• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik geraak niet verder (oef op ALS functie en VERT.ZOEKEN)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
150
Beste helpers

Bij dit blad kan ik niet verder bij rij 17 zit ik vast. Ik vind de opgave nogal onduidelijk. (zie bijlage)
Kunt u mij tips geven?
 

Bijlagen

  • CAL_Case_2_Kasseien.xlsx
    78,4 KB · Weergaven: 24
In B15 staat 16 en niet hetgeen in kolom A staat in het blad Aantal werkmannen.
Dat gaat VERT.ZOEKEN dus nooit vinden.
 
zo te zien een huiswerk opdracht. ik ga dus geen uitgewerkte oplossing geven.

Er staat dat je een als functie moet gebruiken en niets over vert.zoeken. met vert zoeken gaat ook niet werken zoals het in die tabel staat. 16 (uit B1%) is iets anders als "vanaf 0 m2" dat gaat nooit matchen.

je zult een geneste ALS moeten maken waarbij je test of het aantal m2 boven een aantal m2 ligt en indien waar dan het bijbehorende aantal werkmannen en indien niet waar dan een nieuwe ALs met de volgende voorwaarde.. totdat je alle hebt opties hebt gehad.
Het is niet heel ingewikkeld, maar je moet wel even logisch nadenken over de volgorde zodat geen onjuiste resultaten krijgen.
 
=VLOOKUP(B16;'aantal werkmannen'!A2:B5;2;1)
Volgens mij moet deze gewoon werken.
@roel
Er staat gewoon 0 in de cel de rest is celopmaak.
 
Die werkt wel.
je zult een geneste ALS moeten maken waarbij je test of het aantal m2 boven een aantal m2 ligt en indien waar dan het bijbehorende aantal werkmannen en indien niet waar dan een nieuwe ALs met de volgende voorwaarde.. totdat je alle hebt opties hebt gehad.
Het is niet heel ingewikkeld, maar je moet wel even logisch nadenken over de volgorde zodat geen onjuiste resultaten krijgen.
Geprobeerd maar daar kom ik na anderhalf uur niet uit. Veel op internet gezocht maar niet gelukt.
 
@popipipo:
Inderdaad. Het werkt gewoon :)
 
@edmoor

Ik zal het proberen, maar als ik er niet uit geraak, geef je me dan nog een tip?

Staat niet op punten, want dan geven ze zoiets natuurlijk niet mee, zou iedereen aan papa of mama :) kunnen vragen dan.
Het is gewoon een oefening. Ik maak ze allemaal volledig, waar ik vast zit en lang achter zoek vraag ik hier. Maar je mag me gerust helpen met een tip, als je toch een oplossing wenst te geven dan zoek ik zelf volledig uit hoe ze werkt.
 
Je hoeft niks te doen.
In het document dat je in #1 plaatste werkt het gewoon.

Verwacht je een andere uitkomst van de VERT.ZOEKEN functie?
 
Ok bedankt, die formule is dus juist.

Het zijn eigenlijk de oefeningen na rij 17 (dus onder rij 17 tot het einde) die ik verwarrend vind. Daar mogen ook tips voor gegeven worden als jullie het zien zitten.

Eigenlijk zit het zo: ik ben veel vlugger klaar met de eindoefeningen uit de cursus dan de rest van de studenten, vandaar dat ik een stuk of 6 extra oefeningen kreeg. Die lukken allemaal, behlave deze dus en de vorige waar ik enkele vragen over had, en door jullie perfect door tips zijn beantwoord.

(bv om de kostprijs van de stenen te berekenen aan de hand van de geselecteerde keuzelijst door de gebruiker zelf, erboven, je weet toch niet of het steen type 1 is of steen type 2 ?, want bij beide type stenen staat m2.)
 
Laatst bewerkt:
Gevonden de ALS oplossing. Je hebt de neiging om met de laagste waarde te beginnen maar dat moet juist de hoogste zijn. Alleen weet ik niet of bij een getal de aanhalingstekens noodzakelijk zijn.
Code:
=ALS(B15>150;"4";ALS(B15>100;"3" etc.
 
De VERT.ZOEKEN functie werkt al omdat de Benaderen parameter op WAAR staat.
 
Ok bedankt, die formule is dus juist.

Technisch is die juist, maar de instructie achter het veld is duidelijk "Gebruik een ALS functie".(daar had ik me ook opgefocust in mijn antwoord en daardoor niet goed die tabel geanalyseerd en een voorbarige conclusie getrokken over de vert.zoeken formule)

Helaas zijn sommige excelopdrachten in cursussen ook een kwestie van goed lezen wat gevraagd wordt ipv de beste of meest logische oplossing bedenken.
In dit geval als ik zelf mocht bepalen hoe ik de werkmannen bepaal zou ik gewoon B15 door 50 delen en afronden op een hele naar boven, desnoods nog aangevuld met een max van 4

Bij B18 aantal werkdagen moet je dus meerdere stukken informatie combineren. Per soort verband is er een duur per m2 dus je moet de duur per uur opzoeken in tabblad "kostprijs per uur" en aantal uur dat 1 werkman werkt per dag, het aantal ingezette werkmannen speelt ook een rol, want het aantal werkmannen kan variëren en zo zal een opdracht van 40 m2 langer duren in werkdagen dan een opdracht van 60m2 (bij zelfde verband). Het beschrijven ervan klinkt lastig maar met de juiste combi van elementen krijg je wel de juiste uitkomst.

wat ik je ook als tip wil geven waar edmoor ook aan refereert. zoek uit wat het effect is van WAAR en ONWAAR in de 4e parameter van vert.zoeken. alvast een hint, bij ONWAAR krijg je vaak foutmeldingen, bij WAAR bijna nooit waarom is dat? als je het antwoord daarop weet zal je nog zelfden foute uitkomsten hebben op vert.zoeken.

Bij B21 interpreteer je de vraag verkeerd, je moet op basis van het ingevulde verband opzoeken hoeveel stenen je bij dat type verband per m2 gebruikt.

Bij B24 snap ik de verwarring tabbald kostprijs per uur staat geen kostprijs maar bevat wel informatie over hoe lang je over een m2 doet, maar dat los je, als het goed is, al op bij B18 dus eerst de formule bij B18 bepalen en dan kan je B24 berekenen met de uitkomsten van de eerdere cellen.
 
Ik ga er mee aan de slag!
Bedankt voor de vele tips edmoor & roeljongman.
Ik laat je binnen enkele dagen iets weten.
Nogmaals bedankt voor het meedenken én de tips !!
 
De door mij gevonden formule voor het aantal werkmannen (dat met ALS moet) klopt niet volgens mij want als ik totaal aantal m2 verander, verandert het aantal werkmannen niet.
Code:
=ALS(B15>='aantal werkmannen'!A2;1;ALS(B15>='aantal werkmannen'!A3;2;ALS(B15>='aantal werkmannen'!A4;3;ALS(B15>='aantal werkmannen'!A5;4;0))))

De formule voor aantal dagen werk snap ik de redenering niet goed:
"opdracht van 40m2 zal langer duren in werkdagen dan een opdracht van 60m2 (bij zelfde verband)." Is dat niet omgekeerd? Is dit een heel ingewikkelde formule met VERT.ZOEKEN en de functie ALS?


Aantal dagen werk: berekenen.
Stel ze kiezen voor waaierverband
Stel totaal aantal m2: 16 m2.
Ik ga in de tabel kijken bij "kostprijs per uur" is 30minuten per m2
Voor 16m2 is er 1 werkman nodig. (blad aantal werkmannen).
Een werkman werkt 8 uur per dag (staat letterlijk in de opgave)

Wat is dan de berekening voor het aantal dagen werk te berekenen?
16m2*30=48 minuten voor 16m2. Voor 16m2 is 1 werkman nodig. Hij werkt 8 uur.
Aantal dagen werk is dan 48min?

Ik ben soms goed maar ook soms slecht in logisch denken, dus verbeter me maar.
 
Laatst bewerkt:
De door mij gevonden formule voor het aantal werkmannen (dat met ALS moet) klopt niet
Ik heb toch de of een oplossing met ALS gegeven. Die werkt wel 100%.
 
Raar deze formule werkt bij mij niet
Code:
=ALS(B15>=0;1;ALS(B15>=50;2;ALS(B15>=100;3;ALS(B15>=150;4;0))))

ook niet mét aanhalingstekens.

Het aantal werkmannen blijft op 1.
 
De formule stopt zodra de voorwaarde 'WAAR' is.
Elk getal is groter dan 1 dus stopt de formule meteen.

Met het >-=teken moet je de voorwaarden van hoog naar laag zetten.
Met het <-=teken moet je de voorwaarden van laag naar hoog zetten.
 
Blijkbaar is volledig lezen wat er staat in post 10 moeilijk. Mogelijk dat popipipo dan de juiste werkwijze geeft voor dit probleem.

Code:
=ALS(B15>150;"4";ALS(B15>100;"3";ALS(B15>50;"2";ALS(B15>0;"1";"F"))))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan