Ik kan de router niet meer in!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter RikXP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RikXP

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2009
Hallo,

Ik heb hier een Linksys WRT320N die al een hele tijd kuren vertoont.
Het zit namelijk zo: Zodra ik de router op het stroomnet aansluit, kan ik gewoon in de administratie (192.168.1.1)
Als ik na een tijdje weer in de router wil, kan ik hem niet meer benaderen via 192.168.1.1. Zodra ik de router in- en uitschakel, kan het wel weer een tijdje.

Firewal al eens uitgezet, geen resultaat.
Het gebeurt zowel op Windows XP als op Mac OSX 10.5 en Ubuntu 9.10/10.04. Eigenlijk bijna alles dus.

Ik durf de router nu niet meer te resetten, want ik ben bang dat we dan een nieuw ip krijgen, en mijn webserver buiten werking is. Of gebeurt dit dan niet?

Weet iemand raad? Ik kan wel gewoon internetten. Ik heb geen ADSL, maar kabel.

Alvast bedankt.

Hoi,

Als ik je probleem zo lees, vermoed ik dat je weinig tot niets hebt gedaan aan beveiliging.
Het zou me dan ook niet verbazen als iemand bij jou in de buurt het wachtwoord om toegang tot de router te krijgen aanpast, omdat je zelf het toegangswachtwoord niet hebt gewijzigd.
Daarnaast moet je een encryptiesleutel (WPA2) ingeven, waardoor anderen niet op je draadloze netwerk kunnen.

Kijk eens hier (en in de handleiding van je router) welke beveiliging minstens nodig is:

http://www.pcwebplus.nl/iinfo/draadloosnetwerkbeveiligen.htm

Misschien heb je hier wat aan: Ik ken dit gedrag alleen als de router 'overbelast' is (geweest). Dus vooral in gevallen waarin downloadprogramma's actief zijn (geweest) [vooral BitTorrent download-programma's], waarbij de router heel veel netwerkverbindingen moet opzetten en weer afsluiten.

Kijk maar of zoiets van toepassing kan zijn. Indien ja, dan op alle pc's die downloadprogramma's afsluiten, de router uit- en weer aanzetten en kijken of de symptomen dan wegblijven. Als de symptomen wegblijven dan heb je de oorzaak (=downloadprogramma's) duidelijk in beeld.

Tijs.

Bedankt voor jullie reacties.

@vanveelen: Toen we de router kregen heb ik de wep (64-bits) al ingesteld. Ik wilde niet dat er anderen inkonden.

@dnties: Ik gebruik wel eens utorrent, maar niet vaak. Het gebeurd ook als ik niks download.

Kan ik de router ook uitzetten en weer aanzetten, zonder dat mijn ip gewijzigd wordt? Of heeft dit toch gevolgen?

a. WEP encryptie is uiterst gemakkelijk te kraken. Je moet WPA of (liever nog) WPA2 encryptie instellen, maar dan moeten de apparaten die draadloos willen verbinden dat wel aankunnen.
b. Als je het probleem ook hebt als er geen downloaders actief zijn dan weet ik het niet. Misschien even nakijken of er een firmware update voor je router is die je probleem kan verhelpen.
c. Normaal gesproken kun je 'DHCP reserveringen' doen in een router, zodat je (draadloze) netwerkkaart (o.b.v. het ingebakken MAC-adres) altijd hetzelfde ip-adres krijgt. Mac-adres van je netwerkkaart te achterhalen met:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
en dan kijken naar wat er staat rechts van "Fysiek adres" van de (draadloze) netwerkkaart die je gebruikt voor je verbinding.
(Is in de vorm: XX-XX-XX-XX-XX-XX)

Succes,

Tijs.

Ik heb de router gereset, en er een wpa2 op gezet. Ook heb ik de firmware geupate.
Ik hoop dat alles nu weer goed werkt.

Erg bedankt voor jullie hulp.:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan