Importeren vanuit excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnBoy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi iedereen,

Heb een db gemaakt, waarin dagelijks vanaf een netwerkdrive 3 bestandjes ge-importeerd moeten worden; abanxxxx, deelxxxx en vccxxxx. "xxxx" staat voor de datum van de gegevens. De layout van die dagelijkse bestandjes is steeds hetzelfde.

Deze bestandjes moeten worden toegevoegd aan een totaal-tabel(aban, deel en vcc)
Nu wil ik middels een macro of dergelijks de gebruiker een "treeview" geven waaruit hij/zij kan kiezen welk bestand ge-importeerd moet worden.

Zoiets als

Importeer bestand:
Selecteer te importeren bestand:
\\netwerkdrive\bestandjes\
deel0309.xls
deel0409.xls
deel0509.xls
vcc0309.xls
vcc0409.xls
vcc0509.xls
aban0309.xls
aban0409.xls
aban0509.xls

Wie weet hiervoor de oplossing???
Nog mooier zou het zijn als de gebruiker meerde bestandjes tegelijk kan kiezen.

Waarom gebruik je niet gewoon de fileopen dialoog uit windows (dit is het windowtje dat bij heel veel toepassingen getoond wordt als je in menu Bestand de optie Open kiest).
Een voorbeeld hoe je de openfile dialog opent kun je hier vinden: http://www.mvps.org/access/api/api0001.htm

Een andere manier is een listboxje vullen met de bestandsnamen. Je kunt het Dir commando gebruiken om de bestandsnamen op te halen.
Ook kun je de bestandsnamen ophalen door gebruik te maken van het filesystem object.

Het makkelijkst lijkt mij overigens de fileopen dialoog.

Bartuls,

Moet eerlijk bekennen dat ik niet zo thuis ben in macro's,
modules en VB.
Heb op de hyperlink gekeken naar wat je bedoelt. Ik begrijp ook dat hierdoor een FileOpenDialoog mee te toveren is.

Weet helaas niet hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Heb je wat meer tips hieromtrent??

Eeen listbox zoals je ook voorsteld is denk ik niet een optie omdat op de bestandjes iedere dag aangevuld worden met nieuwe

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt met behulp van een listbox en het dir commando.
Als je in het map veldje een een pad naam invult, bijvoorbeeld C:\MijnMappie\ (eindigen met een \) en je verlaat het veld map wordt de listbox gevuld met alle bestanden uit die map.

Bartuls,

Ik begrijp, denk ik, wat je gedaan hebt.
Wat ik nog niet zie is een mogelijkheid voor de gebruiker om dmv een dubbelklik op een bestandje uit de listbox dit bestandje automatisch toe te voegen aan een aangegeven tabel.

In de listbox zal staan:
deel0309.xls
deel0409.xls
deel0509.xls
vcc0309.xls
vcc0409.xls
vcc0509.xls
aban0309.xls
aban0409.xls
aban0509.xls

Als de gebruiker nu dubbelklikt op bv deel0409.xls zou dit bestandje toegevoegd moeten worden aan tabel DEEL_TOTAAL. Na deze actie zou hij weer terug moeten komen in de listbox om eventueel meer bestandjes toe te voegen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bartuls,

Ook dat ziet er goed uit, al snap ik er al niet veel meer van hoe je dit maakt.

Maar.............

Nu wordt dus alleen de naam van het bestand toegevoegd aan de tabel. Wat ik eigenlijk bedoel is juist de inhoud van het bestand toevoegen aan de tabel.
Dit zou dan ook nog eens indien bestand abanxxxx heet toegevoegd moeten worden aan de tabel aban_totaal, als het bestand deelxxxx heet aan de tabel deel_totaal, en als het bestand vccxxxx heet aan de tabel vcc_totaal.

Laatste vraag;

Hoe laat je dit formulier automatisch opstarten bij openen van access??

Alvast weer bedankt voor je reactie.

Bartuls,

Thanx, voor de hulp in deze. Denk dat ik hier wel uit ga komen verder.

Hoop, indien nodig, dat ik nog terug mag komen met vragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan