• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index formule

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
1.183
Goedendag,

Ik wil een index formule maken, en zoeken in een tabel naar twee waarde`s in kolom en rij.
Weet echt niet meer hoe dit werkt.
Kunnen jullie mij opweg helpen met het bestandje.

In het blauw aangegeven welke waarde ik wil hebben in B3 aan de hand van B1 en B2 op te zoeken in de tabel.
(Nu zou het in kolom K en cel 27 staan)

Alvast dank voor de reactie.
Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij met index formule.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 3
=INDEX(C7:L49;MATCH(B1;B7:B49;0);MATCH(B2;C6:L6;0))
evt vertalen (match = vergelijken)
 
Popipipo

Top dank je wel, kan er weer verder mee.

Groet Henk
 
Ik heb toch nog een aanvullende vraag waar ik maar niet uit komt.
In het bestand bereken ik de Z-waarde die de waarde vormt om met de index formule de DPMO waarde op te zoeken uit de tabel.
De waarde die ik berekend staat in J23, maar voor de tabel heb ik een waarde nodig zoals 1,7 voor de kolom en 0,06 voor de rij op te zoeken. De 1,7 heb ik in de formule kunnen verwerken enkel ik krijg het niet voor elkaar om de 0,06 in de formule te krijgen.

Code:
=INDEX(Q5:Z47;VERGELIJKEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(SOM(B12-B13)/B14;1);P5:P47;0);VERGELIJKEN(P2;Q4:Z4;0))

Op de plek in de formule van de P2 zou dus de formule moeten komen om de waarde 0,06 op te zoeken

Alvast dank voor de reactie.

Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij met index formule.xlsx
    16 KB · Weergaven: 2
Code:
=INDEX(Q5:Z47;VERGELIJKEN(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(SOM(B12-B13)/B14;1);P5:P47;0);VERGELIJKEN(AFRONDEN(J23-AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(SOM(B12-B13)/B14;1);2);Q4:Z4;0))

Ik heb een afronding er in gezet, aan gezien de waarde 0,060000000001 was en daar kon hij niet mee rekenen blijkbaar. Met bovenstaande formule is het dus wel gelukt.
In de bijlage heb ik de formule erbij gezet. Als er een andere oplossing is dan hoor ik dit natuurlijk graag om weer wat bij te leren.

Henk
 

Bijlagen

  • Helpmij met index formule.xlsx
    15,9 KB · Weergaven: 1
Als ik het goed begrijp:

Code:
=LET(z;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((B12-B13)/B14;1);SOM((z=P5:P47)*(AFRONDEN(J23-z;2)=Q4:Z4)*(Q5:Z47)))
 
Laatst bewerkt:
Deze doet het zeker ook goed, met een veel kortere code.
Bedankt JEC

Groet Henk
 
MATCH(J23-P1;Q4:Z4;1))
De laatste 0 kun je ook wijzigen in een 1 en dan lukt het ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan