image downloads bij houden

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
Hallo,

is het mogelijk om het aantal downloads ( rechtermuisknop -> opslaan als) bij te houden van afbeeldingen.
ik wil Geen extra knop om te downloaden !
maar ik wil bijhouden als het wordt opgeslagen met rechtermuisknop opslaan

Hangt er helemaal vanaf hoe je de download aanbiedt.

Voor zover ik weet kun je niet registreren dat men via een rechtermuisknop het bestand heeft gedownload

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is iets van:

Je zet de rechtermuisknop bij die afbeelding uit. En maakt een aparte downloadknop. Deze kun je dan wel goed tracken.
Helaas haal je dan natuurlijk de printscreen-downloads, niet weg!

succes

Nee een download knop is altijd slecht.
ik wil meten hoevaak het met de rechtermuisknop wordt gedownload.

je bedoelt dat je wilt weten wie er illegaal een foto kopieert?
je hebt toch gewoon copyright???
wat mijnpart zet je dat er gewoon bij.

iets met javascript wordt het dan.

Laatst bewerkt door een moderator:
nee ik heb geen copyright, ik doe gewoon verschillende onderzoeken met mijn site en wil weten hoeveel % er met opslaan als download van de bezoekers.
zoiets simpels moet toch wel te vaststellen zijn?

Verplaatst van "Programmeren > SQL / MySQL" naar "Websites maken > Algemene vragen" :)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat kan. Javascript kan wel zien wanneer er met de rechtermuisknop op de aafbeelding wordt geklikt, maar niet wat er daarna gebeurt (voor zover ik weet). Het is ook niet zo dat de afbeelding nog een keer gedownload wordt, hij staat al op de PC van je bezoeker, hij wordt alleen ergens anders opgeslagen.

Wellicht dat je nog iets via de access.log van Apache kunt achterhalen naar verder zal er weinig bij te houden vallen denk ik

Hoi baws,
Volgens mij heeft Naarling helemaal gelijk:
  • Een rechtsklik op een afbeelding kan je detecteren (maar alléén als javascript aan staat!), en dan via een javascript-opdracht een +1 laten zetten in een database op de server.
  • Maar daarna komt het contextmenu: dat zit niet meer op de pagina, maar is volledig in handen van de browser (en het Operating System). Wat er in het contextmenu staat, is afhankelijk van de browser (en bv. welke add-on's je hebt geinstalleerd: die maken dan ook deel uit van het browserprogramma). Bv. bij mij in Firefox resp. Chrome:

img-downloads.png

Waar je op klikt in het contextmenu is dus vanuit de webpagina niet meer te zien > en ook niet terug te koppelen naar de server.

Zelfs als je het contextmenu wel vanaf de pagina zou kunnen bereiken, zou je er nog niet zijn en zit je met enorme complicaties:
  • de browserverschillen!
  • ook via het contextmenu zijn er verschillende manieren van opslaan mogelijk: niet alleen "Opslaan als...", maar ook bv.: "Afbeelding kopiëren" (om 'm meteen in een tekenprogramma te bewerken), of "Afbeelding bekijken" (dan komt ie alléén in een browservenster te staan, en is van daaruit op te slaan via het gewone menu "Bestand > Opslaan als ..."). Daar heb je al helemaal geen grip meer op - tenzij je diep ingrijpt in de .exe van de browser.

Nog een andere complicatie trouwens: het contextmenu hoeft niet persé opgeroepen te worden met een rechtermuisklik. Selecteer je een afbeelding, dan kan je bv. in Chrome het contextmenu ook tevoorschijn toveren met Shift-F10!

Al met al:
  • Een rechtermuisklik op een afbeelding zegt dus niets over het downloadgedrag van de bezoeker.
  • Het contextmenu kan je niet bij komen.
  • En er zijn tal van andere mogelijkheden om een afbeelding te downloaden (bv. in FF ook: Shift-F10 > optie "Pagina-info bekijken" > tabblad "Media" > en dan komt een keurig lijstje van o.a. alle images om de pagina, met preview, die je via de knop "Opslaan als..." ook simpel kunt downloaden). Ook dat gaat dus helemaal buiten de rechtsklik op de afbeelding om.
  • Dan hebben we het nog niet over add-on's die ook buiten een rechtsklik om een image kunnen downloaden. Bv. via de Web Developer Toolbar in FF: menu "Images" > optie "View image information", en van daaruit ook weer "Koppeling opslaan als...".
  • En zodra een afbeelding op scherm, dan staat ie dus ook al in de map Tijdelijke Internet Bestanden.
    Er hoeft helemaal niet gedownload te worden! De afbeelding is er al! :)

Jammer, het zal dus niet lukken wat je wilt.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

CSSHunter dank voor je uitgebreide reactie.
Ik weet dat er heel veel mogelijkheden zijn om een afbeelding te downloaden.
Maar ik ben echt alleen geïnteresseerd in de rechtermuisknop -> opslaan als , omdat dit in 99% van de gevallen gedaan wordt.
Ik denk dat het toch een download knop wordt en dat ik de rechtermuisknop blokkeer (jammer want 18,69% van mijn bezoekers heeft javascript uitgeschakeld) en die slaan het waarschijnlijk met rechtermuisknop -> opslaan als op.

hoi baws. je kunt wel met javascript oncontextmenu maken en die op de plaats van de muis zichtbaar laten worden. doet google maps ook.
als je die zo goed mogelijk namaakt dan kun je dus kijken of het idd wel zo is. van die 18,69 procent heb je dan geen gegevens. dan doe je toch een download knop door:
<noscript>
... <!--je code van de download knop-->
</noscript>

als je dat met javascript nog browser afhankelijk maakt dus kijkt welke browser er is dan maak je een mooie contextmenu en heb je voor de meeste mensen gewoon hetzelfde contextmenu als normaal alleen is dat eigenlijk niet zo.
het lijkt dus dat het wel kan. je hebt alleen wel een hele hoop code en kennis van javascript nodig

Dit lijkt een eenvoudig princiep, maar is het in de praktijk wel te realiseren?
Ook alleen een download-knop lijkt me lastig.

• "met javascript browser afhankelijk"> Dan moet je gaat browser-sniffen, wat veel code vraagt en moeilijk waterdicht te krijgen is (of met combinatie van php + javascript).
  • "voor de meeste mensen gewoon hetzelfde contextmenu" > De mensen die via add-ons extra's in hun contextmenu hebben staan, mis je in ieder geval.
  • Maar ernstiger: je kunt de meeste andere opties van het context-menu (bv.: "Eigenschappen" in IE, of "Afbeeldingsinfo bekijken" in FF) niet werkend krijgen, want die zitten in de browser. Het zal dus een alternatief mini-contextmenu moeten worden, waarin alleen de "Opslaan als..." optie zit + een Annuleer-knopje.
  • Er is nog een categorie die tussen de wal en het schip valt: mensen die javascript wel aan hebben staan (en dus geen noscript downloadknop krijgen), maar behandeling van het contextmenu hebben uitgeschakeld via hun browser-settings, bv. in Firefox:

no-context.png

• Ik zie nog niet helemaal voor me, hoe je de browser moet forceren tot opslaan (ipv afbeelding tonen) als je op de download-knop klikt, of in het zelfbouw contextmenu op de link.
    Kan via in-zippen (maar veel werk: dat moet je dan met alle afbeeldingen doen; en de bezoekers moeten ze weer uitpakken na downloaden). Zie ook hier.
    Kan misschien ook via een ander mime-type op de server (maar moet je dan niet dubbele afbeeldingen hebben: 1 voor tonen op de webpagina, en 1 voor het downloaden?).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Met het uitschakelen van het contextmenu ga je helemaal de verkeerde kant op, het middel is erger dan de kwaal. Ik zou het anders oplossen:

Maak een galerij van foto's, lage kwaliteit, en bij elke foto een link naar het origineel, een 'downloadknop', als het ware.
Bij elke link naar het origineel doe je rel='nofollow', en in je robots.txt zet je dat de map met de originelen niet mag worden geïndexeerd, zodat ze ook niet in Google images opduiken.

Deze meeste sites die gratis foto's aanbieden werken ongeveer op deze manier, zie bijvoorbeeld http://freestockphoto.nl/, of andere sites die gratis stock foto's aanbieden.

Ja, dat is beter dan willen ingrijpen in het contextmenu. Aan de download-link/knop kan je dan een onclick-scriptje hangen dat de tellerstand bijhoudt (of je kunt kijken in de server-logs, dan heb je ook de bijna 20% die bij jou javascript uit heeft staan). Hierbij komt denk ik kijken:

• Als de bezoeker gewoon links klikt op de knop, komt er een extra handeling voor de bezoekers bij: er opent een venster met de kwaliteitsfoto, die dan alsnog (met "Bestand>Opslaan als...", of via een rechtermuisklik) gedownload moet worden.
  • Een duidelijke instructie "Voor downloaden: rechts klikken op de download-knop, en dan de optie 'Koppeling opslaan als ...' kiezen." kan deze extra stap onnodig maken.
  • Je zal op deze manier teveel downloads tellen: wie de kwaliteitsfoto alleen bekijkt (via linkermuisknop, of via rechtermuisknop en optie 'Koppeling openen in nieuw tabblad'), wordt ook geteld.
  • Wie eerst bekijkt en dan tot download besluit, vraagt 'm dubbel op en zal dubbel geteld worden. Wellicht uit te zuiveren door bewerking van de serverlogs: "als twee of meer keer van hetzelfde IP binnen 3 minuten, dan enkel tellen" of iets dergelijks?
  • Er moeten ook weer twee versies van elke foto aangemaakt worden (of kan dat met php geautomatiseerd worden?).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan