In Bios staat geen toetsenbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Apolocat

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2013
Ik heb een HP Pavilion 7950. Die wordt door de kleinkinderen meestal gebruikt. (7 jaar)

Nu werkt het multimedia toetsenbord niet meer. Als ik een ander toetsenbord aansluit ook geen enkele reactie. Ik heb in de Bios gekeken en daar staat alleen een PS2 muis vermeld. Nergens wordt het toetsenbord vermeld.
Ik heb een usb toetsenbord aangehangen en dat werkt.
Als ik bij Windows configuratiesysteem kijk, ziet hij een normaal toetsenbord en het HID toetsenbord. Als ik het HID toetsenbord losmaakt ziet hij ook het andere toetsenbord niet meer.

Wat is hier fout gegaan en hoe kan ik het repareren?

Bij voorbaat dank

Het HID en toetsenbord zijn 2 verschillende dingen.
Windows laat zien een H(uman) I(nterface) D(evice) van het type Toetsenbord te hebben gedetecteerd.
Het Toetsenbord is vervolgens het toetsenbord dat hij gevonden heeft.

Gaat het om een USB toetsenbord?

Het toetsenbord wat oorspronkelijk gebruikt werd is een PS2 toetsenbord. Nu dat niet werkt kan ik wel via een usb poort een usb toetsenbord aansluiten.
Dan zie ik in het Configurateischerm bij toetsenborden ook de 2 toetsenboorden staan. Bij alle twee staat het werkt correct.
Haal ik het usb toetsenbord weg dan zie je in het Configuratiescherm ook het gewone toetsenbord niet meer staan. Dan komt er in het rijtje hardware geen toetsenbord voor.
In de Bios wordt ook geen toetsenbord weergegeven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat er 2 staan in Apparaatbeheer wil niet zeggen dat er ook 2 als fysiek aangesloten toetsenborden worden gezien.
Oftewel: Wat jij nu ziet in Apparaatbeheer is alleen het USB toetsenbord, niet (ook) het PS2 toetsenbord.

M.b.t. je probleem: Ik zou verwachten dat óf de stekker (of kabel: draadbreuk) van het PS2 toetsenbord kapot is óf de PS2 aansluiting op het moederbord.

Om tweede uit te sluiten zou je van iemand een PS2 toetsenbord kunnen lenen en kijken of je daarmee wél kunt werken op je pc.

Tijs.

Een ander PS2 toetsenbord aansluiten heb ik gedaan. Geeft ook geen enkele reactie.
Kan die aansluiting op het moederbord dan zomaar ineens kapot gaan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je beschrijft dat kinderen op die pc werken. Kan makkelijk zijn dat ze aan de toetsenbordkabel getrokken hebben en daarmee de ps2 aansluiting op het moederbord kapot is gegaan.
Verder kan alles op pc's 'zomaar' kapot gaan, dus ook een ps2 aansluiting.

Tijs.

De kinderen werken meestal met de muis. Dus dat ze aan de toetsenbordkabel zouden hebben getrokken geloof ik niet zo. Dan eerder aan de muiskabel, maar die werkt wel.
Hoe kan ik zien of de aansluiting op het moederbord kapot is?

Dat kun je niet zonder meetapparatuur.
Eventueel maak je de systeemkast open en kijk je of er delen van de PS2 toetsenbordaansluiting zijn afgebroken op het moederbord (gebroken pootjes, losgeraakte solderingen etc.)

Overigens: DAT 'ie kapot is heb je al onderzocht. Per slot werkte een ander PS2 toetsenbord ook niet.

Wil je het PS2 toetsenbord blijven gebruiken met een kapotte PS2 toetsenbordaansluiting, dan zou je kunnen uitwijken naar USB verloopstukjes, zoals deze.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ga voor een verloopkabeltje.

Graag nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan