• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index en vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedenavond,

Op mijn werk heb ik een groot bestand met vele regels waaruit ik een prijs moet zoeken. Ik heb in het bijgesloten voorbeeld een vereenvoudigde weergave en slechts een deeltje uit het grote bestand en daarin heb ik ook mijn vraag gesteld. Ik ben bezig geweest met de functies Index en Vergelijken.
Kan iemand mij helpen, want mijn oplossing is niet compleet en dus ook niet goed.

Iedereen bedankt.

Eric

Bijlagen

Verschillende artikelen, dan ook verschillende artikelcodes. Misschien een hulpkolom maken, en dan de gegevens uit kolom D en kolom E samenvoegen.
Dan krijg je bijv. 990078AJ, 990078IM en 990078AK. Dan heb je unieke codes, en dan kan je dus ook 'uniek' zoeken.

Greetz/Excelbat

Beste Excelbat,

Aan een dergelijke oplossing heb ik ook al gedacht maar het probleem is dat dit een bestand is dat door iemand is gemaakt die het werkblad met daarin de gegevens helemaal beveiligd heeft met een wachtwoord. De maker werkt helaas niet meer bij het bedrijf....

Zet onderstaande formule eens in een cel, en sluit af met Ctrl+Shift+Enter.
Daarna doorvoeren naar onderen, zodat je de drie daarbij behorende prijzen ziet.
Code:
=INDEX($F$4:$H$10;KLEINSTE(ALS($D$4:$D$10=$D$26;RIJ($1:$7));RIJ(A1));VERGELIJKEN($D$28;$F$2:$H$2;0))

Laatst bewerkt:
Of deze matrixformule:
Code:
=INDEX($F$4:$H$10;VERGELIJKEN($D$26&$E$26;$D$4:$D$10&$E$4:$E$10;0);VERGELIJKEN($D$28;$F$2:$H$2;0))

HSV en Cobbe bedankt voor de reacties.

@ HSV
Met uw formule is het probleem opgelost.

@ Cobbe
Met uw formule krijg ik, ondanks dat ik deze heb ingevoerd als matrixformule, dus met CTRL+Shift+Enter, te zien #N/B.
Daarom heb ik gekeken met "Formule evalueren" en de #N/B ontstaat bij het eerste deel met vergelijken. (dus bij het bepalen van de rij).
Zou u er nog eens naar willen kijken?

Nochtans werkt dit gewoon, al zal de uitkomst wellicht niet zijn wat je voor ogen hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan