• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Incex en vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
690
Goedemiddag,

In de bijlage heb ik een vraag gesteld over het gebruik van de functies Index en Vergelijken. Ik ben er bijna uit, maar net het laatste stukje ontbreekt nog. Wat ik tot nu toe gedaan heb staat ook in het bestandje. Kan iemand mij helpen het volledig te maken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Eric
 

Bijlagen

  • Index en vergelijken voetbal.xls
    56 KB · Weergaven: 33
Hoi Evelthoven,

Je bent goed op weg. Je zoekt 4 -1 (4 staat in kolom 49, het streepje in kolom 50, 1 in kolom 51)
Het resultaat 4 heb je al gevonden (kolom 49)
Vitesse staat in kolom 49, maar stiekem ook in kolom 50 (het streepje) en in kolom 51 (het tegendoelpunt of eigen doelpunt?:confused:... geen verstand van voetbal:eek:)
Dus je hebt eenzelfde formule nodig die kolom 51 vindt.

Zonder je meteen klakkeloos de oplossing te geven: Denk je dat het je zo lukt?

Gr, Mirjam
 
Bekijk dit eens.
 

Bijlagen

  • Index en vergelijken voetbal_2.xls
    50,5 KB · Weergaven: 25
@Mirjam
Ik begrijp helemaal wat je schrijft, maar net het ontbrekende tweede deel kon ik niet oplossen met een soortgelijke formule want dan krijg ik te zien #waarde of #NB. Ik ben er na je reactie nog mee bezig geweest, maar helaas lukt het niet. Wil je me toch laten zien hoe jij gedacht had dit op te lossen? Bedankt. Ik moet je stiekem bekennen dat ik naar de oplossing van Popipipo gekeken heb.

@Popipipo
Bedankt voor je reactie. Eigenlijk lag de oplossing veel dichterbij en was veel gemakkelijker dan ik dacht. Ik ging het veel te diep zoeken.

Ik laat de vraag nog even op onopgelost staan, om de reactie van Mirjam nog af te wachten. Pas daarna zal ik het onderwerp sluiten.

Nogmaals beiden bedankt.

Eric
 
Ha Eric,

Groot gelijk dat je naar de oplossing van Popipipo kijkt hoor! Zou ik ook gedaan hebben. Heb ik natuurlijk ook gedaan en dat is een prima oplossing.

Op jouw verzoek toch nog even voortborduren op je eigen oplossing en wat ik daar al over geschreven heb:
Vitesse staat in kolom 49, maar stiekem ook in kolom 50 (het streepje) en in kolom 51
Dus je hebt eenzelfde formule nodig die kolom 51 vindt.

Je hebt het resultaat (4) uit kolom 49 dus gevonden met formule
Code:
=INDEX(matrix;rij_getal;kolom_getal)
=INDEX(B2:BC19;BF8;BH8)
Omdat het tegendoelpunt 2 kolommen verder staat, kun je dus dezelfde formule gebruiken waarbij je in het kolomgedeelte BH8+2 doet, maar eerst het streepje toevoegen
Code:
&"-"
Code:
&INDEX(B2:BC19;BF8;BH8+2)

krijg je dit:

Code:
=INDEX(B2:BC19;BF8;BH8)&"-"&INDEX(B2:BC19;BF8;BH8+2)

Je zat dus echt héél dicht bij de goeie oplossing.

gr. Mirjam
 
Hallo Mirjam,

Bedankt voor je tweede reactie. Ik was er inderdaad dichtbij alleen had ik niet in de gaten dat je bij het kiezen van de kolom kunt werken met +2 en verder was het ook niet in me opgekomen om meerdere Index functies te koppelen met &. In ieder geval heb ik weer een leerrijke zondag gehad.

Groeten,
Eric
 
Of met een UDF.

Code:
Function F_snb()
  F_snb = Join([transpose(transpose(OFFSET($A$1,MATCH(BF6,A2:A20,0),1+3*(MATCH(BH6,A2:A20,0)-1),,3)))])
End Function
 
Beste SNB,

Allereerst bedankt voor uw reactie.
Na lang zoeken op internet heb ik eindelijk ontdekt hoe ik de door u gemaakte functie kan toepassen in mijn Excel-bestand. Ook deze oplossing werkt perfect.

Ik heb nog een paar vraagjes aan u:
1. de functie vind ik heel indrukwekkend, maar met de beste wil van de wereld kan ik hem niet begrijpen. Zou u mij willen uitleggen wat deze functie precies doet? Ik wist wel van het bestaan van UDF's maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.
2. ik heb geprobeerd de functie in een macro te zetten tussen de regels: Sub Uitslag() en afsluiten met End Sub, maar dit werkt niet helaas. Ik denk dat ik zo simplistisch denk, want ik heb superweinig ervaring in macro's. Ik vraag me af of het überhaupt wel mogelijk is een UDF onder te brengen in een functie. Ik zou dit graag willen want dan kan ik een knop in het werkblad zetten met daaraan gekoppeld de macro met de UDF.

Of is er misschien een andere mogelijkheid om de UDF op een gemakkelijke manier in het werkblad te zetten en dat ik dan in cel BK6 de gewenste uitslag van een wedstrijd te zien krijg?

Ik ben erg benieuwd.

Alvast bedankt .

Groeten,
Eric
 
zie de bijlage
 

Bijlagen

  • __neem je verlies snb.xls
    71,5 KB · Weergaven: 22
Goedemorgen SNB,

Wederom bedankt, maar helaas begrijp ik niet wat ik nu moet zien in de bijlage...
Sorry.
 
in de macromodule Module1 zie je (via de VBEditor: Alt F11) de funktie F_snb() staan die in het werkblad cel A23 wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
en zo zonder extra functies

mvg Leo
 

Bijlagen

  • Copy index vergelijken.xlsx
    22,3 KB · Weergaven: 17
@leotaxi

Mij lijkt 1 'named range' bijv. 'thuisploeg' voldoende.
 
Beste SNB,

Voordat ik de vraag weer op opgelost zal zetten reageer ik nu voor de laatste keer anders wordt het misschien voor u erg vervelend.
Wat u als laatste reacties schrijft begrijp ik volledig. Dit had ik al ontdekt, maar ik denk dat ik mijn laatste vraag niet duidelijk genoeg gesteld heb.
Wat ik eigenlijk bedoel is het volgende: kan ik de door u gemaakte functie, net zoals dat met macro's wel kan, op één of andere manier koppelen aan een knop in het werkblad, zodat ik alleen de knop maar hoef aan te klikken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan