• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

indien zelfde naam dan waarde optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcodennis

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2016
Goedendag

Ik ben bezig een puntentelling lijst te maken per wedstrijd.
hierbij krijgt naam1 5 punten, naam2 4 punten enz, enz,
Indien 1 van de eerste 5 het het snelste gedaan heeft, krijg deze een extra punt.

de snelste word apart in een andere kolom genoteerd/weergeven.
Indien de snelste de zelfde naam heeft als 1 van de eerste 5 krijgt die een punt extra, dit krijg ik voor zover voor elkaar met deze formule (=ALS(EN(B2="naam 1";E1="naam 1");1;0)+5)

Ik wil dus ongeacht welke naam er staat, ongeacht op welke plek hij geëindigd is, maar wel hetzelfde is als de snelste naam dat er een punt extra komt, punt extra lukt alleen de naam niet
Hoe moet ik dit in de formule noteren, is hier een teken voor, is hier een manier van opschrijven voor?
Hopelijk kunt u me verder helpen finish

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    5,3 KB · Weergaven: 11
  • Map1.xlsx
    Map1.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Plaats s.v.p. een Excel bestand, en geef daarin handmatig even aan wat de uitkomst moet zijn voor een aantal situaties.

Heb een test bestand toegevoegd. als je de naam achter snelste aanpast zie je dat de punten bij naam 1 6 worden, dit moet dus ongeacht wie de snelste is en ongeacht waar iemand staat met +1 verhoogd worden. nu gebeurt dit alleen bij de eerste en als die het zelfde is.

Zo voor C2?
Code:
=MAX(7-RIJ();0)+(B2=$E$1)
Kun je zover doortrekken als je wilt naar onder, alleen de eerste 5 krijgen punten, en/of diegene met de snelste tijd.

Dank je wel, het lijkt te werken.
Wat zegt deze formule nu? probeer te te lezen maar als ik het verder over andere cellen zet snap ik niet zo goed wat de formule nu doet.

1. Als je formule RIJ() vanaf rij 2 naar beneden trekt geeft deze een reeks 2,3,4,5,6, etc.
2. 7-2=5 pt, 7-3=4 pt. Etc. Dit gaat door tot rij 7, dan worden geen punten meer gegeven.
3. De reeks loopt door en 7 minus de reeks wordt negatief. De MAX functie houdt de waarde dan op 0. (0 is groter dan -3 bijv.)
4. Als laatste wordt gegeven of de naam overeenkomt met de naam van de snelste in E1. Uitkomst is ONWAAR (0) of WAAR (1). Dit wordt er dan bij opgeteld.
5. Resultaat is de puntentelling zoals je wilt.

Als je formule dus laat starten in een andere RIJ dan 2 moet de formule aangepast worden.... Zo bijv.
Code:
=MAX(7-RIJ(A2);0)+(B2=$E$1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan