inbouwen externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

moppie01

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2008
sinds een jaar gebruik ik een externe harde schijf van toshiba, bovenop mijn gewone harde schijf. toen ik gisteren mjin dvd brander uit mijn pc moest halen, omdat deze het niet meer deed, zei mijn schijf ook doe het zelf maar. mensen om mij heen vertelde mij dat deze gecrashed is en dat ik dus mijn foto's en bestanden kwijt ben. helaas heb ik geen backup gemaakt( ik weet het stom). als ik de schijf ook op de pc zet, hoor ik wel een deutje dat hij iets herkent, maar hij geeft hem niet waar. nu ik de kast van de externe harde schijf heb opengemaakt, zie ik dat de schijf niet eens draait. ik heb dit ook voorgelegd bij toshiba zelf, en het zou dus kunnen zijn dat hij niet gecrashed is, maar dat hij een toevoer probleem heeft. het zou dus mogelijk moeten zijn om deze in te bouwen in mijn kast. en nu kom ik dus bij mijn vraag: kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? want dat zou betekenen dat hij niet is gecrashed en dat deze gewoon te gebruiken is. Dat hoop ik dus maar. Wie kan mij hier een antwoord op geven. Ik weet wel hoe ik iets moet inbouwen, maar er zitten zoveel losse stekkers in die kast, welke moet ik hebben. en moet ik dan de c schijf los koppelen.

Hoi,

Het is wel heel vreemd dat door het uitbouwen van je DVD/CD-speler van je computer, opeens ook je externe harde schijf van Toshiba niet meer zou werken.

1. Probeer die externe schijf ook eens uit door hem aan te sluiten op een andere pc.

Het blijft wat onduidelijk of je nu inderdaad de externe, of de in je pc ingebouwde harde schijf bedoelt.

2. Controleer in de kast alle aansluitingen tussen harde schijf en moederbord en de voeding nog eens.
3. Controleer ook de aansluiting van de USB-poorten in je kast.

Het gebeurt nogal eens dat met het in- en uitbouwen van onderdelen de kabels opzij worden geduwd, waarmee de connectors (stekkers zeg maar) gedeeltelijk los komen te zitten.

hallo teun,

ik heb hem aangesloten op de pc van de buren, en ook daar geeft ie wel een geluidje, maar geeft niets weer. het gaat hier om de externe harde schijf, die ik graag intern wil maken. na het openmaken van de kast blijkt de schijf niet te draaien. dus misschien is het wel een stroom probleem

dat klopt, als dit uberhaupt mogelijk is natuurlijk

Was dit nu een antwoord op mijn vraag?

Indien ja, ik weet dat je intern extern kan maken maar of je extern ook intern kan maken. ik zou het niet weten.

Ps. je zegt een stroom probleem maar het kan ook een probleem met het motortje zijn...

Laatst bewerkt:
De meeste externe schijven zijn niet gschikt voor "inbouw". Wat heb je precies voor schijf? Heb je een specifiek typenummer? Als het geen SATA-schijf is, kon dat inbouwen wel eens moeilijk worden..

Wat ik al niet snap (en ik ben blijkbaar niet de enige) is dat die externe schijf ermee gestopt is nadat je een interne DVD speler hebt vervangen. Dat zet je toch aan het denken. Is ie gevallen misschien? Weet je zeker dat je geen stekkertje in de systeemkast per ongeluk hebt losgetrokken ofzo? Doet de USB poort waar hij op zit het uberhaupt nog wel? Stop eens een muis in diezelfde poort. Doet die het wel??

En nog wat anders... voor het geval dat je weer zoiets doms doet... gebruik die externe harde schijf nou gewoon waar hij in eerste instantie voor bedoeld is: als backup.
Sla foto's en documenten gewoon op op je harde schijf, en laat betreffende folders regelmatig synchroniseren met je externe schijf. Daar zijn hele handige programmaatjes voor als GoodSync

hallo teun,

ik heb hem aangesloten op de pc van de buren, en ook daar geeft ie wel een geluidje, maar geeft niets weer. het gaat hier om de externe harde schijf, die ik graag intern wil maken. na het openmaken van de kast blijkt de schijf niet te draaien. dus misschien is het wel een stroom probleem

OEIT .... als je de schijf in de externe behuizing inderdaad ook op een andere pc hebt aangesloten en hij doet het daar ook niet, geeft dit inderdaad te 'denken'.
Je kunt hem proberen nog uit te bouwen en in een ándere externe behuizing, danwel als tweede schijf in een pc in te bouwen, maar ik geef je weinig kans.

Bij het inbouwen in een pc is het volgende van belang.
Er zijn twee types 'aansluitingen' (nou ja eigenlijk drie, maar voor jou geldt dat hier niet):
1. IDE, dat is een brede platte kabel, die grijs gekleurd is
2. S-ATE, dat is een smal, rood kabeltje dat tussen de schijf en de (externe) behuizing, danwel in de pc tussen de schijf en het moederbord zit.

Bij zowel de exerne behuizing, als in de pc moet dit hetzelfde zijn.
Is dat niet zo, dan moet je om de externe in te kunnen bouwen in jou pc, een verloop hebben in de vorm van een stekker, of een extra kaartje dat je op een pci-slot in het moederbord van de pc moet steken.

hallo teun,

in de kast zitten wel die platte grijze stekkers, en zo'n uitgang zit er ook op de schijf. voor madmuppet, we hebben de schijf ook bij de buren geprobeerd, als er bij mij een stekker of iets dergelijks los zou zitten, zou die daar toch wel moeten werken. ik heb hem niet laten vallen.

Hoi,

Controleer in de kast van de pc, de kabel tussen de harde schijf en het moederbord (dus die breeie grijze ....)
Als het goed is, zit ergens op die kabel nóg een aansluiting.

Daar moet straks de externe harde schijf op.

Maar eerst moet je nog iets anders controleren.
Wanneer je de externe schijf uit de behuizing hebt gebouwd, zie je naast de aansluiting van de IDE-stekker een blokje met een kleine jumper.
Op de bovenkant van de harde schijf zie je (als het goed is) een sticker met daarop een uitleg, hoe die jumper er in gestoken moet zitten: Master, Slave of CS (Cable Selected)
Meestal staat een in de externe behuizing ingebouwde op slave en dan is het goed.
Zorg in elk geval dat de jumper niet op Master zit, want dan kan het mis gaan als je hem ingebouwd hebt in je pc.
De stekker voor de voeding van de harde schijf wijst zichzelf, als je even goed kijkt hoe de andere in je pc aangesloten is.

Ik ben benieuwd .......:p

hallo teun, ik heb de schijf idd uit de kast kunnen halen, en zie de sticker. daarop staat
Master = on
Slave = off

maar wat ik daar verder mee moet, heb ik geen idee van.

heb je daar ook nog een antwoord op

hallo teun, ik heb de schijf idd uit de kast kunnen halen, en zie de sticker. daarop staat
Master = on
Slave = off

maar wat ik daar verder mee moet, heb ik geen idee van.

heb je daar ook nog een antwoord op

Ja, en als het goed is staat daar een soort schema'tje op.
Dat geeft aan hoe de jumper (een soort klemmetje dat over de koperen pennetjes is geschoven aan de 'stekkerkant' van de harde schijf) is aangebracht.
De stand van dat jumpertje moet je controleren. Het moet niet op 'Master' staan, maar op 'Slave', of CS (Cable Selected)

hallo teun,

ik zie het kleine stekkertje. hier komen 4 draden uit rood-zwart-zwart-geel. maar hoe kan ik zien of dit stekkertje op slave of master staat?misschien een domme vraag, maar ik heb er niet zoveel verstand van

Hoi,

Da's de voedingsaansluiting ......
Zo'n zelfde 'stekkertje' zie je ook op de interne hardeschijf zitten en in de kast zie je een daarop passende stekker.
Kan niet missen, want hij past er maar op één manier in omdat aan áán kant de hoekjes zijn afgerond.

Wat ik niet bedoel is een 'stekkertje'.
Kijk nu eens goed!
Op de aansluiting die jij noemt, kan de stekker van de voeding.
Daarnaast zit een hele brede aansluiting, waar straks dat brede platte snoer in gaat.
En dáár weer naast zie je een 'blokje' met ook allemaal koperen pennetjes (acht stuks) en daar zit een klein jumpertje op, die twee van die koperen pennetjes met elkaar verbindt.

Gezien?

hallo teun,

ja ik heb het eindelijk gezien. echter staat deze dan volgens de tekening op master - on en slave is off. zeker niet goed?

Als het goed is staat bij dat Master = On en Slave = Off een soort schema'tje .....

goedemorgen teun,

ja dat klopt. maar hoe kan ik dan zien dat hij goed staat. ?

bij het bovenste vakje staan links de blokjes waarvan de 1 van de 4 een zwart blokje heeft, daarnaast staat die melding master on/slave off
daaronder staat een vakje met het zwarte blokje op de 2e en daarnaast de melding cable select.ik snap er niets van, maar ik wil het wel snappen, anders gaat het dadelijk fout

Hoi,

De positie van het jumpertje in het blokje met pinnetjes aan de acherkant van de schijf, moet overeenkomen met de zwartgemaakte blokjes bij Cable Select.
Je kunt met een pincet dat jumpertje van de pinnetjes afschuiven en op/in een andere positie er weer op schuiven.
Dat is de bedoeling.

Overigens kan er niet zo veel mis gaan.
Als je schijf op Master blijft, start mogelijk je pc niet meer op omdat de tweede wordt gezien als schijf waar je besturingssysteem van opgestart moet worden .... en dat gaat dan natuurlijk niet.
Soms gaat het ook goed.
Maar als je goed kijkt en vergelijkt zie je vanzelf in welke positie die jumper staat.

Laatst bewerkt:
hallo teun,

bedankt voor alle tips. ik ga hem zo proberen te installeren, als het gelukt is laat ik je dat weten.

hallo teun,

hartstikke bedankt voor de hulp. de externe is nu een interne en hij werkt perfect. alles staat er ook nog op. toppie

gr miranda:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan