• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indexatiedatum berekenen met ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steffen Pel

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2009
Berichten
11
Ik heb een probleem met een ALS formule met daarin "datumverschil" waarde die ik niet juist krijg weergeven.
Het gaat om een contractingangsdatum en een aquisitiedatum, één jaar(zelfde dag) nadat het contract is ingegaan dient een aanvangs bedrag opnieuw geindexeerd te worden.

Voorbeeld:
aquisitiedatum: 1-1-2009
contractingangsdatum: 1-3-2009 =>(formule)=>1e indexatiedatum: 1-3-2010

Bovenstaand wordt al volgt weergegeven in een cashflow tabel die hieraan gekoppeld is: (Deze tabel begint bij aquisitiedatum)

1-jan-09----------1-feb-09----------1-mrt-09------------1-apr-09----------etc etc. tot en met 2019


€ 0,-------------------0,-----------------100,--------------------100,-

Bovenstaand werkt goed met met de gegeven voorbeeld datums. Het gaat mis indien het een bestaand contract is die in is gegaan voor de aquisitiedatum, bijvoorbeeld 1-3-1995.
In de huidige situering gebeurt er dan het volgende;

contractingangsdatum 1-3-1995 =>(formule)=>1e indexatiedatum; 1-3-1996

Hierdoor raken de formules in het cashflowschema in de war.
Ik ben dus op zoek naar een formule die het volgende doet :

ALS contractingangsdatum eerder is dan de aquisitiedatum, dan moet de 1e indexatiedatum, het aquisitiejaar plus het aantal maanden en dagen van de contractdatum zijn. ALS dit niet zo is dan heb ik de formule al (die wel werkt)


voorbeeld :
-aquisitiedatum 1-1-2009
-contractingang: 1-3-1995 >=(FORMULE)=>1e index moet worden: 1-3-2010

Alvast bedankt voor de hulp,

mvg

steffen
 
Met de ALS-functie kan je de jaren vergelijken. Zoiets:
Code:
=ALS(JAAR(A1)<JAAR(B1);ZELFDE.DAG(B1;12); [je werkende formule ])

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste Roncancio,

Bedankt voor je snelle reactie maar hij werkt nog niet zoals ik bedoel, onderstaand de complete formule, waarbij B72 de aquisitiedatum(1-1-2009) is en B75 de contractingangsdatum(1-7-1995).
Het tweede deel (onwaar gedeelte) werkt goed met datums na aquisitiedatum. Maar het eerste deel (waar gedeelte) van de ALS formule nog niet. Ik krijg namelijk als waarde : 1-1-2010. Wat ik wil hebben is : 1-7-2009.

(ik zie net dat ik een fout voorbeeld heb gegeven bij het eerste bericht, 1-3-1995 moet worden 1-3-2009, bij aquisitiedatum 1-1-2009)


=ALS(B75<B72;ZELFDE.DAG(B72;12);ZELFDE.DAG(B75;12))

mvg

steffen
 
dus eigenlijk moet de formule het jaar van de aquisitiedatum pakken en daarbij de maanden en dagen van de contractingangsdatum optellen.
 
Zo iets:

Code:
=ALS(B75<B72;DATUM(JAAR(B72);MAAND(B75);DAG(B75));ZELFDE.DAG(B75;12))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan