
Supernova
Op zelfstandige pagina's zijn ook script-automaatjes "dóórmailen" mogelijk (met automatisch invullen van de afkomstige pagina in het mailbericht): klik bv. "dóórmailen" onderaan op www.cosbo.nl/nieuws/nieuws2009.php.
===================
Dus even terug naar af. Je zegt:
Er moet toch een oplossing zijn voor zo een simpel probleem? :p
Simpele problemen hebben niet altijd simpele oplossingen! Simpel probleem: "Mijn portemonnaie is leeg"... :p
Probleemomschrijving in ons geval:
  • Als een webpagina met een player met auto-start wordt verlaten, houdt de player op met spelen. Een volgende webpagina begin weer overnieuw.
Meer dan 3 oplossingen kan ik niet verzinnen:
  1. Je blijft op dezelfde pagina, terwijl de inhoud op het oog verandert naar volgende webpagina's. Dat kan met <frame>, <iframe> of dynamische content.
    Ik noem dit de "inbouw-oplossing".
  2. Je opent een pagina met de player, en los daarvan de pagina's met de content. Die kunnen dan starten en eindigen zonder de player(pagina) te beïnvloeden. De player(pagina) riedelt gewoon door, tot je die zelf afsluit.
    Dat is de "pop-up" oplossing.
  3. Je opent een pagina met de player, en bij verlaten onthoudt de computer waar je gebleven bent met een cookie. Bij openen van een vervolg-pagina haalt deze nieuwe pagina het koekje op, en laat de player beginnen waar deze gebleven was. Er zal altijd wel een (kleine) onderbreking tussen zitten, want de nieuwe pagina moet eerst ingeladen worden. Dat zou dan misschien gemaskeerd kunnen worden met uitfaden van het geluid als een pagina sluit, en infaden als de nieuwe begint.
    Ik noem dit maar even de "cookie-oplossing".
Oplossing (1) is dus voor mij geen oplossing.
Oplossing (2) is misschien niet ideaal, maar wel realiseerbaar zonder al te veel kleerscheuren. Er zal nog wel iets op verzonnen moeten worden als je niet via de homepage binnenkomt, maar via een vervolgpagina. Die mag alléén een losse player starten, als er nog geen losse player aan staat. D.w.z. ook hiervoor zal een cookie geplaatst/uitgelezen moeten worden. Of: op vervolgpagina's nooit de playerpagina laten openen.
Oplossing (3) weet ik niet of haalbaar is.
In de (flash) player zou dan een optie moeten zitten (of gemaakt moeten worden) om de verstreken tijd vanaf het begin vast te stellen: op het moment dat de player (van buitenaf: door sluiten van een webpagina!) gesloten wordt. Plus het omgekeerde bij aanvang. - Ik heb werkelijk geen flauw idee of dat kan.

Mijn conclusie: ik zou het maar bij oplossing (2) houden. ;)

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: Zelf heb ik altijd standaard mijn boxjes uit staan. Als ik op een website iets wil horen, bepaal ik dat zelf wel ! (dan hoef ik ook niet verrast te worden door de volume-instelling die de webbouwer bedacht heeft) - Bij auto-start van een player zie ik dat die al onderweg is: daarna moet ik eerst bedenken of ik de boxen wil aanzetten, dan moet ik ze inderdaad aanzetten, moet ik het volume regelen, en dan is al een heel stuk muziek voorbij. Misschien zijn er wel meer mensen zoals ik, en is het 't beste om de keus voor het moment van afspelen van de player over te laten aan de bezoeker.

PS-2: Wat je misschien nog als tussenoplossing kunt aanbrengen: pagina laten openen met een background-deuntje, dat je langzaam laat uitfaden. Plus een knop: "Meer horen>? Klik!" waarmee je de player-popup-pagina kan openen. Of een variant op dit thema. :)

Ok, lang maar duidelijk antwoord op mijn vraag ( hahaha )

Toch maar een pop-up maken dus..

Greatz,

Diezelini:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan