In welke taal schrijven programmeren voor een project met HW buttons?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karimbizid

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2006
Guys,

Ik wil het volgende gaan bouwen, maar weet niet hoe te beginnen en of het überhaupt mogelijk is...
Het moet een soort netwerkje zijn van meerdere buttons, echte fysieke buttons die ik dmv een data protocol met de pc kan verbinden... Iedere button moet gelinkt zijn aan een naam, bijv. kaasstengels.

Als ik een kaasstengel op een bord leg en ik druk op de knop "kaasstengel" moet de computer dus simpelweg 1 kaasstengel tellen.
Maar als ik op de knop ernaast druk, die geadresseerd is aan olijf, moet de computer 1 kaasstengel en 1 olijf tellen.
Zo kan ik aan het eind van de dag zien dat er bijvoorbeeld 3 kaasstengels en 12 olijven op mijn bord zijn gelegd.

Oke, dat was het in Jip en Janneke taal...
(wist echt niet hoe ik dit anders duidelijk moest maken)

Ik beheers een aantal programmeer talen gemiddeld (HTML, CSS, PHP, C++, Java) en leer snel...
Dus ben niet gelimiteerd aan deze programmeer talen.

In welke taal zou ik zoiets kunnen realiseren?
En hoe kan ik evt. zelf gemaakte buttons/schakelaars het makkelijkst met de computer verbinden?
USB, Printerport, Ethernet?

Ik zat te denken of ik niet iets met MIDI kon doen?

Hoor het graag, want ik wil serieus iets leuks gaan bouwen, maar loop hier op vast...

Karim

De hardware interface is het moeilijkste. De taal is eigenlijk niet eens zo heel interessant.

Dus hier mijn eerste vraag: waarom niet een toetsenbord ombouwen? Heeft al USB interface, heeft al drivers, heeft al standaard code om te gebruiken. Ik ben zelf ook af en toe een knutselaar, maar dit is anders standaard niet makkelijk te realiseren. Een alternatief is COM over USB. Deze interface is ook redelijk standaard en nog redelijk makkelijk te configureren, maar dan moet je de knoppenkant zelf bouwen met een microcontroller om de encoding over de seriele poort te verzorgen

Nou, ik moet de knoppen door een geheel magazijn gaan plaatsen...
Dus alleen een toetsenbord gaat niet lukken..

Heb je wat info over de COM over USB optie?

Je zult alsnog een een centrale oplossing ergens moeten hebben. Je kunt met een converter een ouderwetse COM-poort simuleren (http://tweakers.net/pricewatch/1155...serial-adapter-usb-11-en-usb-20.html#tab:info)

Over de seriële poort kun je eenvoudige signalen sturen, via een standaard protocol. het lezen en schrijven naar een seriële poort kan in veel talen (wat voorbeeldcode hier: http://www.lvr.com/serport.htm). Met een converter (UART) kun je dan een aantal knoppen aftappen (geloof 16 maximaal, maar mogelijk zijn er grotere)

Echter als ik je zo hoor zoek je een grotere oplossing :) . De beste oplossing die ik ken (zelf kan behappen) is een microcontroller. Indien je die route gaat kun je ze zelfs met ingebouwde USB support krijgen. Wat je dan verder moet oplossen is de aansturing van de knoppen. Tot zo'n 30 stuks kun je vaak rechtstreeks af. Daarna moet je misschien meerdere groepen maken. Dit gaat echter snel naar een electronica discussie ipv een programmeerdiscussie :) .

Laatst bewerkt:
Bedankt!!
Ik ga dit morgen even rustig doornemen en als je het oké vind kom ik er dan later nog even op terug...

Fijn dat je me wat info kunt geven, want 9 van de 10 keer zijn mijn ideeën onmogelijk..

O, en een electronica discussie zal niet nodig zijn denk ik :P..
Dat is het gedeelte waar ik waarschijnlijk wel hoe goed mee om kan gaan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan