imminent failure

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry dat het even duurde.
In system32 komt alleen de directory drivers voor.
Bij de opdracht scandisk c: /autofix /surface in system32 krijg ik de melding "de opdracht of bestandsnaam is onjuist"
scandisk c: /autofix /surface op de A prompt geeft dezelfde melding

Op de windows98 cd heb ik het bestand scandisk gevonden. Ik heb dit gestart op de niet werkende pc. Scandisk is gestart maar blijft op 42% hangen op bestandstoewijzingstabellen (FATs).
Na enige tijd verscheen de melding: gegevensfout bij lezen van FAT op station C. Het station kan hierdoor niet gerepareerd worden.

Kees

Dat het wat langer duurt maakt me niet uit hoor..ben toch van alles aan het doen....dus doe het allemaal maar gewoon rustig....dat voorkomt ook vergissingen en zo....:)

Ben toch even benieuwd of je ook chkdsk.exe op die CD kan vinden en zoja dan weer in die map dit opstarten:

chkdsk c: /r

Lukt dit allemaal niet dan gaan we een hele andere weg (proberen te) bewandelen

ED

chkdsk staat wel op de cd maar in een zipfile. Via DOS kan ik dat bestand niet bereiken.
Ik heb het bestandje op een diskette gezet. Als ik de inhoud van deze diskette in de defecte pc opvraag (dir) dan krijg ik de inhoud te zien van de opstartdiskette die ik er eerder in gestopt heb. Paar keer aan en uit gezet, geen verschil, steeds weer die zelfde inhoud

Kees

Hij zal er op die CD zo uit zien : CHKDSK.EX_
Maar...dan behoort ie ook onder de map Windows op de C-schijf te staan.
Windows 98 heb ik hier nu even niet bij de hand om te kijken waar of dit bestand staat Wellicht direct onder de Windowsmap of onder een andere map onder de Windowsmap.
Misschien toch even de moeite waard om te zoeken.

In hoeverre is het mogelijk om de schijf uit de pc te halen en in een andere pc erbij te hangen om zo langs die weg te proberen de schijf te benaderen?

ED

ik kan nu de c-schijf niet meer benaderen. Ik krijg ook de 1720 melding niet meer. Heb je een idee hoe ik aan de juiste inhoud van de diskette kom?

Kees

Als een schijf begint met haperen kan deze in een hele korte het tijd ineens helemaal begeven. Daarom vraag ik nu eerst even of er echt hele belangrijke informatie op staat die er af zou moeten worden gehaald omdat alles wat je nu nog met die schijf doet er toe kan bijdragen dat ie nog verder onleesbaar wordt.
Kun hier eerst even antwoord op geven?

En ook antwoord op mijn laatste vraag in mijn vorig bericht?

En..wat bedoel je precies met :" Heb je een idee hoe ik aan de juiste inhoud van de diskette kom? "

En graag op AL mijn vragen antwoord..:)

ED

- er staat geen super belangrijke info op de schijf, verlies is jammer
- de schijf in een andere pc hangen is niet mogelijk
- als ik de diskette met chkdsk erop in de pc stop dan blijft hij de inhoud van de opstartdiskette weergeven. Hij geeft de verkeerde informatie. Ik begrijp niet hoe het kan, maar het is wel zo.

Het is overigens bedtijd, morgen 6.15 weer op. Ik kijk morgen of er nog nieuwe info is.
Bedankt voor je geduld en hulp tot zover.:thumb:
Het is (nog) niet opgelost maar wel weer leerzaam.

Kees

Ga ook zo naar bed...dus morgen verder...maar die diskette met chkdsk erop moeten we vergeten......dat gaat zo namelijk niet werken.

Dus je kunt ook niet die schijf in de pc stoppen waar je nu op bezig bent?

Tot morgen

ED

Ik werk nu op een laptop. Ik heb nog wel een andere pc maar ik ben er huiverig van om daarmee te experimenteren. Van een kennis heb ik een keer een apparaat gebruikt waarmee je een harde schijf kan lezen. Ik probeer die weer te gebruiken, weet nog niet of dat kan.

Kees

Ik begrijp dat je dan toch nog wil proberen wat data te redden.
Ik weet niet over wat voor apparaat je het hebt maar alleen lezen is niet voldoende. Je moet ook daarbij de mogelijkheid hebben om de data over te zetten op een ander medium.
Kan dat?

Wat ook nog een mogelijkheid zou zijn is om nog een andere harde schijf in de pc te zetten die niet wil opstarten en daar even windows op te installeren en dan proberen langs deze weg de "kapotte schijf" te benaderen en belangrijke data af te halen.

Ik weet niet hoe oud de "kapotte schijf" is want de vraag is dan toch of het nog zinvol is om , nadat je eventueel belangrijke data er toch nog van af hebt kunnen halen, hierop opnieuw windows te installeren. Van een andere nieuwe of tweedehands schijf zou dan toch sprake zijn indien je deze pc alsnog wilt blijven gebruiken. En dan heb je dus al meteen een andere harde schijf die je kunt gebruiken bij de actie die ik zojuist beschreef in het vorige stukje.

ED

Ik weet ook niet precies wat voor apparaat dat is maar je kan er wel gegevens mee overzetten (via usb). Indien mogelijk ga ik dat nog proberen. Verder ga ik alvast op zoek naar een een nieuwe harde schijf. Daar zal vast veel keuze in zijn. Hoe weet ik welke ik kan gebruiken?

Kees

Ik hoor net dat ik dat apparaat kan gebruiken. Dat zal wel weekend worden. Ik laat het resultaat nog wel weten.

Kees

Ok...mooi dat je dat apparaat kan lenen....in dat geval zou ik nog even wachten met een andere harde schijf en eerst Windows eens opnieuw proberen te installeren en afkijken hoe dit blijft werken. Dat een schijf door een bepaalde omstandigheid of softwarematig of hardwarematig wat corrupt is geraakt wil niet meteen zeggen dat ie " overleden" is. In principe zou dit ook kunnen worden hersteld waardoor de schijf weer gewoon normaal beschikbaar is. Alleen dan pas wanneer er op korte termijn zich weer identieke problemen voordoen mag je aannemen dat ie niet meer langer bruikbaar zal zijn.

Ik wacht af en alvast succes,

ED

Vandaag de harde schijf, na een nachtje in de vriezer, in een IDE Box 3.5" gestopt. De schijf begint hortend en stotend te draaien, maar ik krijg geen signaal door op de aangesloten computer. Als ik in apparaatbeheer de verbinding verbreek en weer opstart dan stopt de harde schijf met draaien. Hetzelfde gebeurt als ik ik de usb kabel er uithaal en er weer in steek. M.a.w. de harde schijf draait alleeen als de computer geen signaal doorkrijgt.
Het demonteren van de harde schijf was trouwens een haast onmogelijke operatie. De schijf zat met 5 schroefjes vast (2 en 3). Om bij de schroefjes te komen moest ik de halve pc slopen. Het laatste schroefje zag ik pas toen ik de schijf er met enig geweld uit had getrokken. Dat laatste schroefje zat verborgen achter een soort veermechanisme waarmee de dvd-speler was vergrendeld. Ik had onmogelijk bij dat schroefje gekund. Ik vraag ook af hoe ze dit ooit zo in elkaar hebben gekregen, en waarom ze dit uberhaupt zo moeilijk hebben gemaakt.

Kees

Dacht je misschien dat eventuele virussen op de schijf dood zouden gaan in de vriezer.;)
Zie anders geen reden eigenlijk..:)

Maar....ik begrijp dat je nog niet echt veel verder bent...

ED

Mensen die het zouden moeten/kunnen weten hebben mij wel eens geadviseeerd om een niet werkende harde schijf in de vriezer te leggen. Soms wil hij dan nog wel eens een tijdje zijn bestanden prijs geven. Maaar goed ik ben nog niet veel verder. De schijf draait overigens wel, dat deed hij niet of nauwelijks toen hij nog in de pc zat. Ik heb net de usb kabel eruit gehaald en er weer in gestopt en prompt stopt de harde schijf met draaaien!? Hij stopt zodra ik de usb kabel er in stop.

Kees

Nooit van gehoord....schijf in de vriezer...als het maar geen grap was....sterker nog...en dat is geen grap...ik geef juist altijd het advies om CD' tjes en DVD' tjes die niet leesbaar zijn eens goed te verwarmen met je trui of een doek want dan willen ze nog wel eens (soms maar tijdelijk) leesbaar zijn.

Wat bedoel je eigenlijk met het "draaien" van je harde schijf ?...en als er sprake zou zijn van draaien dan juist als ie is aangesloten en juist niet als ie niet is aangesloten...vreemd.

Denk dat het formatteren wordt wil je nog gebruik maken van de schijf of eerst eens afkijken of ie nog wel bruikbaar is.

Mocht je toch nog overwegen belangrijke data eraf te willen halen wil ik je hier wel persoonlijk mee helpen maar dan moeten we nader en prive wat afspreken.
(zie mijn profiel )

ED

Laatst bewerkt:
bedankt voor het aanbod maar zo nodig is het niet. Van een aantal bestanden is het jammer als ik ze niet meer heb, maar erger is het niet.
Ik vind het wel een uitdaging om zo'n probleem op te lossen, maar dat lukt niet altijd.
Als er verder geen suggesties meer zijn dan stop ik er nu maar mee.
Bedankt nogmaals voor alle hulp en bereidwilligheid.

Kees

Graag gedaan en succes verder met alles..:)

Klik je linksonder nog even op " vraag is opgelost "

ED

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan