Indeling Harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Prosperos

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2005
Ik heb recentelijk een nieuwe computer gekocht. En nu wil ik Windows 7 installeren.
Omdat ik van 32 naar 64 bits ga veranderen. Moet ik mijn harde schijf formatteren. De harde schijf is 1tb groot.

Nu wil ik deze gelijk een mooie indeling geven.

Dit is mijn gedachtegang.

C:/ 15gb voor Windows 7
D:/ 150 gb Alle programma's buiten windows, (oa games.)
E:/ 250 gb Muziek, Films en Foto's
F:/ 300 gb Downloads

G:/ Wisselbestand voor Windows 7
H:/ Scratch-file van Photoshop

I:/ Backup?

Nu heb ik meerdere vragen
Hoe groot zouden jullie het wisselbestand van Windows maken. (idem Scratch-file)
En zou ik deze hoger verplaatsen ivm de leessnelheid hiervan.

Zouden jullie het anders indelen?

Ik lees veel over Backup images. Wat kunnen jullie mij hier voor aanraden?

Ik wil mijn computer zielsgraag beveiligen, ik doe al jaren zonder. Omdat het mijn computer altijd vreselijk weet te vertragen. Tips?

Ik zou je windows partitie minimaal 20 Gig geven. Omdat die ook nog ruimte nodig heeft om te functioneren (XP heeft het standaart op 2 Gig staan).

Als ik me niet vergis, zat men install van win7 aan 10GB.
Installeer daar nog enkele grafische programma's bij en dit en dat en je schijfje staat inderdaad snel vol.
Aangezien je 1TB hebt, neem ruimte genoeg voor uw systeempartitie.
In mijn laptop zat een 30GB schijf met XP erop.
Die zat altijd vol.

Mijn schijf met XP op PC staat nu al 22GB op.
Enkel paar grafische programma's en nero.
En natuurlijk alle updates tot vandaag.
Mijn XP is nog maar 2 weken opnieuw geinstalleerd.

Uw D schijf zou je nemen voor games en andre programma's?
Dus je zou daar je "program files" zetten? Of gewoon uw setup bestanden daar plaatsen?
Als je een backup wil maken van je sytsteem is het beter die allen op de C te zetten...
Ik gebruik sinds kort Acronis True Image.
Heel makkelijk in gebruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu xp.
En als ik de Windows map en Programs map bij elkaar optel kom ik op zo'n 5/6 gig uit.
(Als ik de games er niet bij tel)

Deze bestanden komen in mijn D partitie.

Oke. mijn C schijf 30 gig. Dat is meer dan genoeg neem ik aan.

Ik heb nu xp.
En als ik de Windows map en Programs map bij elkaar optel kom ik op zo'n 5/6 gig uit.
(Als ik de games er niet bij tel)

Deze bestanden komen in mijn D partitie.

Oke. mijn C schijf 30 gig. Dat is meer dan genoeg neem ik aan.

Je wil je schijf dus backuppen...
Beter alles op 1 partitie dan...
OF je zou beide partities iedere keer samen moeten backuppen...

Je wil je schijf dus backuppen...
Beter alles op 1 partitie dan...
OF je zou beide partities iedere keer samen moeten backuppen...

Nee het gaat totaal niet over Backuppen.
Het gaat over een indeling van partities. Zodat ik niet alles kwijt zou raken. En het Wisselbestand / Scratch ding.

Het backuppen was een bijkomende vraag, die dan een aparte partitie zou zijn

Veel te uitgebreide partitionering die weinig zal bijbrengen buiten wat problemen nadien. Windows voelt zich enkel lekker wanneer het alles op een hoop mag gooien.
- Op de C: heb je je "mijn documenten" folder zitten waar Windows alles in gooit wat met je account te maken heeft, deze heeft ruimte nodig.
- De swap laat je gewoon aan Win over. Je werkt trouwens op 1 harde schijf indien er geswapt wordt moet de schrijf/lees kop zich zowiezo verplaatsen ook al zet je de swap op een eigen partitie.
- Backup partitie op 1 HD zetten heeft geen enkele zin, crashed je HD ben je toch alles kwijt

Wat ik zou voorstellen, 2 partities een eerste voor het windows/software/downloads/... een tweede voor je belangrijke bestanden zoals foto's, video, muziek. Afhankelijk hoeveel games je installeert, multimedia bestanden je hebt, zou ik 30-70 tot 50-50 indelen (of zelfs alles in een volume opnemen)

Wat BackUp betreft dit gebruik je enkel voor bestanden die niet recupereerbaar zijn, zoals foto's video en muziek en natuurlijk je documenten. Zelf heb ik een tweede 500Gb drive in de PC zitten waarop ik via een syncronisatie soft de belangrijke bestanden backup. Hiernaast neem ik snapshots van deze 500Gb drive naar een 1Tb externe HD. Dan heb je alles 3X op verschillende schijven wat redelijk veilig is

Ik wil gewoon dat de snelheid van mijn computer hoog blijft. Als ik mijn C schijf (waarop windows staat) overvol maak, heeft hij dan geen moeite met het vinden van belangrijke files?

En als ik de partitie klein houd, verzeker ik mijzelf dat windows zich op het snelste gedeelte van mijn schijf bevindt.

Ik heb trouwens op deze website gekeken voor informatie.
http://forum.belgiumdigital.com/f16/mijn-nieuwe-computer-indeling-91039.html
En ik zie nu het jaartal 2003 voorbij komen.

Sorry dat ik het zo moet vragen, maar better safe than sorry.
C schijf van 100 gig?
resterende grootte in een partitie en deze verdelen in mappen?

ik zou zoiets nemen ja. Mijn systeem partitie is 120GB
Heb hier op andere schijf schaduw kopie van deze schijf.
En daar heb ik enkel 2 spelen erbij gezet en die zit al aan 30GB.

Dan nog een 2de partitie met dus je data erop.
Die kan je dan in mappen apparte mappen zwieren in plaats van apparte partitie's.

Oke dan heb ik nog maar een vraag over. Kan ik mijn computer beveiligen zonder dat hij ongemakkelijk langzaam wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan