Ik weet het niet meer...welk geheugen zal ik nemen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter gvh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gvh

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2002
hoi, ik heb 500 euro te besteden voor een nieuw moederbord, processor en geheugen. ik heb hieruit twee keuzes gemaakt, ik weet nou alleen nog steeds niet welk geheugen ik zal nemen, RDRAM of DDR RAM?

Systeem 1:
Asus P4T533 299,00
Merk: ASUS
Type: P4T533
Platform: Socket 478
Max. FSB: 533 MHz
Chipset: Intel 850E
Geheugen sloten: RDRAM PC1066 (32 bits)
Processor 219.00
Merk: Intel
Type: Pentium 4
Snelheid: 2.40 GHz
Cache: 512 kB
FSB: 533 MHz
----------------------------------------------
Totaal 518.00

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Systeem 2:
Asus P4PE 135,00
Type: P4PE
Max. FSB: 533 MHz
Chipset: Intel 845PE
Geheugen sloten: DDR PC2700 / 333 MHz
Processor 219.00
Merk: Intel
Type: Pentium 4
Snelheid: 2.40 GHz
Cache: 512 kB
FSB: 533 MHz
Geheugen 95.00
Merk: A-merk
Type: 512 MB
Soort: DDR SDRAM
Formaat: 184 pins
Voltage: 2,5 Volt
Toegangstijd: 6 ns
-----------------------------------------------
Totaal 459.00

Help!!!!

Bedankt

guido
placebo@planet.nl

Er zit bij beide systemen nog geen geheugen?

Hoeveel had je in gedachten? RDRAM is wel sneller dan het DDR-geheugen.

Nadeel is dat alle geheugen-slots gevuld moeten zijn.

Dus stel dat je 3 bankjes hebt, waarvan er in 1 een geheugenreepje zit, dan moeten die andere 2 gevuld zijn met zogenaamde dummyreepjes.

bij het eerste systeem koop ik een asus p4t533 dit is een moederbord voor rdram met 256 mb rdram 32 bits 1066 mhz meegeleverd.

maar voor ongeveer hetzelfde bedrag kan ik kiezen tussen 512 mb ddr ram of 256 rdram....

Guido

De P4T533 is een erg goed moederbord (heb 'm zelf ook) maar het PC1066 geheugen dat erbij gebruikt wordt zal niet zolang meegaan vrees ik.. Het enige merk dat Rambus (de producent van RDRAM) blijft ondersteunen is SiS.. En dat zal met PC1200 RDRAM zijn, maar PC1066 zou er net zo goed mee moeten werken.

Voor een P4PE moet je in elk geval niét gaan. Daarmee gooi je de helft van de geheugenbandbreedte die je P IV aankan, weg.

Ik zou nog even wachten op de moederborden met Springdale chipset.. Ze zullen niet zo duur zijn, en toch kan je er dual channel DDR-SDRAM op gebruiken (zijn gewone DDR-geheugenmodules die gebruikt worden). Daarbij koop je een P IV 2.4 met 800 FSB en HyperThreading (die ook binnenkort zal uitkomen) en 2x 256 MB PC3200 DDR-SDRAM. Dat heeft volgens mij de beste prijs/kwaliteit-verhouding.. RDRAM is ook snel, maar zelfs een fanatiek RDRAM-gebruiker als ikzelf moet het toegeven: het is nogal duur voor wat het is. Een 256 MB reepje PC1066 RDRAM kost 120 euro, een 256 MB reepje PC3200 DDR-SDRAM kost zo'n 50 euro.. En in dual-channelopstellingen zijn de prestaties nagenoeg gelijk.

Maar zoals ik al zei zal SiS binnenkort met de 659-chipset komen, deze zal maar liefst 4 kanalen RDRAM ondersteunen, waardoor hij in theorie veel beter dan alle concurrentie zal presteren. En misschien betekent dat een mooie prijsdaling voor RDRAM, wie zal het zeggen..

ik heb al een moederbord gezien met de intel canterwood chipset. die gebruikt dual channel ddr.

Type: P4C800 Deluxe
Max. FSB: 800 MHz
Chipset: Intel Canterwood
Geheugen sloten: DDR PC3200 (Dual Channel)

ik kan alleen nergens geheugen daarvoor vinden. zou dat er nog niet zijn?

Tuurlijk wel.. Je kan DDR-SDRAM gebruiken, liefst PC3200. De Springdale is trouwens de goedkopere versie van de Canterwood, maar het verschil in prestatie is klein.

sorry dat ik zo dom ben hoor.....

maar eh.....wat is dual channel dan precies?

ik kan dus gewoon deze geheugenstick erin stoppen?:

Merk Corsair
Type 256 MB
Soort DDR SDRAM
Formaat 184 pins
Voltage -
Toegangstijd 5 ns
Aantal bits 64 Bits
FSB 400 MHz
ECC non-ECC
Uitvoering Value Line 32MX64 Value Serie

Ja, dat kan. Dual channel betekent dat de data verdeeld wordt over twee kanalen, waarbij elk geheugenreepje één kanaal vormt (en waardoor je dus gewoon geheugen kunt gebruiken). Op die manier heb je in theorie de dubbele bandbreedte.

dus zo'n asus p4c800 deluxe is geen gekke optie. Board kost 259,00 met allerlei extra's erbij, zoals firewire etc.

ik kan dus gewoon 512 MB DDR SDRAM 400 mhz erin stoppen en dat gaat dan als de brandweer?

BedNKT VOOR JE hulp.

Guido

Moet je wel 2x 256 MB nemen, anders heb je slechts één kanaal en gooi je dus de helft van je bandbreedte weg.

1x 256 MB en 1x 128 MB bijvoorbeeld gaat ook. De reepjes hoeven ook niet van hetzelfde merk te zijn, hoewel dat wel aan te raden is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan