In subformulier koppeling maken tussen twee tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

albertj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
Hallo,

Wie kan mij helpen bij het volgende. Ik heb een database gebouwd met een hoofdmenu. In dit hoofdmenu heb ik twee tabbladen gemaakt (algemeen en bouwkundig) en per tabblad een subformulier. Het subformulier geeft een formulier weer gebaseerd op een tabel.

De tabellen zijn voorzien van een primaire sleutel en een relatie tussen de twee identieke nummers uit tabel 1 en 2. Mijn doel is om bij het klikken van het ene tabblad naar het andere dat het nummer uit tabel 1 correspondeert met het nummer uit tabel 2.

Wie heeft hier een passende oplossing voor of kan mij op weg helpen?

Plaatje toegevoegd. Voorbeeld database.JPG

Groeten Albert

Waarom

En wat is de reden om de informatie te verdelen over twee tabellen? Zo te zien gaat het over hetzelfde gegeven en zou het best in 1 tabel kunnen staan.

Als het inderdaad om een 1 op 1 relatie gaat, dan kun je het beste 1 tabel leidend maken, de sleutel kan dan een autonummering worden. In de andere tabel mag het sleutelveld niet autonummering zijn. Je kunt dan het hoofdformulier baseren op de leidende tabel en de benodigde velden rechtstreeks op het eerste tabblad zetten, daar is geen subformulier voor nodig.

Als je dan de tweede tabel in een subformulier wilt zetten, dan moet je het subformulier via de sleutelvelden aan het hoofdformulier koppelen. Vul je nu iets in op het subformulier, dan wordt de sleutelwaarde van het hoofdformulier (komt uyit tabel 1) overgenomen als sleutelveld in tabel 2.

Je kunt ook de tweede tabel via een query aan de eerste tabel koppelen. Als je het formulier dan op deze query baseert, dan heb je helemaal geen subformulieren meer nodig en kun je alle velden uit de query rechtstreeks op de verschillende tabbladen zetten. Je moet er alleen op letten dat je in de quert de relatie tussen de twee tabellen zo instelt dat alle records uit tabel 1 opgenomen worden en alleen de records uit tabel 2 waarvoor de gekoppelde waarde overeenkomt.

Bedankt voor de reactie.

De twee tabellen kunnen natuurlijk ook in 1 tabel. Had dit zo gemaakt om het overzichtelijker te maken, maar zie nu dat dit inderdaad niet uitmaakt.

Ik ga 1 tabel leidend maken met autonummering. Dit maakt het veel makkelijker. Ga gelijk aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan