• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In grafiek '0' op plaats van formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PJV

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Hallo,

In een werkblad heb ik formules gebruikt zoals:
"=IF(B13<=0,B13,"")". Dit houdt in dat de cel leeg is als niet aan de voorwaarde wordt voldaan. Als ik vervolgens een grafiek maak waarin deze cel (B13) voor komt wordt er een '0' geplaatst als "Data label" terwijl niet aan de voorwaarde wordt voldaan.

Hoe kan ik voorkomen dat de '0' wordt getoond ("Data labels" moeten in dit geval aan blijven)?

Vast bedankt voor je reactie.

Groeten, Pieter-Jan

Probeer eens: " ".
Een spatie ertussen. Niet gechecked, is een long shot.

Jammer, was te proberen maar helpt helaas niet.

Ander idee?

Ga in de grafiek staan en markeer de betreffende labels.
Kies Gegevenslabels opmaken; Aangepast en type het volgende: #.##0_-;#.##0-;[Wit]0.
Indien de waard 0 is wordt deze wit weergegeven.
Je moet dit opmaken voor alle labels herhalen maar de volgende keren kun je deze opmaak gewoon kiezen.

Nadeel is dat er een extra aangepaste opmaak toegevoegd wordt, indien je die veel hebt krijg je op een gegeven moment een melding dat er niet meer aangepaste opmaken toe te voegen zijn en op een andere pc gaat het niet altijd goed.

Jan,

Ik ondervind 2 nadelen van deze methode nl.:
1) deze optie zit er bij mij niet tussen en
2) als ik een soortgelijke optie toepas, waardoor bijv. alleen nog een "-" teken overblijft i.p.v. de "0", heb ik er last van als het (berekende) gemiddelde aan de andere kant van de middellijn uitkomt.
De bedoeling is dat het werkblad voor alle mogelijke getallen tussen -50 en 50 toepasbaar is.

Bedankt voor de input, maar dit is niet de oplossing waarnaar ik op zoek ben. Of er wel een andere is?????

Gr. Pieter

Wat werkt is om de formule te wissen als er 0 uitkomt. Hierdoor ziet excel deze cel werkelijk leeg en zal hem overslaan bij de labels.

Om dit voor elkaar te krijgen kun je y-waarden van je grafiek (dus de kolom waar staat "=IF(B13<=0,B13,"")". ) laten bereken door een macro. Hierdoor zijn de cellen die leeg moeten zijn ook werkelijk leeg.

Jammer dat het blijkbaar niet eenvoudig opgelost kan worden. Ik zal overwegen of ik de "0" voor lief neem of met een macro aan de slag ga. Dit zal ik dan ook weer uit moeten zoeken omdat ik niet zondermeer weet hoe dit moet.

Bedankt voor de reactie.

Andere tips, waarbij een oplossing zonder macro's mogelijk is, zijn nog steeds van harte welkom.

Ik denk dat het alleen met een macro op te lossen is.
Zelf heb ik met grafieken iets analoogs aan de hand gehad en het als volgt opgelost :
- selecteer het volledige gebied (dus ook de cellen met "")
- kies bewerken ==> ga naar ==> speciaal ==> formules ==> getallen
- je zult zien dat de selectie verkleint tot die cellen die effectief waarden bevatten (dus de cellen met "" vallen er uit)
- kies nu kopieren en plak de selectie waar je ze wil hebben.

Die stappen uitvoeren tijdens opnemen van macro en klaar is kees.

Moest het niet lukken, dan stuur ik een voorbeeld door

Laatst bewerkt:
Op het moment dat ik kies voor kopieren komt de volgende melding in het scherm:

"Deze opdracht kan niet worden uitgevoerd op meerdere selecties"

Kopieren en plakken lukt bij mij op deze manier dus niet.

Komt deze melding bij jou niet?

Dat komt wellicht doordat je je gegevens die je selecteert niet in 1 blok staan (je selecteert met de CTRL-toets)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan