• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In draaitabel alleen een deel van de waarde uit een bepaalde cel laten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

carlocarlo

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2009
Berichten
122
Hallo,

Is het mogelijk om in een draaitabel alleen een deel van de waarde van een gekozen selectie te laten zien.
Stel ik selecteer een kolom A
In kolom A staat een cel met de volgende inhoud: 123456AA1255
Dan zou ik in de draaitabel alleen de cijfers voor AA terug willen zien. In de kolom in de draaitabel komt dan alleen 123456 te staan.

Dit is even een voorbeeld. In de kolom kunnen ook allerlei referentienummers staan met allerlei verschillende combinatienummers (zie bijgaand Bekijk bijlage draaitbal selectien aanpassen.xlsx). De enige constante is dat ze allemaal met een nummer beginnen. Het enige dat ik nodig heb is het eerste nummer.
 
Gebruik deze functie in een extra (verborgen) kolom via =split(a2)

Code:
Public Function split(cel As Range)
 For i = 1 To Len(cel)
  lt = Mid(cel.Value, i, 1)
   If Not IsNumeric(lt) And lt <> "," Then Exit For
   waarde = waarde & lt
  Next
split = waarde
End Function
 
Je zult een aparte kolom moeten maken waarin je het getal links scheidt van de rest, en op basis daarvan je draaitabel maken. Zodra je een extra kolom hebt gemaakt, is de draaitabel natuurlijk een fluitje van een schamele eurocent...
Met deze formule kun je het getal er uit vissen.
Code:
=LINKS(A2;MIN(VIND.ALLES({"a";"b";"c";"d";"e";"f";"g";"h";"i";"j";"k";"l";"m";"n";"o";"p";"q";"r";"s";"t";"u";"v";"w";"x";"y";"z"};A2 & "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz"))-1)
 
Of deze (matrixformule, ingeven met CTRL SHIFT ENTER):
Code:
=LINKS(A2;VERGELIJKEN(WAAR;CODE(DEEL(A2;KOLOM(A:ZZ);1))>64;0)-1)
 
Beste Timshel, als ik de matrixformule invoer dan krijg ik in iedere cel de waarde van A2.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik deze functie in een extra (verborgen) kolom via =split(a2)

Code:
Public Function split(cel As Range)
 For i = 1 To Len(cel)
  lt = Mid(cel.Value, i, 1)
   If Not IsNumeric(lt) And lt <> "," Then Exit For
   waarde = waarde & lt
  Next
split = waarde
End Function

Beste Cobbe,

Bedankt voor je reactie.
Waar plaats ik de functiecode?
 
Beste Timshel, als ik de matrixformule invoer dan krijg ik in iedere cel de waarde van A2.
Ik niet.
In de bijlage alle hierboven gegeven oplossingen op een rijtje. Ze doen het allemaal prima. De UDF van Cobbe plaats je in een module (iets met ALT-F11, kijk maar).
 

Bijlagen

  • draaitabel selectie aanpassen.xlsm
    14,1 KB · Weergaven: 40
Ik niet.
In de bijlage alle hierboven gegeven oplossingen op een rijtje. Ze doen het allemaal prima. De UDF van Cobbe plaats je in een module (iets met ALT-F11, kijk maar).

Thanks, dat met die UDF heb ik nooit eerder gedaan. Het is gelukt. Iedereen bedankt.
 
Aangezien de vraag toch nog openstaat :rolleyes: nog een formulevariant (geen matrixformule):
Code:
=LINKS(A2;ZOEKEN(2;1/--LINKS(A2;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A2))));RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A2)))))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan