Indeling harde schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guide

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2001
Berichten
112
Hallo, hierbij een vraag die ik al eerder stelde op een ander forum, maar waarbij ik geen duidelijk antwoord kreeg.
Misschien iemand onder jullie die me wel verder kan helpen of iemand die dezelfde laptop heeft.


Onlangs schafte ik me een nieuwe laptop aan de Asus G750 met een ssd harde schijf en een klassieke HD.
Graag wil ik de SSD herindelen zonder nadelige gevolgen voor de pc in het algemeen.
Dit is de huidige configuratie:

Schijf O - Standaard 698,64 GB (750 GB) onderverdeeld als volgt:
Data 1 - 349,32 GB NTFS - primaire partitie
Data 2 - 349,32 GB NTFS - primaire partitie

Tot hiertoe alles ok.

Maar de SSD schijf is andere koek:

Schijf 1 - Standaard 238,35 (250GB)

- 100 mb (EFI-systeempartitie) + 900 mb (herstelpartitie)

- OS (C) 95,05 GB NTFS (opstarten, wisselbestand, cachdump, primaire partitie) + 350 mb (herstelpartitie)

- Data (F) 121,97 GB NTFS - primaire partitie + 20,01 GB (herstelpartitie)

In het kort:

1. EFI- systeempartitie + herstelpart.
2. OS (C partitie)voor de geinstalleerde programma's + herstelpart.
3. data (F) + herstelpartitie (Begrijp niet goed wat een data partitie hier doet op een ssd?)


Mijn vraag:
Graag zou ik de "data F" met zijn herstelpartitie, waarop niets is geinstalleerd, samenvoegen met de "OS C partitie"
Kan of mag ik dit doen zonder gevolgen.

Wie kan me helpen...!

Hierbij nog een schermprint
prtSc_schijven.jpg
 
Dat is af te raden. De leverancier heeft de HD zo ingericht en de startprocedure daar op aangepast. Als u die partitie weghaalt of veranderd is de kans heel groot dat de laptop niet meer wil starten.

De enige manier (die ik weet) om dat te veranderen is om zelf Windows, vanaf een installatie DvD, geheel opnieuw te installeren op een HD die u ook zelf eerst helemaal leeg gemaakt heeft (alle partities verwijderd) en door de Windows installatie de C: partitie laten bepalen.
Vaak moet er in de bios ook nog het e.e.a. aangepast worden, zoiets als "Recovery" uitzetten (maar het kan ook anders heten).

Als u dat doet download dan eerst alle drivers voor het mobo en plaats die op een USB-stick. En natuurlijk niet vergeten eerst alle gegevens, favorieten en mail veilig stellen :)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor uw antwoord. Nu weet ik dat ik er best af blijf.
Toch nog 1 vraag, men spreekt altijd dat data op een ssd schijf erop en eraf halen nefast is voor de schijf zelf. Maar wat in hemelsnaam heb ik dan aan de overige ruimte van die ssd?
Kan ik daar programma's op draaien die ik niet zo vaak gebruik i.p.v. op de C?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De levensduur van een SSD wordt bekort door elke schrijf/delete-actie. Maar in werkelijkheid is dat minder desastreus als het hier klinkt. Dat neemt niet weg dat de levensduur van een SSD korter is dan die van een HD (gemiddeld gesproken).
Alle reden dus om de gegevens die u niet graag kwijt zou zijn (mijn gegevens, foto's, videos, mail, etc) op een andere partitie (physiek wel te verstaan) te zetten.
Bijvoorbeeld op de tweede schijf (HD) die er in zit.
Het verplaatsen van Mijn gegevens e.d. is eenvoudig. lees dit maar eens: http://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html onderin het artikel staat hoe dat met Win7/8 moet.

Het verplaatsen van de mail naar een andere partitie is een verhaal apart. Dat hangt bijv. sterk af van het mailpakket dat u heeft.

Los daarvan dient u altijd kopieën te maken op een externe HD daar 1 ding zeker is: elke HD of SSD gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.
 
Dank voor de info, maar hiermee is dan ook mijn vraag niet opgelost: wat doe ik met de overige ruimte? Kan ik daar andere programma's op plaatsen en draaien zoals op de C? Voorbeeld een Game of.....?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoor, geen probleem. Daar kan van alles en nog wat op gezet worden.
Wel opblijven letten dat er minimaal 30% vrije ruimte blijft, want met minder wil een SSD niet zo.
 
Ja hoor, geen probleem. Daar kan van alles en nog wat op gezet worden.
Wel opblijven letten dat er minimaal 30% vrije ruimte blijft, want met minder wil een SSD niet zo.

Heel erg bedankt voor alle info.
Prettige zondag nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan