• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index op meerdere kolommen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WackoV

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2009
Hoi

Ik zit vast met een indexfunctie... Ik gebruik dus index(matrix,vergelijken(),vergelijken()) ; maar het probleem is dat hij moet zoeken op 2 kolommen en daar loopt het fout;

In bijlage zit een voorbeeld. Ik zou dus de waarde in het geel moeten kunnen vinden aan de hand van een of andere functie. Via index kan ik wel zoeken op maand en op product, maar de extra opsplitsing van tonnage, eur/ton en euro binnen een maand lukt niet

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt

Bijlagen

Het zou ook kunnen met Verschuiving.
(zie bijlage)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Dank je, kzal het eens proberen maar kun je me soms kort uitleggen wat verschuiving precies betekent in excel?

begrijp namelijk niet goed wat het eerste betekent in de formule (nl. verw)

Laatst bewerkt:
Dank je, kzal het eens proberen maar kun je me soms kort uitleggen wat verschuiving precies betekent in excel?

begrijp namelijk niet goed wat het eerste betekent in de formule (nl. verw)

Simpel voorbeeld.
Verschuiving(A1;4;3;1;1)

Verschuiving bestaat uit 3 delen.
Verschuiving( 1 ; 2 ; 2 ; 3 ; 3)

In 1 staat de begincel. In mijn voorbeeld dus A1.
In 2 staan de rijen (4) en kolommen (3) waar vandaan wordt gestart.

Dus in mijn voorbeeld begint Verschuiving bij cel A1.
Vervolgens 4 rijen omlaag (A5)
En 3 kolommen naar rechts (D5).

Het laatste gedeelte geeft aan vanaf de gevonden cel (d5) hoeveel cellen van rijen danwel kolommen moet worden weergegeven. In mijn voorbeeld staan ze allebei op 1.
Dus 1 rij hoog en 1 kolom breed, dus nog steeds cel D5.

Nu naar je voorbeeld.
In je bestand laat ik Excel zoeken naar "z" en 02/2009.
Als resultaat geeft de functie Vergelijken een getal en dat getal wordt gebruikt om de positie te bepalen.
Dus het 2e gedeelte is heel flexibel.

Stel je zoekt naar een getal in cel B1 in de het bereik A1:A10.
Stel dat de waarde in cel A4 staat.

Vergelijken(B1;A1:A10;0)
Resultaat: 4

Maar:
Vergelijken(B1;A2:A10;0)
Resultaat 3.
Omdat er gekeken wordt vanaf cel A2 en A4 is dan dus de 3e cel en niet de 4e.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijgevoegd een andere manier, door nog steeds gebruik te maken van de index formule.

Bijlagen

Vermits de vraagsteller de vraag nog niet als "opgelost" heeft gezet, en de oplossing van Finch mij intrigeerde/interesseerde, veroorloof ik mij om een variatie op zijn oplossing te posten, waarbij ik de drie maanden "jaaroverschrijdend" heb gemaakt.

Bijlagen

Vermits de vraagsteller de vraag nog niet als "opgelost" heeft gezet, en de oplossing van Finch mij intrigeerde/interesseerde, veroorloof ik mij om een variatie op zijn oplossing te posten, waarbij ik de drie maanden "jaaroverschrijdend" heb gemaakt.

Je hebt gelijk door te stellen dat mijn formule enkel kon dienen in die situatie. Hieronder een meer generale formule, welke ook een alternatief vormt voor jouw formule:

(in cel C22 van jouw voorbeeld):

Code:
=INDEX(($B$4:$D$11;$E$4:$G$11;$H$4:$J$11);VERGELIJKEN($B$18;$A$4:$A$11;0);VERGELIJKEN(C$19;$B$2:$D$2;0);(VERGELIJKEN($B$17;$B$1:$J$1;0)+1)/3)

Het "area" gedeelte van deze laatste formule is inderdaad een stuk eenvoudiger en korter dan mijn versie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan