Ik kom FreeNAS bestanden niet in

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Op een oude laptop met een grote externe harde schijf heb ik FreeNAS geïnstalleerd volgens de handleiding die ik in PCM (november 2012) had gevonden.
Het eerste deel ging perfect; in Verkenner (op een Windows systeem in het netwerk) zie ik de nieuwe server. Maar als ik probeer er documenten naar toe te zetten dan ik krijg ik de foutmelding "u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren".
OK, dus naar de Eigenschappen van de map, vervolgens naar Beveiliging en geprobeerd de machtigingen aan te passen, maar dan krijg ik de boodschap "Objecten in de container kunnen niet worden geïnventariseerd. Toegang is geweigerd".

En toen wist ik het niet meer. Graag advies

Stond in de handleiding ook een manier om delen zonder wachtwoord aan te zetten, of heb je accounts gemaakt? In het laatste geval kan het zijn dat je gebruikersnaam nog niet de goede machtigingen heeft.

In de handleiding stond niets over delen zonder wachtwoord en al evenmin over gebruikersnamen. Ik neem aan dat ik dat dat in FreeNAS ergens moet instellen.
Mijn probleem is dat ik Windows wel goed ken maar niets weet van Linux. Ik wil met FreeNAS ook niets geavanceerds doen, alleen als centrale opslag voor meerdere PC's in mijn netwerk en streamen naar de TV.
Kan je een dummy op dit gebied, zoals ik ben, verder helpen met aanwijzingen of links?

Heb je misschien een link naar dat artikel? Dan kan ik het eens doorspitten. Ik ben zelf geen gebruiker van BSD, maar van Ubuntu (en - Server).
Alvast bedankt!

Het komt uit het tijdschrift PCM, november 2012 en staat niet op Internet.
Het relevante stukje tekst luidt:

"FreeNAS werkt op basis van gedeelde mappen op een schijf (Volume). Nu moet een door Windows-computers terug te vinden map worden gemaakt. Klik daarvoor op het plusje voor Delen gevolgd door een klik op de + voor Windows (CIFS) Shares. Klik op Windows (CIFS) Share toevoegen en geef achter Naam in het geopende venstertje een naam aan de gedeelde map, bijvoorbeeld Documenten. Klik vervolgens achter Pad op Browse, waarna je in een nieuw paneel achter Pad de mappenstructuur via de diverse plusjes uitvouwt tot je jouw volume vindt. Laat alle overige opties voor wat ze zijn en scroll naar beneden, druk OK.
In het venstertje met de vraag "Would you like to enable this service" klik je op ja. In principe is de gedeelde map menu via de Windows verkenner te benaderen".

Alles klopt; ik zie mijn volume en ook de map Documenten en kan die (lege) map ook openen, maar als ik probeer er iets naar toe te schrijven dan komt het probleem. Ik denk inderdaad dat ik een gebruikersnaam oid moet definiëren, maar hoe en wat precies ??

Bedankt voor het overtypen van dat stuk tekst!! Als ik hier lees, kan het zijn dat je bij "Guest Account" "nobody" hebt staan. Volgens mij betekent dat dat er geen gast-account is en dat je dus moet inloggen. Zou je kunnen kijken wat er bij jou in je dropdownlist staat?

Ik heb een gebruikersaccount aangemaakt (zie plaatje gebruiker), vervolgens het nobody vervangen door Rob (de gebruiker; zie plaatje cifs)
Nu is het nog erger: zie plaatjes "geen toegang" en "netwerkcontrole"

Bijlagen

• cifs.jpg
    cifs.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 161
  • gebruiker.jpg
    gebruiker.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 143
  • geen toegang.jpg
    geen toegang.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 149
  • netwerkcontrole.jpg
    netwerkcontrole.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 138
Zoals hij nu ingesteld is, zou je met account "Rob" alleen bestanden in de map "twee-tb" moeten kunnen bewerken/plaatsen. Als je andere mappen met dit account wil wijzigen, zal je ook vinkjes moeten zetten bij "group" en "other".
Over de eerste foutmelding: heb je een netwerkschijf toegevoegd in "Computer" of benader je de map via het netwerk?

Zoals hij nu ingesteld is, zou je met account "Rob" alleen bestanden in de map "twee-tb" moeten kunnen bewerken/plaatsen. Als je andere mappen met dit account wil wijzigen, zal je ook vinkjes moeten zetten bij "group" en "other".
Ik zal wel heel stom zijn, maar ik zou niet weten waar ik die vinkjes moet vinden ....
Ik benader via een netwerkschijf die ik in Computer heb toegevoegd (\\FREENAS\Documenten); via Netwerk zie ik de NAS niet (meer)

PS Dank voor je geduld met me!

Foutje van mijn kant ;). Was misschien wat handiger geweest om erbij te zeggen dat je dat moet doen in dat scherm CIFS (post #7, bijlage 1)
Maar is de netwerknaam ook WORKGROUP? Of heb je die gewijzigd (in Windows dus)? In W7 moet je dat wijzigen door met je rechtermuisknop op "Computer" te klikken (menu start), "Eigenschappen" en dan in het scherm dat je krijgt de netwerknaam te wijzigen (in iets als Thuisnetwerk).

Succes!

Ik heb het een en ander veranderd; zie bijlages, maar het helpt niets
  • CIFS (in 2 gedeeltes)
  • Het netwerk dat ik gebruik heet THUIS
  • Documenten (CIFS-shares)

Bijlagen

• cifs2-1.jpg
    cifs2-1.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 96
  • werkgroep.jpg
    werkgroep.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 94
  • cifs2-2.jpg
    cifs2-2.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 89
  • documenten.jpg
    documenten.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 96
Tot zover reikte mijn parate kennis. Morgen zal ik me voor je in FreeNAS verdiepen, en vooral de problemen...

Even ter controle: dit had je al gedaan, toch?
Ik kan verder zo snel niet veel vinden, maar ik blijf zoeken!

Ja zeker.
Ik zit er over te denken (omdat ik zoveel heb geprobeerd) om (maandag of dinsdag) de hele installatie opnieuw te doen, inclusief de inmiddels opgedane verbeteringen, en dat onderweg goed te documenteren.
Dan heb ik a) een leidraad voor anderen die mogelijk met hetzelfde probleem worstelen en b) maakt het ook makkelijker voor jou en anderen om aan te geven waar het mis ging.
Groet
Rob

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan