U heeft Windows XP toch niet vanwege deze kwestie opnieuw geïnstalleerd? Het is namelijk waarschijnlijk geen diepgeworteld mankement aan uw besturingssysteem. Dergelijke problemen zijn met een paar simpele handelingen meestal wel te verhelpen.
Twee verklaringen liggen voor de hand. In de eerste plaats kan het negeren van een link voorkomen als uw besturingssysteem doorheeft dat Internet Explorer niet de standaardbrowser is. Veel internetters surfen met de webverkenner van Microsoft, maar u kunt natuurlijk ook browsers als Netscape en Opera als standaard instellen. Is dat het geval, dan is het waarschijnlijk dat een link vanuit Outlook Express niet werkt.
U kunt Internet Explorer opnieuw tot standaard verheffen, als u dat wilt. Open daartoe de browser, ga naar Tools, klik op Internet Options en ga naar het tabblad Programs. Vink de optie 'Internet Explorer should check to see if it is the default' aan, klik op Apply en klik op OK. Sluit de browser en herstart hem. Als het goed is, krijgt u nu de vraag voorgeschoteld of u Internet Explorer als standaard wilt instellen. Klik op ja.
De tweede verklaring zit 'm in de bestandsassociatie. Met andere woorden: de manier waarop het pad naar de applicatie staat genoteerd, deugt niet. Waarschijnlijk staat er de verkorte notatie; u kunt die veranderen in het volledige pad.
Dat kan als volgt. Ga naar Start, kies All Programs op Accessories, en selecteer Windows Explorer. In het menu Tools klikt u op Folder Options, en dan op File Types. Bij Registered File Types klikt u op URL:File Transfer Protocol en dan op Advanced. Bij Actions klikt u op Open en dan op Edit. Het veld Application Used To Perform Action bevat waarschijnlijk de verkorte padnotatie naar uw browser. Verander het van (bijvoorbeeld) 'c:\progra~1\intern~1\iexplore.exe' in 'c:\program files\internet explorer\iexplore.exe'. Klik twee keer op OK en dan op Close.
Deze handeling moet u herhalen voor URL:Gopher Protocol, URL:Hypertext Transfer Protocol en URL:Hypertext Transfer protocol with Privacy.