• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In welke formules kan ik een joker gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Ik heb uitgebreid gezocht naar mogelijkheden om een joker te gebruiken in een formule. Ik kom daarover maar heel weinig tegen. Klopt het dat dit alleen mogelijk is in een zoek-formule?

Zelf heb ik deze formule samengesteld:
Code:
=ALS(VANDAAG()=DATUMWAARDE("29-2-2008");DATUMWAARDE("1-3-2008");VANDAAG())
Om niet alleen te zoeken naar 29 febr in het jaar 2008 heb ik daarna het jaar 2008 veranderd in 2*. Dit werkt niet. Ook niet 200?. De cel verandert in #WAARDE!.

Marij

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan dit doen:

Code:
=ALS(EN(MAAND(VANDAAG())=2;DAG(VANDAAG())=29);DATUM(JAAR(VANDAAG());3;1);VANDAAG())

Zet wel die VANDAAG() in een aparte cel - bijvoorbeeld A1 -, en verwijs daarnaar. Dat is een stuk performanter (als het over veel cellen gaat waarin dit moet gebeuren).

Wigi

Helaas geef je niet precies aan wat je wilt bereiken, maar je zou het bijvoorbeeld zo kunnen doen:
Code:
=If(AND(Month(Today())=2;Day(ToDay())=29);Today()+1;Today())

In de Nederlandse versie:
Code:
=ALS(EN(Maand(Vandaag())=2;Dag(Vandaag())=29);Vandaag()+1;Vandaag())

Alternatief:

Code:
=ALS(TEKST(A5;"d-m")="29-2";DATUM(JAAR(A5);3;1);A5)

A5 bevat de datum die je wil checken.

Wigi

Helaas geef je niet precies aan wat je wilt bereiken, /QUOTE]

Ik heb een lijst datums, waarvan de bovenste steeds die van de huidige dag is. Wanneer 29 febr. langskomt wil ik die datum laten overslaan, maar niet alleen in 2008, ook in volgende schrikkeljaren. Vandaar het gebruik van de joker.

De formules ga ik straks proberen.

Marij

Dan werken de gegeven formules prima. Het is wel grappig dat er meerdere dezelfde antwoorden kwamen - maar ja, dat geeft dan toch aan dat we allemaal in dezelfde richting zaten te denken..

Dan werken de gegeven formules prima. Het is wel grappig dat er meerdere dezelfde antwoorden kwamen - maar ja, dat geeft dan toch aan dat we allemaal in dezelfde richting zaten te denken..

De drie formules werken inderdaad alledrie. Daarmee heb ik echter nog geen antwoord op de vraag waarom het met de joker in mijn formule niet ging. Ik deed toch precies wat er in een boek werd beschreven. Het voorbeeld ging daar wel over een zoek-functie. Maar er stond niet bij dat het in andersoortige functies niet zou werken.
Oplossingen zijn fijn, maar ik probeer het ook nog een beetje te begrijpen :-)

Marij

Hoi Marij,
Jokers kun je inderdaad alleen in zoekfuncties gebruiken. Als je de achterliggende gedachte kent van je functie zul je ook snappen waarom:
Excel (maar eigenlijk bijna iedere applicatie) slaat een datum op als een nummer, bv het aantal dagen na 1-1-1900 (of DOS 1-1-1980). Als je in excel in een cel =Vandaag() zet en de opmaak op 'algemeen' zul je zien dat er 39446, das dus bijna 108 jaren voor vandaag. Op moment dat jij een '2*' geeft kan Excel dit niet terugrekenen tot een getal wat een datum moet voorstellen.
Zou je nu bv gebruik maken van Access en een query geven
SELECT * WHERE format(MyDate, "dd-mm-yyyy" LIKE "29-2-*" dan zou het wel werken, omdat er in SQL wel een wildcard operator bestaat.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan