• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Ik krijg een cel niet leeg

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bakkerbakgraag

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2015
Mijn excelbestand is opeens met 2MB groter en dus trager geworden. Volgens mij komt dat doordat een blad veel te groot is geworden. Wanneer ik ctrl+end druk, kom ik op een ogenschijnlijk lege cel (WXI45) uit die dus blijkbaar niet leeg is. Ik heb gekozen voor "inhoud wissen", de kolom verwijderd, de rij verwijderd maar met ctrl+end, blijft deze cel geselecteerd worden. Daarom de volgende vragen:
1. Is deze cel echt leeg? (en is mijn bestand door een andere oorzaak groter?)
2. Hoe kan ik deze cel dan leegmaken (of wat kan ik er aan doen dat deze cel mijn bestand niet vergroot?)

Ik heb het betreffende blad bijgevoegd.

Alvast dank voor het meedenken!

Bijlagen

Selecteer kolom AC
Shift+End, pijltje rechts, rechtermuisknop, verwijderen, opslaan.

al die checkboxen zijn ook niet bevorderlijk voor een snelle excel.

al die checkboxen zijn ook niet bevorderlijk voor een snelle excel.
Misschien niet, maar ze zijn noodzakelijk. Hierin zit niet de crux, helaas. Er heeft een plotselinge bestandvergroting plaatsgevonden, zonder dat er meer boxen zijn bijgeplaatst. Ik vermoed dat de bestandsvergroting vooral plaatsgevonden heeft doordat een werkblad te groot geworden is. Dit doordat er blijkbaar een cel met inhoud in het bestand staat in een kolom die ergens ver weg op het werkblad staat.

je hebt toch niets gekopieerd en elders geplakt?

Na Shift+End deze beide toetsen loslaten en op pijltje rechts drukken, rechtermuisknop, verwijderen, hele kolom. Je verwijdert daarmee alle kolommen vanaf de geselecteerde tot de laatst gevulde. Jouw voorbeelddocument gaat dan van 103 kB naar 93 kB, niet echt een grote verbetering. Ik denk dat je ook even de andere werkbladen moet controleren. Eenzelfde soort handeling kun je uitvoeren om overtollige rijen te verwijderen. Controleer met Ctrl+End of er rijen en/of kolommen verwijderd kunnen worden.
Mocht je er niet uitkomen, plaats je bestand dan eens hier.

Dank voor jullie reacties,
ik ben er precies achter waar het aan licht. Een cel die ik niet gebruik en nogal ver ligt (AM274448) wordt aangemerkt als gevulde cel. Inhoud wissen, kolom verwijderen, rij verwijderen, niks helpt. Ook als ik rijen of kolommen wis die hier vóór liggen, schuift de "gevulde" cel niet naar boven of links, maar blijft op de betreffende plek staan. Weet iemand nog een truukje?

in uw voorbeeld is dat een lege cel, waarschijnlijk is die verbonden met een van uw checkboxen.

In jouw voorbeeldbestand laten de overtollige rijen en kolommen zich prima verwijderen, ik neem aan dat je het over een ander werkblad hebt waarin je een probleem met cel AN274448 hebt.
Hiermee kun je bekijken welke de linked cellen zijn van je checkboxen:
Code:
Sub GetLinkedCelAddress()
    Dim chk As CheckBox
    For Each chk In ActiveSheet.CheckBoxes
        Debug.Print chk.TopLeftCell.Address
    Next chk
    Debug.Print "Aantal: " & ActiveSheet.CheckBoxes.Count
End Sub
Zit $AM$274448 daar tussen?
Kom je er niet uit plaats dan het betreffende werkblad eens hier.

Als eerste ontzettend bedankt voor de moeite die je neemt en de hulp die je biedt.
Ik kom er zowel met je checkboxen niet uit (hij geeft geen reactie) en ik weet niet hoe het kan dat jij de overtollige kolommen en rijen wel kan verwijderen en ik niet.
Anyway, ik ben er achter gekomen welk tabblad zorgt voor de enorme bestandstoename. Het gaat er idd om dat de cel $AM$274448 blijkbaar gevuld is. Ik wilde hem bijvoegen, maar het is te groot (2,92 MB) om te uploaden.
Zou je mij (als voor Dummies) willen uitleggen hoe jij de overtollige rijen en kolommen in het eerder gestuurde blad verwijderd hebt? Dat zal in mijn probleemblad waarschijnlijk ook werken.

Nogmaals dank!

Sla het document eens op als .xlsb, dan is het kleiner.
Mijn Subje schrijft naar het venster "Direct", kijk daar eens.
En misschien biedt dit soelaas:
Code:
    Dim chk As CheckBox
        If chk.TopLeftCell.Address = "$AM$274448" Then
            MsgBox chk.Name & " is gelinked aan cel AM274448"
        End If
    Next chk
    MsgBox "Aantal checkboxen: " & ActiveSheet.CheckBoxes.Count
End Sub

Sla het document eens op als .xlsb, dan is het kleiner.
Mijn Subje schrijft naar het venster "Direct", kijk daar eens.
En misschien biedt dit soelaas:
Code:
    Dim chk As CheckBox
        If chk.TopLeftCell.Address = "$AM$274448" Then
            MsgBox chk.Name & " is gelinked aan cel AM274448"
        End If
    Next chk
    MsgBox "Aantal checkboxen: " & ActiveSheet.CheckBoxes.Count
End Sub
Beste AHulpje,
hij vindt hier geen checkbox die gelinkt is aan de cel die moeilijk blijft doen. Ik heb het bestand zoals jij zei opgeslagen als XLSB-bestand en zo kon ik het wel bijvoegen. Zou jij eens kunnen kijken of jij ziet wat er fout gaat? Ik kom er niet uit.

Nogmaals dank!

Excuus, ik zie nu pas dat 2 MB blijkbaar ook al te groot is om te uploaden.
Eerder schreef je: "In jouw voorbeeldbestand laten de overtollige rijen en kolommen zich prima verwijderen, ik neem aan dat je het over een ander werkblad hebt waarin je een probleem met cel AN274448 hebt."
Hoe liet jij de overtollige rijen en kolommen dan verwijderen. Allicht helpt dat in mijn bestand?

Zie #2 en #7. Is alleen het "foute" werkblad ook al te groot? Anders misschien eens via wetransfer.com proberen, morgen verder...

Zie #2 en #7. Is alleen het "foute" werkblad ook al te groot? Anders misschien eens via wetransfer.com proberen, morgen verder...
Beste AHulpje,
ik heb een nieuw blad ingevoegd en daar een kopie op gemaakt van het bereik dat van belang is voor mijn bestand. Het tegenwerkende blad heb ik daarna verwijderd. Hierdoor heb ik met omweg het probleem opgelost.
Nogmaals dank voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan