• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Importeren.CSV en .txt bestand lukt niet goed in Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buurew

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
7
Ik wil een .csv bestand importeren via de Excel wizard. (Externe gegevens ophalen)
Bijvoorbeeld deze getallen in met de punt als decimaal:
2.3
6.1
5.9

Ik kies hiervoor de methode tekstbestand (Gegevens, Van Tekst) en volg de wizard. Bij stap 3 gegevenstype vul ik in standaard en vervolgens bij tab geavanceerd vul ik voor decimaal teken een . in. Vervolgens op voltooien klikken en het .csv bestand is in de juiste indeling voor mij geimporteerd. Echter de getallen zijn niet geconverteerd naar het decimaal teken , zoals in mijn NL versie van Excel 2007 is ingesteld.
Hoe kan dit?
Ik heb ook de komma in de wizard al eens omgewisseld voor de punt en omgekeerd maar niets helpt. Het dmv van een query veranderen van komma's of punten wil ik nu juist niet. In Excel 2003 ging deze wizard perfekt! Maar ja.. die versie is er niet meer.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Gr,

Wim
 
Wim, stap voor stap. Welk decimaalteken heb je bij Windows ingesteld, een punt of een komma ?
s.v.p. controleren via configuratiescherm of in Excel met een nieuw werkblad. Maak een kolom wat breder. Type bv 123,45 (met komma) en in een andere cel eronder 123.45 (met punt). Hoe is de uitlijning nu.
Normaal gesproken is een getal naar rechts uitgelijnd en tekst naar links. De naar rechts gerichte invoer is het getal met het volgens Windows geconfigureerde decimaalteken.
 
importeren .csv etc

Hallo Anton,

Ik heb Excel als volgt ingesteld: , voor decimalen en de . voor duizendtal notatie.
Wanneer ik een getal met een punt invoer: 123.45 verschijnt dit aan de rechterkant met een komma dus: 123,45
Voer ik 123,45 in dan blijft dit 123,45 ook aan de rechterkant.

Ik heb de duizendtal notatie (met de punt) normaal niet aan staan in de cellen.

Wim.
 
Gebruik deze macro

Code:
Sub import()
  Open [COLOR="Teal"]"E:\OF\__weer.txt"[/COLOR] For Input As #1
    c0 = Input(LOF(1), #1)
  Close #1
    
  Open [COLOR="Blue"]"E:\OF\__weer 001.csv"[/COLOR] For Output As #1
    Print #1, Replace(Replace(c0, ",", ";"),".",",")
  Close #1
  Workbooks.Open [COLOR="blue"]"E:\OF\__weer 001.csv"[/COLOR]
End Sub

Vervang het groen gemarkeerde door de naam van het bestand dat je wil importeren (het kan een .txt of een .csv-bestand zijn)
Vervang het blauw gemarkeerde door het nieuwe (geconverteerde) bestand. Zorg ervoor dat dit een csv-extensie krijgt.
 
Laatst bewerkt:
SNB,

Zou je dit bestandje dan eens voor me willen converteren met deze methode?

Raar dat dit niet meer via die wizard van Excel kan. De oorzaak hebben we dan eigenlijk niet achterhaald.

Ik zie graag jeullie reacties.

Wim.
 

Bijlagen

  • Testfile.txt
    5 KB · Weergaven: 67
Dat loopt als een speer.

In de bijlage een excelbestand met de macro en een startknop
Werkt alleen als het bestand "E:\OF\0_testfile.txt" bestaat.

De 2e bijlage is het aldus geconverteerde bestand, dat nu __testfile 001.csv heet.

PS. Kan iemand mij vertellen waarom csv-bestanden niet geplaatst kunnen worden op dit forum ?
 

Bijlagen

  • __import txt als csvbestand.xls
    20 KB · Weergaven: 98
  • __testfile 001.zip
    1,4 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Ik kan de komende weken niet reageren maar wil de vraag even laten staan.

Ik zie dat de methode van SNB werkt, prachtig. Zal deze methode aanhouden als er geen andere oplossingen m.b.t. de wizard binnenkomen.

Vraag me nog steeds af waarom het niet met de wizard gaat van Excel.

Wim
 
Hoe kan ik deze macro gebruiken?

Gebruik deze macro

Code:
Sub import()
  Open [COLOR="Teal"]"E:\OF\__weer.txt"[/COLOR] For Input As #1
    c0 = Input(LOF(1), #1)
  Close #1
    
  Open [COLOR="Blue"]"E:\OF\__weer 001.csv"[/COLOR] For Output As #1
    Print #1, Replace(Replace(c0, ",", ";"),".",",")
  Close #1
  Workbooks.Open [COLOR="blue"]"E:\OF\__weer 001.csv"[/COLOR]
End Sub

Vervang het groen gemarkeerde door de naam van het bestand dat je wil importeren (het kan een .txt of een .csv-bestand zijn)
Vervang het blauw gemarkeerde door het nieuwe (geconverteerde) bestand. Zorg ervoor dat dit een csv-extensie krijgt.
 
Ik kan de komende weken niet reageren maar wil de vraag even laten staan.

Ik zie dat de methode van SNB werkt, prachtig. Zal deze methode aanhouden als er geen andere oplossingen m.b.t. de wizard binnenkomen.

Vraag me nog steeds af waarom het niet met de wizard gaat van Excel.

Wim

Ik zie niet in waarom het met de wizard niet zou kunnen. Ik zelf heb daar geen enkel probleem mee.
Succes, Ton
 
Ik zie niet in waarom het met de wizard niet zou kunnen. Ik zelf heb daar geen enkel probleem mee.
Succes, Ton

Met het uitbrengen van Servicepack 2 van Office 2007 is het probleem met de wizard nu opgelost.

Je kunt ook voor de methode van de macro kiezen.

Allen hartelijk bedankt voor het meedanken, ik ga deze post op opgelost zetten!

Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan