Inbouwdoos en RJ45 connector issues

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Goedendag,

Na uren worstelen over 3 verschillende dagen toch eens hier mijn geluk beproeven.

Ik heb een rj45 connector van Connectrix. (geen gereedschap bij nodig.
En een inbouwdoos in de muur achter de tv.
Kabel loopt door een elektrabuis naar de meterkast waar de modem staat.

Zie foto`s.
De kleuren zijn aangesloten volgens cat6 B.
Alle informatie heb ik online gevonden.

In de connector zijn de kleuren aan de bovenzijde, waar het 'lipje' zit: (zoals online aangegeven staat)
Boven: wit/oranje, oranje, blauw, blauw/wit
Onder: Groen/wit, groen, bruin wit, bruin.

Ik heb een tester er bij (zie foto)
De hoofdtester geeft keurig de groene lampjes op volgorde aan van 1 naar 8
Op de andere tester, aan het eind van de kabel is de volgorde van de groene lampjes: 54321678

Wat doe ik fout?
Wie heeft de oplossing voor mij?

Bijlagen

• PXL_20260712_105419945.MP.webp
    PXL_20260712_105419945.MP.webp
    666,8 KB · Weergaven: 27
  • PXL_20260712_103213933.MP.webp
    PXL_20260712_103213933.MP.webp
    1.001,1 KB · Weergaven: 31
  • PXL_20260712_105241318.MP.webp
    PXL_20260712_105241318.MP.webp
    426,9 KB · Weergaven: 26
  • PXL_20260712_105224836.MP.webp
    PXL_20260712_105224836.MP.webp
    447,6 KB · Weergaven: 30
Wat je fout doet is de volgorde. De RJ45 connector van de tweede foto is bedoeld om in een eenzelfde connector of in een patch panel te worden aangesloten. Als je die rechtstreeks wil aansluiten op een modem klopt de volgorde niet, wat je ook ziet op de tester.

aansluitingen zijn standaard wall outlet naar wall outlet, of kabel naar kabel. Dus niet wall outlet naar kabel of vice versa.

Kortom wat enigma eigenlijk zegt, is dat aan beide einden van de kabel de kabelaansluiting op dezelfde kleurvolgorde moet worden aangesloten.

Dus:
1. Oranje/wit
2. Oranje
3. Groen/wit
4. Blauw
5. Blauw/wit
6. Groen
7. Bruin/wit
8. Bruin

Dan nog in diezelfde volgorde op de muuraansluiting achter de tv
Het lijkt er nu op dat je aan 1 zijde van de kabel de stekker omgekeerd (Ondersteboven) hebt gemonteerd

En een inbouwdoos in de muur achter de tv.
Heb je die ook zelf gemonteerd?
In het hele traject van modem naar tv kan het op verschillende punten fout gaan (connector op modem, aansluiting inbouwdoos op utp kabel, connector op inbouwdoos, connector op tv). De fout hoeft dus niet perse in die ene connector te zitten.

Ik heb 1 kabel:
Ene kant zit in de muur aansluiting.
Het andere eind zit een connector aan.

Beide kanten heb ik de kleurcode aangehouden zoals overal staat aangegeven.
Ik heb ook aan de connector zijde en de muur aansluiting de kleuren juist helemaal omgedraaid.
Allemaal zonder succes.

Ik heb nu alle (naar mijn inziens) mogelijkheden geprobeerd.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat ik aan beide einden een muur aansluiting moet maken, en dan vanaf de muur aansluiting in de meterkast een kabel naar de modem.

Heb je die ook zelf gemonteerd?
In het hele traject van modem naar tv kan het op verschillende punten fout gaan (connector op modem, aansluiting inbouwdoos op utp kabel, connector op inbouwdoos, connector op tv). De fout hoeft dus niet perse in die ene connector te zitten.
Die heb ik ook zelf gemonteerd.
De kabel loopt via een elektrabuis van de meterkast naar de muur aansluiting.
Daar heb ik de draden aangesloten zoals te zien is op de foto.

Tussen de muur aansluiting en de tv heb ik een kant en klare kabel. Die is getest en is goed.

(...) aan beide einden van de kabel de kabelaansluiting op dezelfde kleurvolgorde moet worden aangesloten.
Lijkt mij ook, als elk pinnummer consequent met hetzelfde pinnummer wordt doorverbonden zou het moeten werken.

Ja, klinkt heel logisch.
Maar ik heb dat meermalen gedaan, en telkens zonder het gewenste succes.

Kabel heeft geen rare knik gemaakt, dus ook geen breuk.
Anders zou er ook een lampje niet gaan branden.

Telkens heeft de tester (kleine kant) een andere volgorde dan de hoofdtester, waar de batterij in zit.

En telkens als ik hem op de receiver aansluit, heeft hij geen netwerk.
Terwijl ik een andere kabel, die ik door de kamer los laat lopen vanaf de router naar de receiver wel connectie krijg.
Dus het ligt ergens aan de aansluiting

In een RJ45 contactdoos kunnen pinnummers niet opeenvolgend liggen, dus anders dan in een steker.

Bekijk dit eens
Groetjes Ben

Bijlagen

• Screenshot_20260712_213342_Samsung Browser.webp
    Screenshot_20260712_213342_Samsung Browser.webp
    42,7 KB · Weergaven: 8
In de connector zijn de kleuren aan de bovenzijde, waar het 'lipje' zit: (zoals online aangegeven staat)
Boven: wit/oranje, oranje, blauw, blauw/wit
Onder: Groen/wit, groen, bruin wit, bruin.

Dit kan ik niet beoordelen, het is niet de T568B volgorde. Staan er pinnummers bij?

Bij de muur aansluiting staan nummers op. Die kan je ook zien. Zie foto.24803.webp
Waarbij aangetekend dat nummer 6 en 4 niet op de logische volgorde staan.

Bij de connector staan geen nummers op, maar die heb ik aangesloten volgens bijgevoegde foto
24832.webp

Dat zie ik ook de muur connector female is al fout als je naar de male kijkt borklip in zicht kijk je van 1 naar 8 dan kun je zien of dekleuren op de juiste manier zijn aangesloten.
Op de foto zie ik!
Bij de femalel zijn de draden niet volgens de nr niet goed, 1 2 en 3 groen wit zijn goed 4 blauw en 5 blauw wit zijn fout 6 groen en 7 8 zijn goed deze volgorde ook op de male, hen je deze ook zelf afgesloten?

Dat zie ik ook de muur connector female is al fout als je naar de male kijkt borklip in zicht kijk je van 1 naar 8 dan kun je zien of dekleuren op de juiste manier zijn aangesloten.
Op de foto zie ik!
Bij de femalel zijn de draden niet volgens de nr niet goed, 1 2 en 3 groen wit zijn goed 4 blauw en 5 blauw wit zijn fout 6 groen en 7 8 zijn goed deze volgorde ook op de male, hen je deze ook zelf afgesloten?
Ja, ik heb alles zelf aangesloten.
En de groene en blauwe zijn inderdaad op deze foto omgewisseld.
Omdat ik dacht dat dat misschien de oplossing zou kunnen zijn

Kijk goed waar de nr staan en sluit ze aan volge het bijgeleverde schema dan komt het goed👍

Terug
Bovenaan Onderaan