Ik word dooooooof !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Surkino

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2003
Hoi daar,

Ik heb een P4, 3.2 Ghz.
Abit IC7 moederbord, Geforce 5700FX en meer dan 700 geheugen (kwee nie precies).

En ik word bijna doof. Het lawaai dat ie maakt is niet uit te staan. :confused:
Ik heb al een heatsink op mijn grafische kaart geplaatst, maar dat heeft niet veel geholpen.
Ik denk dat het de fan van mijn processor is die zoveel lawaai maakt.

Wat kan ik hier aan doen? Wat is de normale snelheid en hoe kan ik deze zien/aanpassen?
Of moet ik iets bijkopen :D

alvast bedankt!
greetz Surkino.

Een van de dingen die ik hoor over het lawaai in een kast is simpelweg de boel 's schoonblazen. Kast open dus en stof eruit. Met name het stof op de bladen van de koelers veroorzaakt lawaai. Je kunt ook isolatie/geluidsabsorberend materiaal in je kast aanbrengen, maar daar is niet altijd ruimte voor. Succes :8-0:

Geluidsabsorberend materiaal aanbrengen kan inderdaad een heleboel schelen. Als je kans ziet om fannetjes te verplaatsen scheelt dat ook veel. Een fannetje direct tegen de perforatiegaten van de kast maakt een hoog, gierend geluid. Zodra je wat afstand creëert tot die perforatie, wordt het gieren al wat minder. Het koelend effect blijft nagenoeg hetzelfde. Zelf heb ik mijn harde schijven opgehangen aan een stuk fietsband om resonantie via de kast tegen te gaan. Het diepe gebrom is daardoor verdwenen. Bijkomend voordeel: een stoot tegen de kast is niet direct schadelijk voor je schijf. Nadeel: je levert een beetje performance in omdat de schijf bij het aanzetten de behuizing van de schijf laat draaien. Dit gaat tne koste van de snelheid. Persoonlijk heb ik de ervaring dat Maxtor schijven minder lawaai maken dan Seagate of Western Digital.
Op mijn processor zit een Zallmankoeler (Die waaiervormige). De fan, die normaal met een beugel aan de pci-sloten vastzit, heb ik ook opgehangen met een simpele schoenveter. (Onder en boven vstgesnoerd aan de kast; bevestigingsmogeljkheden genoeg..) Volgens mij is resonantie via de kast de meest ergerlijke geluidsbon. Lijkt allemaal erg knullig maar het werkt bijzonder goed.

ik heb dezelfde videokaart en maakt absoluut geen lawaai dus daar ligt et niet aan, mischien de stof dat erin zit of een kabeltje die ertegen aan hangt..

Oke, bedankt :thumb: !

Ik zal zeker alles eens proberen, khoop echt dat het werkt, en anders kom ik wel terug :D !

thnx
Surkino.

Je kan een programmaatje downloaden die je fans kan stilzetten.
Dit moet je eens downloaden (speedfan heet het geloof ik?)

Dan dus even de fan daarmee uitzetten (1 per keer) en 1-2 seconde luisteren en weer aanzetten. (dat kan weinig kwaad)
Nu weet je of die fan flink wat herrie maakt, of niet. Zo ja: ga kijken naar een andere.
(je kan de fan natuurlijk ook voorzichtig met je handen tegenhouden, maar ik vind dat persoonlijk een stuk onveiliger)

Bij mijn pc is de voeding de boosdoener. Die maakt een ongehoord kabaal, terwijl de rest van mijn systeem (excl harde schijf) weinig geluid maakt.
Het zou me niet verbazen als dit bij jou ook zo is.

Geplaatst door Sidi

Op mijn processor zit een Zallmankoeler (Die waaiervormige). De fan, die normaal met een beugel aan de pci-sloten vastzit, heb ik ook opgehangen met een simpele schoenveter.

Dikke Casemod. Ik heb da nie hoor coolers die aan me PCI-Sloten vastzitten. Welk merk moederbord is da, dan koop ik da nie. Heb je zeker ook een cooler op je isa-slot zitten..

Wan rare klets zeg... ;)

Zallman coolers zijn wel het beste wat je kan hebben.

Geplaatst door bultje21

Dikke Casemod. Ik heb da nie hoor coolers die aan me PCI-Sloten vastzitten. Welk merk moederbord is da, dan koop ik da nie. Heb je zeker ook een cooler op je isa-slot zitten..

Wan rare klets zeg... ;)

Zallman coolers zijn wel het beste wat je kan hebben.
Die Zallman cooler was zo zwaar dat de fan op een speciale beugel gemonteerd moest worden. (Bijgeleverd door Zallman..) Die beugel kon je vastzetten aan de schroefjes waarmee je pci-kaarten vastzet. Dit resoneert echter nogal dus was ik niet te spreken over het vermeende "stilte imago" van Zallman. Dit heb ik opgelost door de fan aan veters in de kast te hangen, recht voor de koeler. Resonantie was toen over. Dit heeft dus niks te maken met mijn moederbord. Of jij dat al dan niet kletspraat vind, boeit mij niet zo. In deze thread gaat het over geluidsoverlast en de oplossingen daarvoor. Als je net als ik niet aan casemodden doet, is het totaal niet interessant hoe de kast aan de binnenkant eruit ziet. Pc's moeten voor mij snel en stil zijn.
Of Zallman of welk ander merk dan ook, "het beste is wat je kan hebben" bepaal ik zelf en niet aan de hand van anderen. Jouw oordeel daarover heb ik dus niet nodig.

Laatst bewerkt:
Ik zag het ietsje anders voor me. Bij deze dan mijn excuses voor me lompe opmerking.:thumb:

Excuus geaccepteerd, hoor :D No hard feelings. Mijn reactie was misschien ook weer overdreven fel. Zie dat je je net hebt aangemeld.

Ik heb voor de duidelijkheid een fotootje gemaakt. (De betreffende kast staat toevallig voor onderhoud open..)

Hangende_fan.jpg

Laatst bewerkt:
ziet er stevig uit da wel! Heb je trouwens al iets vernomen van de BTX-Kasten die nieuwe layout krijgen qua koeling etc?

Nei, niet meer dan jezelf waarschijnlijk met Google al wel gevonden had. Op Tweakers is ook heel wat te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan