• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In en uitboek logboekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

henrvanbeek

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2018
Beste Mensen,

Ik ben vrijwilliger bij een klein micro brouwerij-tje. We hebben nu sinds een jaar een licentie bier te mogen brouwen en te mogen verkopen.
En een van de eisen is het bijhouden van een Accijnslogboek. Nu word de in en uitboekingen bijgehouden op post-its en vervolgens verwerkt
door onze penningmeester. En het voelt aan als een kwestie van tijd voor dat de belastingdienst dit niet meer accepteert.

Wat ik wil is het volgende

Druk op de knop uitboeken en printen > de uitboekingen worden als er in de kolom geleverd een een of meer staat in het magazijnlogboek regel voor regel bijgeschreven.
hier zit mijn probleem want hoe doe ik dat.

Verder aan het einde wil ik dat er een "pakbon" uit de printer komt. Afhankelijk van wat voor klant word het afdrukbereik ingesteld. Ik vermoed dat dit geen probleem word zodra ik door heb hoe ik de waarde uit een cel kan gebruiken in VBA code.

Kunnen jullie me helpen.

Met vriendelijk groet,

Henry van Beek

Bekijk bijlage bestel_systeem.xlsm

Waarom een administratie in Excel gemaakt? Een kwestie van tijd totdat je er achter komt dat dat ook niet goed werkt, en je alsnog overstapt op een echte database. Of een boekhoudpakket.

Best wel een simpel antwoord Excel is nu al beschikbaar. Elk ander pakket niet. Dus ja in eerste instantie roeien met de riemen die je hebt.

Moet AEN niet EAN zijn en waarom hebben dezelfde producten met een andere inhoud dezelfde code?

@Vena

Het moet ook EAN zijn ipv AEN das een tikfout van mij. En de rest heb ik ook overgenomen van een lijst die ik eerder heb gekregen dus als daar dubbelingen in zitten dan is dit ook een fout van ondergetekende. Alleen ik heb net de het bestand door gekeken maar ik zie het effe niet. wel zijn er formaten zonder EAN ..

Groetjes Henry

Als er formaten zijn zonder code waar moeten ze dan bij- of afgeboekt worden? Zelfs in de meest simpele boekhouding/voorraadbeheer heeft elk product (vaak een artikel genoemd) een eigen unieke code. Een product dat of in 33 cl of in 20 L uitgeleverd kan worden lijken mij twee totaal verschillende dingen. Kloppen de eenheden wel?

@ Vena Hoe onze penningmeester op dit moment e.e.a. verwerkt weet ik ook niet.

Het huidige proces is zo:

1. Ik heb een bestelling
2. Ik ga naar het klooster en vul een bestel formulier in van wat ik mee neem naar de klant
3 ik plak een post-it op een bord met de volgende dingen - mijn naam
- magazijn uit
- klant
- producten (wat + aantal)
- Datum

4. bij afleveren neem ik een foto van de bon en deze gaat via whatsapp naar onze penningmeester.

Nou hier ontstond mijn wens om dit in ieder geval iets meer netheid te geven door middel van excel. Dus vragen waarom fusten van 20 liter geen EAN hebben
kan ik niet beantwoorden puur omdat ik niet weet hoe dit verder word verwerkt. Verder de Amber heeft nog geen nummer. Deze is nog niet ten tevredenheid van de brouwmeesters
en word eerst ook niet gelanceerd.

Maar goed mocht dit een vereiste zijn dan mag er aangenomen worden dat de EAN voor het fust de EAN van zijn broeder heeft + 1

Ik zal een en ander bij de penningmeester navragen.

Overleg dan eerst eens met de penningmeester. De meeste helpers hier kunnen wel wat in elkaar flansen wat even werkbaar is maar dan komen de vervolgvragen. Aangezien er nog niemand een stukje code geplaatst heeft geeft aan dat niemand er zich vooralsnog aan wil wagen. (En er zijn veel helpers die van speciaalbieren houden):d Het zal prima kunnen in Excel maar zoals @OctaFish 'altijd' schrijft in databaseprojecten: 'Maak eerst een FD (Functional Design)'.

In een FD beschrijf je wat de wensen van de verschillende betrokkenen zijn en wat er dan voor nodig is aan tabellen, invoergemak, rapportages, etc. Laat je hierbij niet afleiden door opmaak en andere in eerste instantie niet relevante zaken. Eerst de basis goed dan volgt de rest vanzelf. Volgens mij heb je minimaal drie stamtabellen nodig:
- Tbl_ingredienten (om de inkoop te volgen)
- Tbl_artikelen (om de verkoop te volgen)
- Tbl_Klanten (om te volgen aan wie wat verkocht is)

Let wel dit is zeer summier omschreven omdat het hier helpmij.nl is. Voor een goede opzet is er wel wat meer nodig.

Dus eerst inventariseren en dan proberen:d

Functioneel beperkt ik me in ieder geval eerst tot het in en uitboeken uit ons magazijn. Verder ga ik niet. Ik wil niet graag iemand anders tegen zijn schenen schoppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan