• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX formule hulp gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

leeuwin

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Ik ben al even hier op het forum aan het zoeken en kijken, maar kom er niet uit om het in mijn eigen bestand toe te passen.
Ik heb een bestand met op het tabblad kluslijst een overzicht van klusjes en daarachter per dag een kolom waarin de naam is ingevuld wie op desbetreffende dag die klus moet doen.
Nu zou ik graag op het tabblad persoonlijk een overzicht per persoon per dag van te verrichten klussen krijgen. Ik heb al handmatig ingevuld hoe ik het resultaat zou willen. Maar graag wil ik dit met een formule regelen zodat bij wijzigingen ik dit niet handmatig hoef aan te passen.
E.e.a. wordt uit geprint dus werken met een filter is niet zo handig.
Ik verwacht dat dit met een index formule kan worden toegepast maar het lukt mij (nog) niet, daarom jullie hulp gevraagd.

Bijlagen

In het blad persoonlijk staan twee verschillende opzetten welke wil je en wat is er persoonlijk aan?

Misschien kun je wat bereiken met een draaitabel per persoon en dat uitprinten?

Kees

Ik weet of het heel ingewikkeld om voor beide overzichten de formule te maken. Anders heeft de rechtse de meeste voorkeur.

Met een draaitabel kreeg ik het ook niet voor elkaar. Had ik ook al naar gekeken. Maar dit zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, maar ook 1 waarbij ik hulp nodig heb.

Ik zou er een macro tegen aangooien die van je gegevens een tabel maakt. Zie de tab 'Database'. Vervolgens kan je dan met een draaitabel persoonlijke overzichten maken. Door te klikken op de tab 'Dt_Database' worden de gegevens automatisch bijgewerkt.

Bijlagen

OK bedankt voor de reacties.
Van VBA heb ik geen kaas gegeten dus dat is een beetje abracadabra voor mij.
Het voorbeeld met de draaitabellen kan ik wel uit de voeten.
Toch moet het met een matrix index formule ook mogelijk zijn. Ik laat daarom deze post nog even open staan in de hoop dat iemand nog reageert met de juiste index formule

De INDEX functie zal zoiets worden als:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel2[#Kopteksten];;SOMPRODUCT((Tabel2=$A4)*(Tabel2[Klusje]=B$3)*KOLOM(Tabel2)));"")
Wel even de eerste kolom in je tabel GEHEEL vullen met dagen. Geen lege regels s.v.p.

Oproep aan andere helpers:
hoe voer ik dit door in de rest van de 'klustlijst'? Moet nu na doortrekken steeds handmatig de verwijzingen aanpassen, dat moet handiger kunnen.

Laatst bewerkt:
@AlexCEL;

Bereik selecteren en Ctrl+R indrukken.
Of als matrixformule invoeren.

@HSV, blijft bewerkelijk, maar het is gelukt om de formule door te voeren naar rechts. Dit heb ik nog wel steeds per regel gedaan voor het gewenste resultaat. Doe ik iets fout?

On-topic:
1) Zie bijlage.
2) Heb de formule nog een beetje aangepast voor het geval er niemand ingedeeld staat bij een klusje (dinsdag o.a.).
3) Klusjes kunnen maar aan een persoon per dag worden toegewezen. Anders krijg je ook een leeg vakje.
4) Verder mogen er ook GEEN SPATIES aan het einde van het klusje staan. Was het geval bij "Hond uitlaten " bijv.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@AlexCel,

In dit voorbeeldbestand wordt het wel duidelijk.

Bijlagen

@Alex,
Zoals ik het lees in de openingsvraag moet er een overzicht in tabblad 'Persoonlijk' komen.

Ja, dat kan ook natuurlijk... dan ga ik nog even stoeien.

Bedankt in ieder geval voor de toelichting. Dit stukje was inmiddels gelukt. Heb even uitgeprobeerd wat er gebeurt als je nog een paar nummers eronder zet in bijvoorbeeld B3 en B4. Dan kun je niet C2:G4 selecteren en dan op Ctrl+R drukken. Bij mij voert hij dan de bovenste regel door, daaronder niet.
Dus: je moet schijnbaar eerst de formule in de kolom naar beneden doorvoeren en dan met Ctrl+R naar rechts. Weer wat geleerd.

Ik zal de vraag wat dit betreft maar verder niet kapen. ;)

Laatst bewerkt:
Niet dat ik er veel van begrijp, maar het blad 'Kluslijst' is toch de basis? En het resultaat moet toch in in het blad 'persoonlijk' komen?

@VenA,

Zie #12.

Poging #2. Een overzicht per dag en persoon van de klusjes op tabblad persoonlijk, met behulp van INDEX.

De opzet van de tabel en de daarbij behorende verwijzingen zijn niet echt gebruiksvriendelijk, formules zijn lastig door te voeren. Maar nu ga ik ervan uit dat alleen de klusjes rouleren per week, en dat er verder niet zoveel veranderd. Dus dan is het éénmalig actie en acceptabel wat mij betreft.

Let op: betreft matrixfuncties, d.w.z. formules afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Bijlagen

@ prachtig resultaat alexcel

had zelf zitten zoeken naar een oplossing, maar kon nooit de formule doortrekken, ofwel de eerste kolom lukte ofwel de eerste rij

ik keek uit naar iemand die de oplossing bood

Hierbij nog iets gebruikersvriendelijke versie van de sheet. Nu kun je de formule wel gemakkelijk doortrekken, zonder handmatig nog aanpassingen te moeten doen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan