• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in een grafiek alleen het laatst ingevoegde punt tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

willie76

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
Forumleden,

De titel dekt misschien niet helemaal de lading, maar wat ik eigenlijk wil is:

In een spreidingsgrafiek het laatst toegevoegde item met een dikke vette punt weergeven, terwijl de eerder ingevoerde items kleine + of rondjes zijn.

Nu krijgen alle punten nl dezelfde puntgrootte/dikte en kan ik in de grafiek moeilijk achterhalen welk punt als laatste is ingevoegd.

De oplossing mag wat mij betreft best een macro/VBA-code zijn.

Ik zou niet weten hoe je dit voor elkaar krijgt, maar er zijn vast knappe koppen alhier dit hier wel een oplossing voor hebben

Zie bijlage. Deze aanpak is gebaseerd op dynamische genaamde bereiken.

Bijlagen

Dank je wel WHER.

Maar ik kom er niet uit. Inmiddels is mn excelbestand qua formaat zo groot (>100 kb) dat ik het niet meer hier mag/kan posten.

Hoe kun je me nu nog verder helpen ????

Om dit toe te passen zul je jezelf toch het begrip "dynamische genaamde bereiken" eigen moeten maken.
Enkele tips: via ctrl+F3 kom je in de "Name Manager" (engelstalige versie), zie plaatje "GenaamdeBereiken" in bijlage. Kies b.v. het bereik met naam "X_" (rode pijl), zet je cursor (zie blauwe pijl) in formulebalk bij "Refers To", dan krijg je een knipperrand (zie zwarte pijl) rond het bereik waar de formule in "Refers To" naar verwijst.
Bestudeer dit voor de vier bereiken. "LX-" en "LY_" heten zo omdat ze verwijzen naar de Laatste X-waarde en Laatste Y-waarde.
Deze vier genaamde bereiken gebruik je als "Source data" voor de 2 series in de spreidingsgrafiek.
X_ en Y_ voor de hoofdgrafiek, LX_ en LY_ voor de anders geformateerde grafiek die de laatste gegevens voorstelt. Zie de bijlagen "series1" en "series2" om duidelijk te maken op welke specifieke manier je die genaamde bereiken als Source Data gebruikt.

Bijlagen

• GenaamdeBereiken.JPG
    GenaamdeBereiken.JPG
    65,2 KB · Weergaven: 14
  • Series1.JPG
    Series1.JPG
    28,2 KB · Weergaven: 28
  • Series2.JPG
    Series2.JPG
    24,3 KB · Weergaven: 28
dank voor zoverre, maar ik heb in mn cellen ook al een verwijzing staan. Ze zijn dus niet leeg, ook de cellen die nog niet zijn opgevuld met een getal.....
Vormt dat nog een probleem ???

de bedoelde verwijzing is de verwijzing die je me al eerder hebt aangereikt in http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/710307-2-grafieken-maken-met-3-variabelen?highlight=
Als ik nu het nieuwe dynamische beriek invoer, ziet ie dat als dat er tot in de laatste cel (in mijn geval beperkt tot rij 500) "iets" staat
Tevens is het zo dat als ik de bereiken overneem en de X- en Y-waarden aangeef als dynamisch bereik ik dit wel als een knipperend zwart omlijnt kader zie (wel de goede waarden) en dan op ok klik, in de grafiek de x-waarden van 2 kolommen terug worden gebruikt......

Kortom ik snap er nu helemaal niks meer van.....

Probeer dan toch maar om een "uitgekleed" (=kleiner maar toch nog representatief) voorbeeldje te posten.

bij deze......
een uitgeklede versie van excel sheet en een clipboard-image van de grafieken zoals ik ze graag zou hebben, en dan dus dat de laatste record een andere invulling krijgt in de grafiek dan de "oude" gegevens.

Bijlagen

• Copy of TRAK.xlsm
    Copy of TRAK.xlsm
    77,1 KB · Weergaven: 10
  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 36
De grafiek voor "Strands" ingevoegd, even testen.
Je was er heel dicht bij.

Bijlagen

Thx WHER, volgens mij is dit idd wat ik wilde.
Ik zal het morgen toepassen op mn complete set en kijken of t dan ook werkt......
Thx ook voor t compliment, tja t zijn net de kleine details die t em doen hé

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan