Import foreign disc = dataverlies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron79

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2005
Hallo!

Vandaag een 2e harde schijf aangesloten maar wordt niet herkend in 'deze computer', wel in de bios en in discmanager. De 2e schijf komt van een xp-home-pc en zit nu onder xp-pro. In diskmanager wordt de schijf weergegeven als 'foreign' en na een rechtermuisklik kan ik kiezen voor 'import foreign disc' waarna mn pc de schijf zou moeten kunnen lezen.

Deze 2e schijf heb ik aangesloten juist om de bestanden die erop staan veilig te stellen.
Verlies ik bestanden wanneer ik kies voor 'import foreign disc'??

Alvast bedankt! :)

Nee, je verliest geen data. Zie (o.a.) hier. Maar lees eerst wat hieronder staat, want er is iets vreemds aan de hand:

Wat me wel verbaasd is het volgende (uit (o.a.) deze link):
"If the disks are dynamic disks, Disk Management displays Import Foreign Disks dialog box. Right-click any disk marked Foreign, click Import Foreign Disks, and then follow the instructions on your screen."

Dat zou dus betekenen dat je de schijf had omgezet naar dynamisch. Dat is niet iets dat veel voorkomt, en eigenlijk alleen wordt gebruikt als er een spanned volume etc. wordt gebruikt. Sterker nog: Je zegt dat het van een XP Home afkomstig is, en die ondersteunt helemaal geen dynamische disks. (zie (o.a.) hier).

Dus voordat je wat dan ook maar gaat doen, geef wat meer informatie over wat er allemaal met die schijf gebeurd is in eerdere geïnstalleerde XP-versies...

Tijs.

Hey!

Ja, ik heb aardig wat gelezen maar ik ben nog steeds niet 100% zeker.
Deze schijf is afkomstig van de (gecrashte) pc van mn ouders, dus ik weet niet veel van wat er met de schijf gebeurd is. Ik neem aan dat ze 'm nieuw gekocht hebben.

Maar is dat een probleem, dwz is er een kans dat ik data verlies?

Ok, nu de hamvraag: Hadden je ouders XP Home of XP Professional op hun pc? Je schreef eerder XP Home, maar dynamische disks zijn alleen met XP Professional te maken....

Tijs.

hmm, begin ik even te twijfelen...
er zaten twee schijven in, deze is 1 van 2, maakt dat iets uit?

Het gaat erom of XP Professional op het systeem stond of niet. Welke van de 2 schijven het dan is gaat het niet om.

Kun je niet naar een of ander Microsoft stickertje zoeken op de systeemkast van je ouders' pc om te zien of het XP Prof of XP Home betrof? Misschien kan ook een boekje van de leverancier dat bij de computer zat (of een factuur) je vertellen hoe het nu precies zat.

Tijs.

nee had ik al gekeken maar op de kast oid is niets te vinden, maar dat van die factuur is n goeie! :thumb:
Ga'k navragen...

Nee, niets geen facturen oid meer te vinden... 't zou kunnen dat de pc uit een pc-privé-project komt, dus zou er in t verleden van alles met de schijven gebeurd kunnen zijn...

Maar wat ik me net bedacht, en als dat een mogelijkheid is dan ben ik van het weekend heel, heel dom geweest...:

Zoals ik eerder aangaf zaten er in de pc van mn ouders 2 Sata schijven, één met windows en één als 2e schijf. Mijn pc is geschikt voor Sata-schijven, dus als ik 't goed heb bedacht ontkoppel ik de huidige schijf van mijn pc en koppel ik de genoemde 2 schijven aan mijn pc. Klopt het dat ik dan met mijn pc vanaf één van die twee schijven windows kan opstarten en de bestanden kan raadplegen?? (overzetten naar USB)

Mocht dat lukken en de bestanden veilig gesteld zijn dan kan ik het 'importen als foreign' alsnog proberen en hier aangeven of dat dat mogelijk is met behoud van bestanden (en tussen welke besturingssystemen enz.), kan ik weer een aandeeltje leveren aan dit forum ;)

Wat denk jij Tijs?

[...]Mijn pc is geschikt voor Sata-schijven, dus als ik 't goed heb bedacht ontkoppel ik de huidige schijf van mijn pc en koppel ik de genoemde 2 schijven aan mijn pc. Klopt het dat ik dan met mijn pc vanaf één van die twee schijven windows kan opstarten en de bestanden kan raadplegen?? (overzetten naar USB)[...]

Hangt ervan af hoe afwijkend de hardware is. Vergeet niet dat XP van zichzelf geen ondersteuning heeft voor SATA schijf-controllers.

Overigens kun je het gewoon proberen. Werkt het niet (direct), dan zul je wel een melding (van XP) krijgen over dat er geen schijven gevonden zijn en XP niet kan opstarten.

Enige manier om het dan op jouw pc werkend te krijgen is een reparatie-installatie te doen met een XP cd waar de drivers van jouw SATA disk-controller in geïntegreerd is. Let wel op dat je hiervoor ook een geldige CD-key nodig hebt die hoort bij de XP CD die je wilt gebruiken, dat je een XP Prof niet kunt repareren met een XP Home CD én dat de XP-taal overeen moet komen.

Succes,

Tijs.

Dat laatste wordt lastig, maar ik probeer 't vanavond weer!
Bedankt voor je snelle reactie weer, ik hou je op de hoogte! :thumb:

Nog even vergeten te vermelden: Je XP reparatie-cd moet minstens het Service Pack bevatten die op de andere pc erop stond, anders is reparatie niet mogelijk.

Veiligheidshalve zou ik SP3 integreren, want die moet altijd werken, onafh. wat er op de andere computer als SP stond geïnstalleerd.

hier kun je SP3 voor XP NL downloaden die je kunt gebruiken bij het integreren.

Handleidingen voor reparatie-installatie die nuttig zijn:
hier (NL, van Microsoft)
hier (Engels)

Gebruik programma's als nLite om SATA-drivers en SP te integreren in een nieuw te maken XP installatie-cd.

Succes,

Tijs.

Nou, dat ging godnondenakendetju gladjesss!! :D
Mijn schijf eruit, andere 2 schijven erin en windows xp-pro (jawel xp-pro was 't...) starte meteen op. Ik heb de bestanden eraf gehaald en veilig op mn eigen schijf gezet.

Nu ff kijken wat dat 'import foreign disc' nu met de bestanden doet!

Het importeren van de schijven verliep ook gladjesss! ;)
Dus eigenlijk voor niets aan t klooien geweest met de kabeltjes en dingetjes maar goed, ik wilde het zekere voor het onzekere nemen dus...
En leuk projectje om ns uit te zoeken!

Conclusie 'import foreign disc' (Disc-management):
Volgens mij kan ik nu concluderen dat het importeren van een schijf van een PC met als besturingssysteem XP-Pro in een andere PC met als besturingssysteem XP-Pro geen bestandsverlies oplevert.
(Let op, wanneer je dit met twee verschillende besturingssytemen doet is er wel kans op bestandsverlies!!).

Dus bij deze de vraag opgelost!

Tijs hartstikke bedankt voor de informatie en 't meedenken! :thumb::thumb::thumb:
(ik hoop dat je er ook ietsiepietsie wijzer van bent geworden!)

Mooi dat je eruit gekomen bent.

Wat ik nu nog wil weten is of dat die 2de schijf inderdaad een Dynamische schijf was of een Basisschijf.

Tijs.

Dat was een Dynamische (andere PC was ook XP-pro)

Ok, probleem opgelost. Bedankt voor je terugmelding.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan