Ik wil enkele letters selecteren uit een woord, niet het hele woord

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Het is waarschijnlijk ergens gewoon aan te vinken of uit te vinken, maar mijn probleempje zorgt op dit moment nogal eens voor irritaties.

Ik moet vaak in teksten kleine stukjes selecteren met de muis om bijvoorbeeld aan te geven dat daar door anderen iets gewijzigd moet worden. Helaas staat Word dan niet toe om bijvoorbeeld van een 5-letterig woord er vier te selecteren: nee, het hele woord wordt dan geselecteerd. Het gebruiken van muis i.c.m. pijltjestoetsen verbetert het enigszins, maar niet voldoende.

Mijn vraag is: kan ik niet ergens aangeven dat hij niet automatisch het hele woord neemt bij het selecteren?

Het is denk ik een kwestie van techniek; Word selecteeert letters zolang je binnen een woord blijft, maar zodra je een spatie meeneemt gaat Word er vanuit dat je het hele woord (en het volgende etc) wilt selecteren. Wat meestal ook zo zal zijn. Dus goed mikken (niet over de spatie selecteren) en je hebt nergens last van. Sterker nog: als je wél over de spatie heengaat (en dus het hele woord selecteert) verkleint Word de selectie automatisch weer tot de oorspronkelijke beginspatie als je de spatie weer uit de selectie weghaalt. En daarna zal Word het woord ook niet meer in zijn geheel selecteren als je daarna alsnog over de spatie heen selecteert, en blijf je in de letterselectiemodus.

@manamana
Op geen enkele wijze wordt in het door jou voorgestelde filmpje getoond hoe je individuele letters of gedeelten van woorden kunt selecteren.

@pa3ajt
Overigens is het aangevoerde probleem volgens mij géén probleem.
Ik kan in Word gewoon met mijn muis enkele letters in een woord selecteren of zelfs individuele letters.

Nog niet...

Bedankt voor de antwoorden, maar er zat nog niet bij wat ik zoek. Inderdaad kan ik in een woord wel wat letters selecteren, maar ik moet de spatie ernaast en van het volgende woord ook bijv. 3 letters hebben. Het probleem zit 'em dus inderdaad in die spatie, want binnen een woord kan ik wel letters selecteren (had ik dus fout weergegeven).

Ik moet veel teksten corrigeren en om aan te geven dat er tussen twee woorden een komma moet komen, wil ik graag alleen de laatste letters van het eerste woord + de eerste letters van het volgende woord selecteren en een arcering geven. Indien ik beide woorden helemaal selecteer, ontstaat de indruk dat de correctie ergens anders ligt.

Heb je mijn berichtje wel goed gelezen?
... verkleint Word de selectie automatisch weer tot de oorspronkelijke beginspatie als je de spatie weer uit de selectie weghaalt. En daarna zal Word het woord ook niet meer in zijn geheel selecteren als je daarna alsnog over de spatie heen selecteert, en blijf je in de letterselectiemodus.

Overigens snap ik niet dat je het document niet in de Wijzigingsmodus zet; kun je elke correctie maken die je wilt, die netjes als zodanig gemarkeerd wordt (toevoegen met onderstreepte tekst, verwijderen met doorgehaalde tekst in rood) en die wijzigingen kun je dan later accepteren of weigeren.

Nu lukt het!

Ik heb de opmerking van OctaFish nog eens uitgeprobeerd en nu heb ik hem door: de muis ingedrukt houden en een paar keer over de gewenste selectie gaan (heen en weer dus) en dan kun je wel het door mij gewenste stukje selecteren. Bedankt!

Zo'n selectiestukje moet altijd gearceerd worden en bij sommige oplossingen kon ik wel een stukje selecteren, maar dat niet arceren (icoontje naast fontkleur).

De wijzigingsmodus gebruiken we niet voor deze karweitjes, omdat een minder ervaren Word-gebruiker (zeg maar: de ontvanger) er in de meeste gevallen niet mee om kan gaan en dan aan de telefoon om uitleg vraagt...

Bedankt iedereen! Ik zet de vraag op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan