Dit topic gaat over de tabel van 'oceanrace'. Die heeft A1:M1 als kolomkoppen en dan moet redelijkerwijs worden aangenomen dat die tabel naast rij 2 zal worden aangevuld met gegevens in de rijen 3 en volgende. Als je de snelheid van uitvoering van formules wil meten voor die tabel, dan moet je de formules dan ook naar beneden doorvoeren!
Factoren die niet beslist nodig zijn maar die wel van invloed zijn op de meting, moet je zo veel mogelijk achterwege laten. Daarom niet in 1 keer met een lus verschillende metingen na elkaar doen, cellen laten vollopen, leegmaken, en weer laten vollopen, want dat kan de volgende metingen enorm beïnvloeden. De tweede en volgende metingen zijn hierbij in het nadeel t.o.v. de eerste en uiteraard is dat bij oude/trage computers het meest merkbaar. Andere bewerkingen moet je zo veel mogelijk achterwege laten.
In de bijlage staat mijn formule in P2, die van MarcelBeug in Q2. Klik op de knop en 'mijn' tijd verschijnt in P1. Verwijder kolom P, sla het bestand op, open het opnieuw en klik wederom op de knop, waarna de tijd van MarcelBeug zichtbaar wordt. Op de computer die ik nu voor me heb is de tweede tijd meer dan 13 keer zo groot als de eerste. Op andere computers zal die factor anders zijn, maar de tendens zal overeenkomen. Waarvan akte. Geïnteresseerden kunnen eventueel ook andere formules testen.