• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in vervolg op lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

caroline40

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje terug ook de grandioze formule van het invullen van lege cellen van jullie gekregen en dat werkte tot op heden perfect. Maar nu heeft degene van wie wij de excelbestanden krijgen (en wij verwerken) een update van het systeem gehad (wat precies weet ik niet) en nu ziet mijn excel de lege cellen niet. Heeft iemand nog een idee hoe ik dit op kan lossen?

Zie bijlage voor een voorbeeld. Bedankt alvast.
Groetjes, Caroline

Bijlagen

Beste caroline40 ;)

Kan je ietje duidelijker zijn want aan het excelbestandje krijg ik kop nog staart aan je idee wat je wil. :thumb:
Je kan het bestandje opvragen als je nog weet onder welke naam van onderwerp je het op deze forum gezet heeft.

Groetjes Danny :D

Excel zal in dit bestand inderdaad helemaal niets vinden, want er staat geen enkele formule in en ook geen VBA-code.

Dus dat zal zoeken worden naar een origineel bestand.

Mvg

Piet

Ik had onderstaande formule gekregen op het forum voor het invullen van de lege cellen met hetgeen in de cel er boven staat. Maar ik begrijp uit het verhaal van tilpi dat er geen formule of VBA code in staat. Dat zegt mij niets, dus misschien wat meer info hierover. Moet ik het orginele bestand opvragen?
Groetjes, Caroline

Klik op de A van kolom A.

Druk F5 > Speciaal ... > Lege waarden

Typ dan

=A1

Druk Ctrl-Enter.

Klik op de A van kolom A.

Doe Bewerken > Kopiëren

Doe Bewerken > Plakken Speciaal > Waarden

Beste Caroline,

De regels die jij in het rood weergeeft zijn correct. Mits de actieve lege cel A2 is. Die moet namelijk verwijzen naar A1. Je moet dus niet A1 intikken of selecteren, maar via de pijltjestoets omhoog.

Als Excel geen lege cellen vindt, dan zijn de cellen die voor het oog leeg zijn, niet leeg. Staat er een spatie in? Je kunt ook een formule gebruiken =LENGTE(A1) om te kijken hoeveel karakters Excel vindt in cel A1.

Als in de cellen die volgens jou leeg moeten zijn spaties staan, dan kun je opteren om het hele werkblad te keizen, en dan via Ctrl+H de spaties vervangen door nites. Zorg er wel voor dat je het vierkantje aanvinkt bij 'Identieke celinhoud'.

Tenslotte nog een opmerking. Misschien kun je degene die jou het bestand oplevert uit dat andere systeem vragen de export aan te passen zodat jij weer echte lege cellen krijgt.

Groeten,
Richard

Okee, Richard, bedankt voor je info. Ik heb het geprobeerd,maar Excel reageert met een kringverwijzing en dan komt er een 0 in de cel te staan. Kan je mij misschien ook vertellen hoe diegene die het bestand stuurt het excelbestand moet opslaan, dus zo opslaan dat de cellen ook daadwerkelijk leeg zijn. Volgens mij weet hij zelf niet wat hij moet doen.

Groetjes, Caroline

Hoi Caroline,

Een kringverwijzing betekent dat een cel naar zichzelf verwijst. Dit betekent in jouw geval dat de bovenste rij in het werkblad lege cellen bevat. Je kunt niet naar een cel verwijzen op rij 0 :-)

Als het een export betreft uit een of ander systeem, dan hangt het helemaal van dat system af wat je er mee kunt. Dat kan ik op afstand niet bepalen.

Kun je misschien je bestand zippen en op de website zetten? Eventueel ontdaan van privacy- of bedrijfsgevoelige gegevens.

Richard

bijlage

Hoi Richard,
Bijgaand een gedeelte van het bestand, maar dit is in ieder geval het gedeelte waar de lege cellen zitten.
Bedankt alvast voor je moeite.

Groetjes, Caroline

Bijlagen

Hoi Caroline,

In de zogenaamde cellen zit een 'onleesbaar teken'. Geen idee welke. Maar zelfs als ik die verwijder, is de cel niet leeg.
Ik kopieer eerst de tabel naar Word om te zien wat er staat en dat teken kopieer ik weer om in Excel te vervangen door niets.

Hopelijk heeft een ander nog een lumineus idee.
Uit welk programma komt de export? Is het een cvs, txt of gelijk een Excel bestand? Kan hij een versie van Excel kiezen bij het maken van de export?

Richard

Hoi Richard,

Toen ik in de lege cel een paar keer op delete drukte, ging hij wel de formule wel uitvoeren. Maar het is duidelijk dat dit heel lastig wordt en voor ons heel vervelend. Het zijn nogal grote bestanden en dan ben je heel lang bezig om de cellen echt leeg te krijgen.
Ik zal die jongen wel mailen waar we de bestanden van krijgen en vragen of hij het op een andere manier kan opslaan of exporteren.

In ieder geval bedankt voor je moeite.

Groetjes, Caroline

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan