Ik heb een gigantisch probleem, help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

norabel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2010
Een gigantisch probleem, help!
door Norabel » wo 23 jun 2010, 08:09

De titel zegt het al... Ik heb een groot probleem.
Ik werk als fotografe op bruiloften en verzorg bruidsreportages voor de hele dag. Nu heb ik een klant die een digitaal album wil van het merk inobili uit Italië. Die Italianen hebben me niet van het begin precies uitgelegd hoe ik een foto moet
maken, met welke resolutie en het importeren om de kwaliteit goed te krijgen voor de uitvergroting. De album heeft een omvang van 30x30. Ik moet ze dus de foto's in een 61x30,5 formaat via de server opsturen.

Mijn werk: ik heb de foto's op JPEG gemaakt en hebben een resolutie van 300dpi. In photoshop 7 verander ik de afmeting en sla ze meteen op, waarna ik ze dan opstuur. Maar het lukt geen enkele keer dat de foto's in goed kwaliteit bij ze aankomen. Ik krijg iedere keer te horen dat de foto's wazig zijn, terwijl ze bij mij heel scherp zijn.

Gisteren belde ik weer naar het bedrijf en ze zeiden dat het beter is de foto's gelijk van de camera te importeren. In eerste instantie heb ik niet alle foto's meer op SD opgeslagen en ten tweede kan ik de grootte dan niet aanpassen, dit moet op de pc gebeuren.

Als iemand dit dergelijk probleem herkend, kan ik dan tips en raad krijgen over hoe ik dit gigantisch probleem kan oplossen. De klant wacht namelijk op het werk en ik heb het allang niet klaar.

Ik hoor het graag!

Groet,

Nora

In ieder geval moet je uitgaan van de grootste bestanden die je hebt. Het is me uit je mail niet duidelijk of je JPG's groter zijn dan het gevraagde formaat, dus dat je ze in Photoshop verkleint, of dat je ze in Photoshop vergroot. Dat laatste levert wazige beelden op. Als je foto's op 300dpi niet groot genoeg zijn dan kun je omlaag gaan naar 150dpi. Dat is heel acceptabel voor digitale prints.
Verder uiteraard in Photoshop een Unsharp Mask over de foto's halen om ze te verscherpen.

Hoe gaat het verder in z'n werk met hun.
Krijg je van hun de pagina layout waar jij dan de foto in moet zetten ?
(beetje hetzelfde principe als de digitale albums van hema of kruidvat)

Of moet je echt de digitale foto's opsturen naar hun ?
Hoe weten hun dan hoe groot de foto's in het album moeten worden ?
Soms wil je toch meerdere (kleine) foto's op 1 pagina ?
Of worden alle foto's op alle pagina's even groot afgedrukt.

groeten Marcel

Gerbuik eens een ander programma om je foto's te verkleinen, bv imageresizer of zoiets.
sla ze eens op als png ipv jpg.
Ik geloof zelfs dat jpeg ook weer anders is.
Pak je ze misschien in met zip of zo ?

Okee, je bent fotografe en het is je broodwinning.
Neem een abonnement op rapidshare en verklein de foto's in bmp of jpg.
Pak ze in met bv zip of rar en upload ze op rapidshare.
Vervolgens stuur je hun de link en de mogelijkheid om zonder wachttijd het bestand te kunnen downloaden.
Rapid kost ongeveer 60 euro per jaar. Laat de mogelijkheid tot directdownload je 10 euro per keer kosten
(echt niet maar goed, voor de zekerheid), dan ben je beter af dan nu, toch ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan