import van excel-sheet in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

DukeOfEarl

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2015
hog even snel voor de jaarwende en het feestgedruis :)

op regelmatige basis moet ik een excel-sheet importeren in de database (opgeslagen import-bewerking).
ondervind nu echter steeds een vervelend probleempje:
in de excel-sheet staan bv. 35 lijnen (lijnen 1 t/m 35) met gegevens en er worden honderden (lege) lijnen meer gekopieerd.
in mijn tabel staan de 35 lijnen met gegevens wel als records 1 t/m 35 en dan volgen nog de honderden lege records.
krijg die records wel weg natuurlijk (met een verwijder-query of gewoon handmatig), maar het is wel vervelend.
weet iemand hoe ik dit beter oplos, maw hoe voorkom ik die lege lijnen/records?

mvg,
Duke of Earl

Ga in dat Excel document op de regel (het zijn geen lijnen maar regels) na de laatst gevulde regel staan en druk dan op CTRL+SHIFT+END.
Klik met rechts in het nu geselecteerde gedeelte en kies dan Verwijderen. Kies vervolgens voor Cellen naar boven verplaatsen.
Sluit het document. Na het opnieuw openen van dat document zullen die lege regels weg zijn.

Ik denk dat je import specs niet goed zijn. Normaal gesproken kun je dat wel,omzeilen door de import opnieuw te doen, Access zou wel moeten zien dat er lege regels zijn en alleen de 35 records importeren. Daarvoor hoef je dus niks te doen in je Excelbestand.
De beste optie is natuurlijk om de import in een nieuwe tabel te zetten, en met een toevoegquery de juiste records toevoegen aan je datatabel. Nóóit rechtstreeks importeren in je productie tabellen, want je krijgt er doorgaans alleen maar narigheid van. Wat je dus duidelijk nu hebt ervaren.

bedankt Edmoor en Octafish voor jullie reactie.

@Edmoor: jouw suggestie verhelpt het probleem - bedankt !
@Octafish: de import gebeurt wel degelijk in een nieuwe (tijdelijke) tabel en niet rechtstreeks in een produktie-tabel
pas na controle van die tijdelijke tabel (vnl. op referentiële integriteit) worden de records met een toevoeg-query weggeschreven.

ps: weet niet of het relevant is, maar het oorspronkelijke excel-document is afkomstig van buiten het bedrijf en het resultaat van heel wat knip- en plakwerk.
misschien dat men daar te ruim knipt (te veel regels ???) of kraam ik nu onzin uit ?!?!

mvg,
Duke of Earl

In een Excel document dat regelmatig wijzigt van aantal regels ontstaan deze lege regels door de wijze waarop Excel er zelf mee omgaat. Dat is dus niet te voorkomen, alleen te verhelpen op de wijze die ik beschreef. Daarnaast zou je inderdaad kunnen kijken of het mogelijk is je import specificatie zodanig aan te passen dat lege regels niet worden geïmporteerd. Of dat mogelijk is en hoe dat dan zou moeten kan Octafish je wel vertellen.

Als je toch al een imoorttabel gebruikt, zou ik me nergens druk om maken, de tabel dus gewoon importeren (maakt qua snelheid niet veel uit vermoed ik) en de toevoegquery aanpassen. Het is behoorlijk simpel om die toevoegquery te filteren op de niet-lege regels.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan