Inbouwspeakers in dakkapel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

casper221

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hoi allen,

Ik heb net een nieuwe dakkapel en wil daar een setje inbouwspeakers in monteren,
Ik heb een niet heel groot budget maar zo rond de 40-50 euro.
Zijn er een beetje kwaliteit speakers die lang, lang meegaan?
Ook mogen ze niet warm worden, komt namelijk een heeeel dunne plastic doek overheen tegen het vocht.
Ik weet niet veel af van speakes, maar op m´n versterker staat 60 watt om 8 ohm.
Geef even een berichtje als je wat leuks weet.

Mvg, Casper

Hoi, theoretisch hoort bij een 60W versterker minimaal een 60W luidspreker. Maar ik denk niet dat de buren het leuk vinden als je dit vol open zet. Je kunt dus ook een speaker met lager vermogen kiezen.
In mijn badkamer heb ik inbouw speakers die op speedboten worden gebruikt (MediaMarkt). Deze hebben een plastic conus in plaats van karton en zijn spatwaterdicht. Dit gaat wel ten koste van de kwaliteit.
Oja, de kwaliteit, die wordt grotendeels bepaald door de gesloten ruimte achter de luidspreker. Verwacht dus sowieso niet een goede kwaliteit bij inbouw in een dakkapel. Bij een normaal geluidsvolume heb je geen warmteprobleem.
Misschien auto luidsprekers voor de hoedenplank?
Suc6 met je keuze. Roon.

Laatst bewerkt:
@ bron, Goede tips en informatie, maar ik wil even reageren op "theoretisch hoort bij een 60W versterker minimaal een 60W luidspreker."
Dit is een veel voorkomend misverstand.
De juiste afstemming versterker speakers is 1,5 op 1. In dit geval dus een versteker van 90W
Waarom? Een versterker welke op vol vermogen uitstuurt zal het signaal clippen wat gelijkstroom afgeeft, juist hiervan gaan je speakers stuk (en worden ze wel warm :).
Natuurlijk kun je een 90W versterker niet lanage tijd vol zetten op 60W speakers maar hiervan zouden ze niet gelijk stuk gaan.
Hier nog wat info over dit onderwerp.

@bikerbill64. Ik denk dat casper221 praktische info wil hebben waar hij wat aan heeft zonder allerlei audiotech achtergronden. Het is niet meer en niet minder dan een dakkapel. Btw, de verhouding versterker : luidspreker = 1 : 1.5 maar dit is off topic.

Speakers die lang meegaan hebben een kunststof conus, én rubber randen ... denk dat je daar eerder naar moet kijken dan de wattages ..
Kan jouw versterker wel luidsprekertjes aansturen van 4 ohm?? Post #2??

Moet ik dan nog iets achter de speakers bouwen om mooier geluid te krijgen?
Hoelang gaan die speakers met kunststof conus dan mee?
Of ze vier ohm kunnen aansturen... uhh... zit nu wel een 4 ohm speaker aan, maar weet niet of die het leuk vind.
Qwa buren hebben we geen last, vrijstaand huis.
Maar hoe zorg ik er voor dat ik toch wel een beetje mooie muziek ga krijgen?
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mvg, Casper

Hoi casper221.

De combinatie van kartonnen conus (minder gewicht) en een rubber rand (soepeler beweging) geeft de beste kwaliteit, echter een rubberen rand is minder geschikt voor hoge tonen. Je ziet dit dus met name als er meerdere speakers worden gebruikt (2 of 3 weg systeem).

Over de levensduur hoef je niet in te zitten. Mijn huiskamer boxen (kartonnen conus) staan nu (elke dag) meer dan 20 jaar te draaien. Een luidspreker sneuvelt met name bij langere (of hoge) overbelasting. Je kunt kunststof nemen omdat je het had over mogelijk vocht. Vraagje: wat gebeurt er met je versterker als door vocht bij je luidspreker de uitgang van je versterker wordt kortgesloten. Is je versterker kortsluitvast?

De kwaliteit is een combinatie van speaker & ruimte voor/achter de speaker. Ook is de kwaliteit afhankelijk van de kamer akoestiek.
Of de ruimte achter de speaker wel of niet gevuld moet worden met dempend materiaal is helemaall afhankelijk van het ontwerp (of in jouw geval de dakkapel). Je kunt het beste proberen wat beter klinkt.

Denk ook aan inbouw autospeakers. Die zijn ook te koop als 2 (of 3) weg systeem. Namelijk een grote speaker voor de lage tonen (veel oppervlak voor volle bassen, te veel gewicht voor hoge tonen) en een kleine speaker voor de hoge tonen (licht in gewicht).

Vrijwel alle versterkers zijn geschikt voor 4 tot 8 ohm speakers. Een 8 ohm speaker geeft minder geluidsdruk omdat er bij een hogere weerstand minder stroom zal lopen (de simpele uitleg).

Uh, verwacht niet te veel van inbouw speakers binnen je budget in een dakkapel.
Kijk eens bij http://www.conrad.nl - Niet de goedkoopste, wel veel keuze.

Suc6 met je keuze.

Laatst bewerkt:
Oja, nog een vraagje.
Monteer je beide speakers in een (verlaagd) plafond of elke speaker apart in een zijwand?

Ik monteer ze in het (verlaagde) plafond, of de versterker kortsluitingproof is, is de vraag, het stond niet met reuze letters op de doos, dus zal wel niet zo zijn.
Ik zal kijken of ik iets kan vinden, heeft u een aanrader?

Mogelijk 'zien' de speakers elkaar aan de achterzijde Zorg ervoor dat dit niet het geval is (houten lat ofzo ertussen). Anders zullen zij elkaar vooral bij lage tonen tegenwerken. Je kunt dit testen door 2 boxen naast elkaar te zetten waarvan er eentje omgedraaid is aangesloten. Het juist aansluiten (draden niet wisselen) is dus ook van belang.

De huidige (thuis)versterkers hebben over het algemeen geen moeite met kortsluiting. Oudere versterkers vinden dit minder prettig.

Een luidspreker aanraden is lastig want ik heb ze niet allemaal gehoord en weet ook niet waar je binnen dit budget een test kan vinden. Uitgaande van een wit plafond kun je hier kijken:
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=auto+luidspreker+wit
Let vooral op de inbouwdiepte.

Suc6.

Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling:
Luidsprekers voor 100V (met trafo) kun je niet gebruiken. Deze zijn voor (semi)professionele toepassing voor lange bekabeling. Dit werkt niet op jouw versterker. Als je de trafo kunt afkoppelen zodat je een 4 of 8 ohm speaker hebt, dan kun je 'm wel gebruiken.

@bikerbill64. Ik denk dat casper221 praktische info wil hebben waar hij wat aan heeft zonder allerlei audiotech achtergronden. Het is niet meer en niet minder dan een dakkapel.
Nou, van praktische info alleen wordt hier ondertussen al flink afgeweken. :)

Btw, de verhouding versterker : luidspreker = 1 : 1.5 maar dit is off topic.
:shocked:
Link wel gelezen? Of weten zij ook niet waar ze het over hebben? http://www.hifi.nl/artikel/20177/Ve...kervermogen-Versus-Speakerbelastbaarheid.html

Vrijwel alle versterkers zijn geschikt voor 4 tot 8 ohm speakers.
Maar niet alle... :)

@Casper221, sterkte met deze bron:o

Lol.

TS, zou mij er meer in gaan lezen via Google b.v. een paar speakers zomaar ergens ophangen die het hele frequentiegebied moeten gaan weergeven is natuurlijk alleen maar geluid(of herrie) produceren, heeft verder weinig met kwaliteit e.d. te maken.

Heb vrougah geleerd om maar gewoon de belastbaarheid van de speakerboxen aan te passen aan het RMS uitgangsvermogen van de versterker, loop je niet zo veel kans om de boel te vernaggelen, 1 op 1,5 of andersom kan allemaal als je maar niets overstuurd, maar ja dat is met de wat minder kwalitatieve versterkers zo gebeurd, die hebben vaak niet zo'n hoge dempingsfactor.

Tjeempie. Nu ook frequentiebereik en dempingsfactor erbij. Straks nog iemand die begint over dynamisch vermogen en impulsvermogen en dan is casper221 helemaal de weg kwijt. Nogmaals, het is een klein budget (!) en de dakkapel is verre van ideaal voor een goede akoestiek. Mijns inziens is het zinloos om heel stoer alle specs van versterkers, speakers en boxen boven water te halen. Heel jammer, want we willen casper221 helpen, toch??

**edit** 100 mensen, 100 meningen :confused:

Laatst bewerkt:
Zelfde technische kennis=dezelfde mening. :cool:

Maare, de ts behoeden voor verkeerde aankopen is ook helpen.:)

@bikerbill64. Ik heb de link gelezen en kan mij er helemaal in vinden. 2 dingen vind ik raar.
- de referentie is een feestje waar iedereen dronken is (huh?)
- er wordt (helaas) weer uitgegaan van het maximaal vermogen (ggrrr)

Als uitleg mijn audio
Versterker bij 4 ohm per kanaal:
. nominaal vermogen: 75W (meting bij 20-20k, <0.06%)
. maximaal vermogen: 125W (meting bij 1k, <0,7%)
. dynamisch vermogen: 180W
Boxen: KEF belastbaar 100W, <1%, 45-20k(<2.5 dB)

Nominaal heeft de box 33% meer en dynamisch (clippen) heeft de versterker 80% meer.
Helaas adverteren alleen serieuze winkels met het nominale vermogen.

Conclusie: Ik vermoed dat jij en ik over hetzelfde praten maar dat we verschillende specs gebruiken.

Enjoy the music :thumb: :thumb: :thumb:

btw: dit is geen "praktische" info, maar een antwoord op je vraag.

Laatst bewerkt:
Ok, ik zou ook eens kijken bij een Halfords Megastore, of via het web als die niet in de buurt zit, & dan met name naar deurportier-luidsprekers, want die zijn in verhouding doorgaans wat ondieper.

Om de luidsprekers te beveiligen kan je overwegen om een glaszekering van 250V/200mA/Wisselstroom/Snel tussen de plussen van de speakers te schakelen. Dat is doorgaans equivalent aan de geproduceerde maximale 25V/2400mA eindtransistoren van een 60W versterker, 24V/2A/Gelijkstroom/Snel kan ook.

Zorg ervoor dat de luidsprekers zowel goed vast als vooral vlak ingebouwd worden, denk daarbij aan een montage ringflens van bv. dik MDF, & om zowel ongewenste mechanische als akoestische effecten te vermijden, plaats een (schuim-)rubberen ring tussen het chassis & de inbouw.
Gebruik iets overbemeten verzonken schroeven zodat je een halve millimeter speling hebt. Om vlak te controleren kan je vooraf bv. een waterpas of een blokhaak gebruiken, achteraf kan je het controleren door op iets hoger vermogen een aantal testtonen in het laagste bereik van de speakers er doorheen te jagen: Als de conussen gaan klapperen of kloppen, is het chassis niet vlak.

Dan heb ik alhier in dit onderwerp ooit een reactie geplaatst met een heleboel achtergrond-informatie:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...van-speakers?p=4761429&viewfull=1#post4761429

Ok, ik heb Lange Pier er blijkbaar vrolijk mee gemaakt alhoewel hij het overkill vond. ;)

Aan deze alhier heb ik maar niet mee gedaan, alhoewel met interesse gevolgd:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/727045-Kistradio-afmetingen-Subwooferkast

Lange Pier heeft overigens zeker wel een punt wat betreft de dempings-factor. Dit is vind ik een goed beschrijving:

http://www.alpha-audio.nl/2012/03/de-eindversterker-is-meer-watts-beter/

Zelf durf ik gerust een oud Philips boxje van 20W op een versterker van 500W aan te sluiten, gaat goed. Totdat een vriendje onder invloed tegen de volumeknop "valt"...
;)
Andersom sluit ik mijn 300W Mission's niet aan op een Philips versterkertje van 20W. Te veel risico.

Problemen met goedkopere, kleine versterkers is dat er bespaard word op de voeding, & de dempingsfactor, met als gevolg meer vervorming (gelijkstroom) & minder dynamisch vermogen.
Bron laat dat al zien in de versterker specificatie, als ik dat uit reken, kom ik op een verhouding van 2.4:1, erg standaard, want de betere versterkers hebben een dynamisch vermogen van 4:1, soms zelfs 6:1, maar daar moet je wel aan wennen, want dat is schrikken als het Koninklijk Concertgebouw Orkest opeens voluit losbarst...
;)
Wel grappig dat Bron KEFjes heeft, een van de betere fabrikanten die meer nadruk legt op aanbevolen versterkervermogen dan op belastbaarheid.
Alhoewel beter... Dingen doen hun naam eer aan, ze keffen, blaffen & grommen kunnen ze niet... Ligt aan de kasten, niet aan de speakers...
;)

Laatst bewerkt:
@theknight. Top uitleg!! Goede praktische info. Ik kan mij er helemaal in vinden.
Enne, je hebt gelijk, mijn versterker is op dit moment geen dure versterker. Ik wilde alleen aangeven dat veel winkels met te hoge output adverteren.
Wat betreft de Kef'jes. De kasten zijn getuned op 28Hz en ik ben heel erg tevreden. De reden: op boxen moet je niet bezuinigen.
Soms zie je dat mensen met een budget van 1200 hiervan 1000 besteden aan apparatuur en het restje aan boxen... Da's pas jammer.

Al met al begint een audio topic vaak met low-budget speakers en eindigt met discussies die in mid/high range horen :d Ik trap er zelf ook weer in, grinnik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan