Ik help Helpmij met de administratie, wie helpt mij met een website......?

• Onderwerp starter Onderwerp starter peer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Jongens en Meisjes,

Zoals de titel van de vraag al aangeeft vraag ik om hulp die wat verder gaat dan wat tips. Wie kan mij helpen met het opzetten van een eenvoudige website waarbij ik in de loop van de tijd leer om deze te onderhouden. Hoeft niet helemaal gratis....
De volgende situatie: Ben lid van een Rijwiel Toer Vereniging die al een wegsite heet. Deze site voldoet niet, wordt ook zeer slecht onderhouden, layout deugt niet, geen heldere opzet, etc.etc. Hier is de link naar de huidige website. Wanneer je kritiek hebt moet je ook met alternatieven komen en dat heb ik de vereniging aangeboden. Ik heb een duidelijke visie wat er moet gebeuren en ook hoe een en ander er uit kan gaan zien, maar heb nog nooit een website gebouwd. Dus een "enthousiaste vrijwilliger" gezocht.... Inmiddels heb ik al wel een nieuwe domijnnaam geregistreerd: rtc-de-domstad.

je kan een cms zoals joomla gaan gebruiken deze is makkelijk te onderhouden en makkelijk te verniewen

Als je nog nooit een website hebt gebouwd. lijkt een Joomla! website mij geen voor de hand liggende optie. Tenzij je een boek aanschaft met alle ins- en outs over het bouwen van een joomla website.
Een andere optie is Wordpress ook een mooi systeem en goed gedocumenteerd (boeken via boekhandel verkrijgbaar)
Beide systemen vallen onder het zogenaamde Content Management Systeem. Aanpassingen van de website vinden plaats op het internet en er kunnen meerdere mensen aan werken.
Vaak kun je deze systemen via de Plesk of Admin van je Host installeren.

Wil je in je eentje een website bouwen en onderhouden. Dan komt Kompozer (opensource en gratis) in aanmerking. Via het Mozbrowser forum kun je ondersteuning krijgen. Een prettige editor om mee te werken en gemakkelijk in gebruik.
Een nieuwe loot is BlueGriffon. Ook ondersteund door Mozilla. Meer een kloon van KompoZer. Voor extra functies moet betaald worden.

Hartelijk dank voor de antwoorden, maar ik wilde eigenlijk ergens anders naar toe. Heb zelf nog nooit een websie gebouwd en momenteel zoek ik iemand die een eerste aanzet kan bouwen voor onze fietsvereniging. Ik weet al heel goed wat ik wil en hoe e.e.a. er uit zou moeten/kunnen zien. Tijdens dit proces hoop ik dan "spelenderwijs" te leren en wil daarna zelf inhoud kunnen toevoegen/verwijderen, menu aanpassen etc.etc. Wel zou het later nog kunnen dat ik weer hulp nodig heb wanner bv de hele vogeving aangepast zouoeyen worden. Wil echter vanaf het begin dat de nieuwe website draait cursussen volgen om in de toekomst steeds meer zelf te kunnen doen.

In dat geval zou je beter gebruik kunnen maken van een zogenaamde Sitebuilder. Je kiest een template uit en vult zelf de inhoud. Niet origineel wel erg praktisch. In mijn vorige post heb ik google pages niet genoemd, ook een optie.
Ik wil je met alle plezier helpen met een website. Maar voor noppes een complete website bouwen dat zal voor menigeen een brug te ver zijn.

Hoi Peer,
Mmm, de dingen die ik ken die "Sitebuilder" heten, variëren meestal van "vrij slecht" tot "bar slecht" (met ongerechtigheden als: frame-toestanden, tabellen voor de opmaak, onwrikbare absolute posities, afzichtelijke css voor elke pagina opnieuw, invalid html, enz. enz.).
  • Verder zijn ze vaak zogenaamd gratis, maar zodra je iets meer wilt, kom je bij een betaalde versie uit.
  • Vaak produceren zo ook code die pas bij het uploaden tot echte html wordt geconverteerd. Intern hebben ze dan een eigen opslag-format. Betekent: wil je iets wijzigen, dan moet je terug naar dat eigen format. Klantenbinding!
  • Later omschakelen van zo'n Webbuilder-site naar een gewone site is daarmee onmogelijk: dan moet de hele site vanaf nul opnieuw opgebouwd worden.
Zou ik niet doen.

Ik zou meteen een goede site (laten) maken. Dan heb je de keuze tussen een recht-toe-recht-aan website, waarin alles met de hand gemaakt is (en met de hand beheerd en gewijzigd moet worden), of een CMS (als dat er eenmaal is, moet je wel de CMS-handleiding kennen, maar is minder specifieke code-kennis van html, css, javascript, php e.d. nodig voor het bijhouden).
  • Voor zo'n CMS (bv. de al genoemde Joomla of Wordpress, beide gratis) zijn duizenden templates beschikbaar voor de opmaak (al dan niet gratis), en ook veel plug-in's voor extra functies.
  • Zo'n CMS is online aan te passen, kan door verschillende personen bijgehouden worden (in te bouwen wie welke pagina's mag aanpassen e.d.), en is wat meer geschikt voor "het nageslacht" (als er na jou een andere webmaster komt; die hoeft dan ook niet alles van html, enz. te weten).
Punt van ernstig overleg met kandidaat-bouwers die zich opwerpen: welke kant wil je op? :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: Zit er bij de clubleden niet toevallig iemand met verstand van zaken (clubblad-advertentie al geprobeerd)? Of de sponsors benaderen voor een (eenmalige) extra bijdrage in de kosten van een betaalde webbouwer? Hoe beter/mooier de site, des te beter ook hun banners/links uit de verf komen: hebben ze allemaal belang bij.
Of het mooiste: een webbouw-bureau zien te strikken als sponsor, met de site + vervolg-assistentie als sponsor-bijdrage? :)

Laatst bewerkt:
@ Frederik en csshunter
Ik krijg nu wel/niet iets doen met een "sitebuilder". Zonder er veel vanaf te weten voel ik voor CMS omdat dan door meerdere personen een en ander bijgehouden kan worden en de opzet met behulp van een bestaande template kan. Ik heb in mijn eerste mail al een link gegeven naar onze huidige website die niet up to date is, rommelig en, met die lichtbalk, zeer gedateerd er uit ziet. Ik weet dus grotendeels wat ik wil en ook waar een en ander moet komen staan. In eerste opzet. Ben ook bereid om er de nodige tijd in te steken, maar hoop tegelijk dat hier mensen zijn die mij, op basis van wat ik nu wil realiseren met mogelijkheden om een en ander in e toekomst uit te bouwen, kunnen ondersteunen met een eerste opzet zodat ik niet vanaf het begin het wiel moet uitvinden. Ik denk dan aan het aangeven wat ik wil, wat nu op de site moet komen en waar het zou moeten staan etc. Hier zou ik dan best wel wat feedback willen, bv wanneer ik ergens niet aan heb gedacht etc. Daarnaast ook hulp bij het daadwerkelijk bouwen, uitzoeken van een geschikte template, geschikt platform (Joomla??) en bv concrete aanwijzingen zoals een (gedeeltelijk) stappenplan hoet te beginnen, wat eerst te doen etc. Wil er best tijd in steken, maar vooral in het begin wat ondersteuning en feedback zou erg fijn zijn.

Wordpress en Joomla voldoen ruimschoots aan je wensen. Ga zelf eerst eens lezen over deze systemen en maak op basis daarvan je eigen keuze. Je bent zelf diegene die er mee moet (leren) werken en dat natuurlijk op een voor jouw zo prettig mogelijk wijze. Je kunt ze natuurlijk ook allebei op je eigen webruimte testen. Ieder systeem in een eigen map en eigen database op de server.
Wil je het helemaal simpel houden: Google Sites is ook een serieuze optie en kun je ook mooie dingen mee maken en kost helemaal niks.

Hoi Peer,
Ik snap precies wat je bedoelt. Alleen heb ik zelf geen enkele ervaring met het opzetten van een CMS (Joomla of iets anders) en het zo nodig aanpassen van een template daarvan (soms is ook aanpassing van de inwendige php-machinerie nodig). *)
:confused:

Hopelijk komt er gauw iemand langs die wel die ervaring/kundigheid heeft!

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Ik bouw "op de hand", zonder CMS. Alleen bij concrete vragen (als een Joomla-site draait) kan ik soms tips voor html, css en javascripts geven. Maar dat is een paar fases verder (mocht je zover zijn en zoiets concreets willen weten, dan kan je daar altijd een verse post aan wagen; wellicht dat bovengetekende of iemand anders dan een oplossing kan aandragen).

Ik heb inmiddels enige uren zitten inlezen en denk dat ik eerst maar eens Joomla lokaal uittest. De meeste tijd is gaan zitten om alles te snappen vwb de structuur.Zo had ik in eerste instantie niet door dat Joomla (en andere tools) op een webserver moet worden gezet om vandaar dan de website te beheren. Heeft mij inmiddels uren gekost om dat uit te vinden... Ga verder met inlezen, maar wat directe praktische raad en hulp zou mooi zijn zodat ik niet alles zelf hoef uit te vinden...Ben wel analytisch, maar vooral "alfa". Heb vaak zeer veel moeite om de logica en stappen achter automatisering en alles dat daar mee samenhangt te begrijpen. Ik mis gewoon de (wiskundige) denkwijze...

Om een joomla! of andere website te maken is wiskunde geen vereiste, sterker nog: nergens voor nodig.
Wellicht is het toch handiger om op je domein in een submap een test website te bouwen met Joomla. Je maakt als eerste een database aan en vervolgens installeer je Joomla.
Het grote voordeel van online werken is dat als je advies nodig hebt over iets wat niet lukt of anders moet, mensen kunnen mee kijken en dan kunnen zien wat er aan de hand is.
Desnoods geef je anderen toegang tot de website zodat ze mee kunnen helpen met bouwen.
Gebruik als gebruikersnaam géén Admin en vooral een sterk wachtwoord.
Joomla! websites staan er om berucht het gemak waarmee een joomla website gehackt kan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan