• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik wil een factuursjabloon maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dust2Dust

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2006
Ik ben een factuur aan het maken. Nu heb ik drie klantgroepen: 1,2 en 3.

klantgroep 1 krijgt standaard 10% korting over het totale factuurbedrag, klantgroep 2 20% en klantgroep 3 krijgt geen korting (0%)

nu kan ik natuurlijk in drie cellen een verwijzing naar het totaalbedrag maken en daar de korting aftrekken. Laat ik bij het afdrukken alleen de goede cel zien..mooi factuurtje.

Maar: Als ik in een cel de klantgroep invul (waarde: 1, 2 of 3) dan moet het toch mogelijk zijn om op grond van die waarde een totaalfactuur bedrag in 1 cel te laten berekenen. Oftewel: als klantgroep is 1 dan moet die cel het factuur bedrag minus 10 % laten zien.

Hoe omvat ik dit voorbeeld in een formule?? iemand?

Ik wil dus een factuur op basis van winkelprijzen maken en vervolgens het totaalfactuur bedrag relateren aan de klantgroep.

als ik mijn probleem niet helder omschreven heb dan hoor ik dat ook graag

Thnx

Bart

Dust2Dust zei:
Ik ben een factuur aan het maken. Nu heb ik drie klantgroepen: 1,2 en 3.

klantgroep 1 krijgt standaard 10% korting over het totale factuurbedrag, klantgroep 2 20% en klantgroep 3 krijgt geen korting (0%)

nu kan ik natuurlijk in drie cellen een verwijzing naar het totaalbedrag maken en daar de korting aftrekken. Laat ik bij het afdrukken alleen de goede cel zien..mooi factuurtje.

Maar: Als ik in een cel de klantgroep invul (waarde: 1, 2 of 3) dan moet het toch mogelijk zijn om op grond van die waarde een totaalfactuur bedrag in 1 cel te laten berekenen. Oftewel: als klantgroep is 1 dan moet die cel het factuur bedrag minus 10 % laten zien.

Hoe omvat ik dit voorbeeld in een formule?? iemand?

Ik wil dus een factuur op basis van winkelprijzen maken en vervolgens het totaalfactuur bedrag relateren aan de klantgroep.

als ik mijn probleem niet helder omschreven heb dan hoor ik dat ook graag

Thnx

Bart

Zo iets:

=ALS(A1=1;C1*(100-10)%;ALS(A1=2;C1*(100-20)%;C1))

Toelichting:
A1= 1, 2 of 3
C1= factuur bedrag (zonder korting)

Roncancio zei:
Zo iets:

=ALS(A1=1;C1*(100-10)%;ALS(A1=2;C1*(100-20)%;C1))

Toelichting:
A1= 1, 2 of 3
C1= factuur bedrag (zonder korting)

ging eerst even moeilijk maar moest als vervangen door if (engelse software) werkt nu feilloos!

Excel is een wonderlijk iets, Hartstikke bedankt Roncacio!:)

Dag Justes,

Dit is inderdaad ook eengoed voorbeeld, deze had ik in eerste instantie zelf ook bedacht.

Het is echter zo dat de verschillende klantgroepen soms geen korting krijgen over bepaalde producten, als je dan je korting gaat berekenen over het eindbedrag krijgen ze daar dus wel kortingen over. met de eerdere formule kan ik de factuur op splitsen in verschillende "regio's" en dan vervolgens met de totalen gaan rekenen.

In ieder geval wel bedankt voor je reactie. Ik heb gisteren nog wat extra wensen geformuleerd gekregen, dus wellicht dat je mij in de loop van de dag of week nog behulpzaam kunt zijn.

grtz.

Bart

Ik zit dus met nog een paar vragen:

Ik voer de prijzen van de artikelen in als winkelprijzen, deze winkelprijzen mogen niet zichtbaar zijn op de afgedrukte facturen. Kan ik dit op de één of andere manier maskeren of moet ik die winkelprijzen dan echt buiten het afdrukbereik plaatsen?

Ik wil ergens graag aangeven wat het kortingspercentage is oftewel een cel die verwijst naar de waarde in cel A1 uit de oorsponkelijke formule en dan het korte percentage laat zien. Kortom:

Als A1 is 1 dan moet in de cel het percentage 10% laten zien. en als A1 is 2 dan etc.

ik heb al vast bijgesloten wat ik tot nu heb, kolom E moet dus gemaskeert worden en in kolom G wil ik per regel dus het kortingspercentage zoals hierboven omschreven weergeven.

Overigens: zoals je ziet Justes, is een deel van jou voorbeeld meegenomen in deze factuur

Grtz en wederom bedankt voor de spontane reacties en hulp, overigens zijn nog niet alle berekeningen doorgevoerd

Bart

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is hem dan uiteindelijk geworden, heb veel aan die laatste post gehad, ben er alleen nog niet over uit of ik nu blij ben met het over boord gooien van de klantgroepen en de eerste formule. Overigens was de verwijzing naar de verschillende producten niet nodig, het is een factuur voor een ijzerwarenhandel, er zijn zoveel producten dat het voorlopig onbegonnen werk is om die allemaal in het sheet te zetten..ik geloof dat er ook geen digitaal bestand van is dat ik zou kunnen importeren.

Ik wil hem t.z.t. wel nog kunnen samenvoegen met een adressen bestand, oftewel a.d.h.v. het debiteurennummer automatisch de adresgegevens erbij zoeken.

Kan je trouwens ook afdrukken naar een pdf-driver?? en dan bedoel ik niet d.m.v. het veranderen van de standaard printer.

Het moge overigens duidelijk wezen dat ik je tot nu toe zeer dankbaar ben, erg leerzaam.

Bijlagen

Hallo Bart,

Dat ziet er goed uit, het fuctuurnummer moet oplopend zijn dus bij het uitprinten gebeurd dat automatisch en factuurdatem heb ik =vandaag() , als je twee of meerdere kopies moet hebben kun je dat in de module veranderen, maar dat zul je wel weten neem ik aan.

Gr, Justes

Bijlagen

Justes zei:
Hallo Bart,

Dat ziet er goed uit, het fuctuurnummer moet oplopend zijn dus bij het uitprinten gebeurd dat automatisch en factuurdatem heb ik =vandaag() , als je twee of meerdere kopies moet hebben kun je dat in de module veranderen, maar dat zul je wel weten neem ik aan.

Gr, Justes

Dank je Justes, ik had de factuurdatum ook al op =now() gezet, daarnaast vind ik je truukje met het oplopende factuurnummer echt geweldig. Het aantal kopiën had ik inderdaad al uitgevogeld...it makes you want more :-) op de tweede printout het woord kopie o.i.d. :-) of 1 print naar printer en 1 print naar pdf :-)

Heb trouwens nu ook de prijsstructuur aangepast, je ziet de stuks prijs (minus BTW) en vervolgens de totaalprijs min de korting..leek me iets logischer.

Toen ik hiemee begon kon ik twee cellen optellen in excel, nu toch al een bekkie meer, tijd voor een cursusje VB denk ik..ik begrijp trouwens nog niet hoe dat dropdownboxje bij de korting werkt :-)

Bijlagen

En wederom bedankt Justes..

Ik heb er vanmorgen al even snel naar gekeken, ga er vanmiddag even mee spelen.

Eerst maar even naar de baas :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan