iMac of Windows Vista ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Oké, ik twijfel. Wat wil ik? Ik wil een nieuwe computer kopen. Omdat ik altijd gewerkt heb met Windows machines, was ik van plan om "gewoon" weer een Windows (nu: Vista) machine te kopen. Wat zou ik willen doen met die machine? Foto's bewerken, video bewerken, internet/mail en office draaien. Spellen, tweaken etc hebben niet mijn intresse. Totdat iemand vroeg:

Waarom koop je geen Mac? :eek: :eek:

Voordelen Vista:
* Voldoende software te verkrijgen
* Bekendheid met het OS
* Lage aanschafprijs eventuele uitbreidingen
* Zal werken met huidige printer
* Zal werken met huidig draadloos netwerk

Nadelen Vista:
* Slecht(ere) samenwerking met programmatuur
* Meer virussen dan op MAC OS X
* Niet speciaal gemaakt voor beeld/videobewerking

Voordelen iMac/ MAC OS X
* Gebruikersvriendelijker <em>(zegt men)
* Makkelijkere software; volledige procesgang vanaf het aansluiten van je digitale (video)camera tot aan het afdrukken/opsturen van de foto's.
* Minder virussen dan op Windows Vista.
* Gemaakt voor beeld-videobewerking?
* MAC OS X Leopard schijnt nog beter te zijn..

Nadelen iMac/ MAC OS X
* Minder software te verkrijgen
* Werkt mijn bestaande router met MAC OS X (??)
* Werkt mijn printer met MAC OS X (??)
* Aanschafprijs ligt hoger. (Betaal je ook voor het imago van een iMac?)
* Aanschafprijs nieuwe onderdelen/uitbreiding hoger
* Beperkt assortiment in vergelijking tot Windows machines.

Dus.. zeg het maar.. :d
Is er op basis van feiten een weloverwogen keuze te maken?

Op basis van van deze punten kiezen?
Zou ik niet doen... Ze zijn al niet helemaal correct geformuleerd om te beginnen, maar zelfs dan nog...

-Virussen is niet een kwestie van meer of minder, maar van wel of niet. Op m'n mac draai ik geen virusscanner want ik kan zelf geen last hebben van een virus (ik kan hooguit zo'n bestandje die niet opent doorsturen naar anderen).

-Voldoende software voor Vista? Dan vast ook voor OSX. Noem maar op wat je zou willen doen en er zijn OSX-alternatieven.

-Printers en andere hardware laten werken? Waar komt je printer vandaan dat je denkt dat het niet werkt met een Mac???
Apple heeft ook gewoon USB. Vaak zijn drivers installeren niet eens nodig, dus precies zoals USB eigenlijk bedoelt is...

-Voor imago zul je niet betalen (een goed imago moet je uiteindelijk ook verdienen overigens). Misschien dat je bij Apple wel wat betaalt voor het "design". Daar hebben ze immers wel wat tijd in gestoken. Of je het mooi vind is kwestie van persoonlijke smaak.
-Dat ze duur zijn is ook maar betrekkelijk; ze schrijven minder af dan andere computers. Dat merk je aan de prijzen die er zijn voor gebruikte Mac's. Zie maar op sites als marktplaats of tweedehandsmac.nl.

-Uitbreiden Mac? Ligt er aan welke Mac en wat. Wat er niet standaard opzit sluit je aan met USB of het nog snellere Firewire.
In een MacPro zitten ook PCI-sloten waar bijv. een usb- of netwerkkaart in kan. Die prijs hoeft echt niet hoger te zijn dan voor een PC.

-Videobewerking; Een Mac is er niet speciaal voor bedoelt, maar het gaat er wel heel erg goed op. Ik ben inmiddels over op een FullHD camera. Terwijl familie met een pc al moeite hebben om HD-TV af te kunnen spelen kan ik het gewoon bewerken.

-Netwerken; met kabel of draadloos. De protocollen (TCP/IP) zijn gewoon hetzelfde. Apple heeft zijn draadloze netwerkadapters en routers de naam "Airport" meegegeven. Het werkt eigenlijk gewoon volgens het zelfde systeem. Hier gewoon een Belkin modem/router.

Je keuze kun je niet maken op basis van zogenaamde feiten.
"Ervaar het alternatief"
Ga naar een Apple-store of iemand die er 1 heeft.​

Geen virussen op de iMac? :o Kun je uitleggen waarom je geen virussen op de iMac kunt krijgen? Zijn er (nog?) geen virussen voor de iMac geschreven of zo?

Mijn printer is een doodgewone HP deskjet 5652. Het zou erg fijn zijn als ik die op een iMac kan gebruiken.

Ik ga kijken of ik er eentje bij een Apple-store kan bekijken.

Vista of I-Mac

I-mac. zonder meer, zonder bedenkingen!

Ik draai hier met een G4, 800 Mhz uit 2001, de allerlaatste software van Apple, met de laatste updates erop geinstalleerd, en het werkt perfect. Dat moet je eens proberen met een Wintel computer uit 2001, dan heb je echt problemen.

Misschien dat de aanschaf wat hoger ligt, maar je afschrijvingsperiode is langer.

EA Games gaat hun 3 bestsellers uitbrengen voor de Mac, Office 2004 (Mac editie) draait zonder problemen, en ik moet zeggen, zelfs beter dan op m'n windows PC.

Ik heb een Epson Acculaser 1100 als printer staan, en die hangt fysiek aan de apple, en is in het netwerk door de windows machines gewoon te gebruiken. Vanaf de windows-bakkies kan ik bij de bestanden op de Mac en andersom, en ook de bestanden van m'n werk zijn gewoon te openen. Hardwarematig zijn ze ook redelijk simpel te upgraden, Geheugen en Harde schijven vervangen is niet zo moeilijk. er zijn hier op het net zat how-to's te vinden.

Over virussen:

Natuurlijk zijn er wel virussen speciaal geschreven voor de Mac. Alleen is de kans dat je een MACvirus binnenhaalt op je Mac, vele malen kleiner dan de kans op een windowsvirus, en windowsvirussen werken niet op MacOsX.

Er zijn geloof ik iets van 150.000 verschillende virussen voor de PC, en slecht een 1000-tal voor de Mac.

Bovendien heb je bij de aanschaf van een Mac nog een voordeel. Vanaf 10.5 zit BootCamp standaard bijgeleverd, en kun je, naast je MacOs ook windows instaleren, en dus koop je eigenlijk een Mac, en een PC.

(Als je Windows installeert met Bootcamp heb je wel eenWindowsLicentie nodig, en je bent weer net zo vatbaar voor virussen als een "gewone" PC)

Ik zou een Mac aanschaffen. Ik zit er zelfs over te denken, om alle (3) windowsgebakkies. op termijn voor Macs te vervangen. Ik ben vaak meer tijd op de Wintels kwijt aan bestandsbeheer en reparaties en verwijderen van Virussen en spyware, dan dat ik bezig ben met "leuke" zaken.

groet,

Bianco

Nog ter aanvulling op die virussen, die virussen die er zijn voor Mac geldt voor het oude besturingssysteem. Voor OSX zijn er nog steeds geen.

Er worden soms wel eens pogingen gedaan om wat angst aan te jagen door berichten over "het eerste virus" voor OSX, maar dat komt meestal bij de bedrijven vandaan die geld verdienen met antivirussoftware.
Reden dat er nog geen virussen zijn komt o.a. doordat
-OSX zowiezo veiliger ontworpen is,
-omdat de verspreiding niet zo snel kan gaan aangezien het aandeel Apple computers wereldwijd niet zo groot is,
-omdat het dus niet zo interessant is om zo'n virus te maken.

Om die zelfde redenen is er dus ook al geen "Spyware" voor Apple.
Een .exe bestand is voor Windows een programma, maar op een Apple is het een bestand waar je niets mee kunt. Het is gewoon een vreemd bestandje wat je niet kunt openen. Dus als het besmet zou zijn met een virus of Spyware bevat doet het niets op een Mac.

Bootcamp om een soort dualboot te installeren, en zo Windows te draaien op de Mac kan ook nu al met de Mac's met de Intel processors.

Wat betreft je printer;
Geen enkel probleem! Mocht je de bijgeleverde cd voor installatie op een Mac kwijt zijn de drivers voor OSX zijn gewoon te downloaden op de site van HP.

Volgens deze info is jouw printer inderdaad "Mac-compatibel". Het is zelfs best mogelijk dat OSX de juiste driver reeds paraat heeft.

Een van de belangrijkste redenen waarom er (vooralsnog) geen virussen e.d. voor Macintosh OSX zijn is omdat OSX gebaseerd is op UNIX, en omdat je, om het minste te installeren je paswoord moet ingeven. Het is aanbevolen praktijk een goed paswoord in te stellen en, als je door het systeem erom gevraagd wordt, je telkens weer af te vragen: "waarom wordt me om een paswoord gevraagd?" ipv zonder na te denken je paswoord in te tikken. Het is geen goede praktijk geen paswoord (of een spatie) te gebruiken.

O ja: ik zou voor een iMac gaan.

vista heeft veel problemen met drivers. Controleer zeker eerst even of je hardware wel werkt met vista (alles wordt compatibel genoemd, maar de praktijk wijst vaak anders uit)

En je kunt voor $70 Parallels kopen. Dit programma laat je toe om en macosX en Windows te draaien, zonder dat je het merkt.
Je kunt dan enkel windows programma's naast mac programmas draaien (het is erg grappig om dit aan een windowsfreak te tonen, omdat ze dit niet kunnen gebruiken)

Kan je even laten weten wat je nu uiteindlijk gekozen hebt en hoe het je bevalt zodat wij er ook wat aan hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan