illustratie "no border'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malicka

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2005
Hoe maak ik in dreamweaver een illustratie zonder randen. Het is de bedoeling dat ik alleen de vlinder van een afbeelding gebruik, zonder achtergrond.
Dan wil ik meteen even kwijt dat ik echt enorm tevreden ben over de mensen die meewerken aan dit forum, de hulp die ik tot nu toe heb gekregen is echt overweldigend!

Geplaatst door Malicka
Hoe maak ik in dreamweaver een illustratie zonder randen. Het is de bedoeling dat ik alleen de vlinder van een afbeelding gebruik, zonder achtergrond.
Dat doe je niet in Dreamweaver, maar bijvoorbeeld in Paint Shop Pro of Photoshop.
Je zet de vlinder eerst op een achtergrond die een egale kleur heeft - een lichte kleur als de vlinder op een lichte achtergrond moet komen te staan en een donkere als die achtergrond donker is.
Vervolgens sla je het bestand op als gif.
Daarna kun je achtergrondkleur transparant maken via Set palette transparency - zie bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:
Bedankt Guus, het is jammer dat ik die programma's niet heb. Wel heb ik fireworks van dreamweaver. Weet je voor dat programma ook een antwoord? Het is zo stom dat ik al meerdere antwoorden in boeken/sites over dreamweaver heb gevonden, maar met geen van die antwoorden kan ik iets. In een boek van Kassenaar; basiscursus staat ook iets over die achtergrond. Als ik de achtergrond kan veranderen, kan ik het ook in de kleur van de pagina doen en dan zie ik alleen wat ik wil zien. Nu nog even het exacte 'hoe'.

Geplaatst door Malicka
Wel heb ik fireworks van dreamweaver.
Kijk dan even hier of hier, want in Fireworks kan het blijkbaar ook.
De werkwijze komt ongeveer op hetzelfde neer - eerst zorgen voor een egale achtergrond en die kleur vervolgens transparant maken.
Voor een egale achtergrond selecteer je eerst de vlinder met het gereedschap Magic wand (Toverstaf).
Hiermee kun je een onregelmatige vorm heel precies selecteren. Zoek anders even in de Help van Fireworks.
Daarna keer je de selectie om (Invert selection), waarna alles behalve de vlinder geselecteerd is.
Tenslotte gebruik je het Vulgereedschap (Verfemmertje) om die selectie de gewenste kleur te geven.

Guus.

Achtergrond selecteren zoals Guus abc zegt, dan op Delete drukken. Dan op knop "Fit Canvas".
Rechtsklikken in venster, Export preview kiezen, instellingen: GIF (Palette: Websnap Adaptive) met Index transparency, of PNG8 (Palette: Websnap Adaptive) met Alpha transparency.
Dan de knop Export... en klaar.

Evt. nog "Save as" kiezen uit menu om bestand op te slaan in Fireworks' eigen PNG formaat, waardoor je het kan blijven bewerken.

Let dus op: "save as" is niet hetzelfde als "export".

En weer eens een dubbelpost, jammer dat het forum steeds blijft "hangen".

Laatst bewerkt:
Dit zijn prachtige antwoorden waarmee ik al veel verder kom. Nog een vraagje; ik kan met die toverstaf/magic tool, niet alles selecteren,misschien is het handig om de illustratie zelf even te bekijken. Op mijn homepage staan er 3 die ik allemaal zo wil behandelen en ondertussen ga ik weer helemaal vrolijk verder want ik ben zelf al weken bezig om hierop een bevredigend antwoord te vinden.

http://www.stapvooruit.nl

Ik wilde nog even alleen de illustraties als bijlage toevoegen, maar dat lukt me net niet.

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik zie als ik op je website kom. 1 plaatje, zwart/paars. Klopt dat?

Mijn hemel wat een zootje, niet te geloven! En daar hoort inderdaad nog een illustratie van een vlinder bij (en van en rups op 1), maar de cocon kan ook als voorbeeld dienen;-)

Er kwam steeds een scherm of ik iets wilde bewaren en ik heb maar klakkeloos overal ja geantwoord en het www straft direct blijkbaar.

Geplaatst door Malicka
Mijn hemel wat een zootje, niet te geloven!
Ik zou die frames maar achterwege laten. :D
Maak je pagina's op met tabellen. Beter voor jou, beter voor de bezoeker en zoekmachines kunnen er ook makkelijker mee overweg. :)

Guus.

Goed plan! Ondertussen lijkt het erop dat er 2 vragen door elkaar lopen terwijl ze toch wel anders van opzet waren.:o

Geplaatst door Malicka
Goed plan! Ondertussen lijkt het erop dat er 2 vragen door elkaar lopen terwijl ze toch wel anders van opzet waren.:o
Stuur die foto's eens als bijlage met je volgende berichten mee. Dan ga ik eens kijken wat ik ermee kan doen.
Foto's mogen niet groter dan 100 kB zijn.

Guus.

eens kijken of het lukt. Ondertussen ben ik er zelf achter gekomen dat je ook met knippen ver komt. Het nadeel is dat ik steeds weer een nieuw stukje moet aanklikken waardoor het een tijdrovende activiteit is. Nog een nadeel is dat ik de strepen die overblijven, niet weg krijg. Bij jouw tip, Guus, moest ik ook steeds een nieuw stukje aanklikken, maar dan verdween de vorige selectie. Waarschijnlijk heb ik iets niet helemaal begrepen
:o

als ik op IMG klik, moet het via een website gaan, terwijl de afbeeldingen gewoon op mijn pc staan, dus ik zoek even of ik elders op deze site antwoord vindt op deze vraag.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Malicka
Je links werken niet.
Als je de plaatjes uploadt naar de hoofdmap van je site zal het adres iets moeten worden als http://www.stapvooruit.nl/vlinder.jpg

Guus.

Hoewel de site binnen dreamweaver niet is te zien in de browser, doet ie het bij mij wel als ik gewoon via internet de url intik.

http:www.stapvooruit.nl

de foto's waarvan er 1 al is bewerkt met de schaar, staan op de eerste pagina

Eigenlijk vraag ik me af waarom je de achtergrond van de afbeeldingen weg wilt hebben.
Je kunt toch gewoon 3 mooie fotootjes op die plek zetten?
Of maak in een beeldbewerkingsprogramma één afbeelding van drie zulke plaatjes - zie bijlage voor voorbeeldje.
Met Google's afbeeldingenzoeker vind je foto's genoeg.:)

Guus.

Laatst bewerkt:
Voor foto's op websites kun je overigens beter het JPEG formaat gebruiken dan PNG.
JPEG bestanden zijn veel kleiner.
De drie fotootjes op je site zijn bij elkaar 470 kB. Met een inbelverbinding duurt het anderhalve minuut voordat die geladen zijn.
In de bijlage dezelfde afbeelding als in mijn vorige bericht, maar nu met 25 % compressie i.p.v. 5 %. Daardoor is hij nog maar 47 kB groot i.p.v. 100 kB, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.
Het laden gaat echter 10 keer zo snel als 3 afbeeldingen die samen 470 kB groot zijn.
Iets dergelijks is ook in Fireworks heel makkelijk te maken. Op een gekleurde achtergrond plaats je drie lagen met op elke laag een foto.
Verschuif ze tot je de goede compositie hebt.
Met het effect Drop shadow krijg je het 3D-effect.

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan